Copa, Avianca-Taca to join Star Alliance in April 2012

Dag Johnsen

ScanFlyer Gold
Heisann!

Vet ikke om dette har kommet opp tidligere... og sikkert ikke overraskende... ;)

Copa Airlines CEO Pedro Heilbronn confirmed that Copa and Avianca-Taca will join Star Alliance in April 2012 (ATW Daily News, Nov. 11, 2010).

Speaking in Rio de Janeiro during the ALTA conference, Heilbronn told ATW, “We hope that Star carriers from overseas will fly into Panama City (PTY). But so far nothing is concrete right now.”

Earlier this year, the carrier increased arrival/departure banks to 6X-daily at its Hub of the Americas in PTY. Heilbronn said Copa will add 10 Boeing 737-800s next year as some 737s are paid off and could be parked, if necessary, he said.

The fast-growing airline showed no interest in the 737-900 series. Heilbronn also ruled out adding a long-haul fleet connecting PTY with Europe or Asia. “We have still many destinations available to expand in North and South America,” he said.

Copa Holdings, parent of Panama's Copa Airlines and Copa Airlines Colombia (formerly Aero Republica), posted third-quarter net income of $70.3 million, nearly on par with a $71.5 million net profit earned in the prior-year period. The carrier said full-year consolidated capacity will be 21% higher than 2010 capacity while 2012 capacity will increase another 20% (ATW Daily News, Nov 10).

DN%20Copa%20Courtesy%20Boeing%20737-800_2.jpg

Dag

Høres fornuftig ut. Copa har jo et bra nettverk i Latin-Amerika. Reiste LIM-PTY-SJO med dem for en stund siden. Det var ihvertfall en bra erfaring.

Fra årsrapport 2010 til Copa Holding S.A.:
In June 2006, Continental reduced its ownership of our total capital stock from 27.3% to 10.0%. In May 2008, Continental sold down its remaining shares in the public market.

Jeg ved godt, at ikke alle er enige om det, men jeg tror det her øger sandsynligheden for at det fusionerede LATAM (LAN og TAM), ender i Oneworld. Men det kan hjælpe Avianca Brasil gevaldigt med væksten, da det skaber grundlag for feedertrafik til/fra GRU og GIG for LH, TP, LX, UA/CO, SA, SQ, AC og CA (og CP), der jo nok vil lide under at JJ opsiger samarbejdet.

Heisann!

Jeg trodde denne traaden var doed, men det ser ut som det er noe interesse for sentral-amerika paa dette forumet ogsaa... ^_^

Det har vaert en enorm trafikkvekst til Panama de siste aarene og selv om vi ikke har noe eierskap i COPA lenger er vi sterkt knyttet med teknisk support avtaler.

...og

“We hope that Star carriers from overseas will fly into Panama City (PTY)"

Jeg trodde vi kunne starte rykter om en flight fra Skandinavia til Panama... ;)

Dag

Star alliance utvider

I april ser det ut til at det blir en større utvidelse av medlemmer i star alliance i sør Amerika da Copa airlInes, (Panama), TACA (El salvador), og Avianca (Colombia) slutter seg til Star alliance med et titalls underselskaper rundt om i sør amerika.
Ser for meg at det må bli i overkant med star selskaper da TAM i tilleg er med, hva tror dere som har greie på det?

Re: Star alliance utvider

TAM og LAN er vel i ferd med å fusjonere og bli til et selskap, LATAM. Om dette er vedtatt eller om det fortsatt bare er på snakkestadiet vet jeg ikke.

Det har vært usikkerhet rundt hvilken allianse dette mulige nye selskapet vil bli en del av. LAN er medlem i OW og TAM er medlem i *A, og ettersom jeg har forstått det er det mye som tyder på at det kan bli OW. Den alliansen LATAM velger å gå inn i vil få en andel på 30-40% av markedet i Sør Amerika.

Last edited:
Det er vel så godt som sikkert at *A mister JJ til OW, så dette var vel en tilvekst for å bøte noe på det tapet.

Back