Continental fem år i Norge
Gratulerer med fem år i Norge :nor :USA
I den anledning hadde Continental invitert til presselunsj, der også scanair.no stod på invitasjonslisten. Jeg har skrevet en litt "folkelig" artikkel med bakgrunn i det materialet de delte ut og det jeg snappet opp. CK skal legge denne ut på www.scanair.no (*sitter og venter*)
I denne posten skal jeg forsøke å komme med litt mer informasjon i relasjon til emner som har vært tatt opp i forumet. NB! Det som er skrevet under er informasjon jeg fikk under samtalene med CO på presentasjonen, og er derfor ikke mine meninger eller antagelser med mindre det er angitt. Ikke skyt på meg hvis du mener det som står her er feil!
En del av presentasjonen gikk på CO som selskap, det at de skal bytte allianse og nye seter i BusinessFirst og alle de andre tingene vi kjenner til i forumet. Trekkplasteret på presentasjonen, som foregikk i restaurant Julius Fritzner på Grand Hotel, var kjendiskokken James Canora og en matkomposisjon fra den nye menyen som skal introduseres nå. CO roterer et sett menyer i to år, før de kommer med et nytt sett menyer. James Canora arbeider til daglig på Delmoncio's i New York og har jobbet med Continental i 10 år - etter å ha prøvesmakt på maten frister både BusinessFirst og Delmoncio's fra et matmessig perspektiv. Restaurant Julius Fritzner er nok heller ikke å forakte, for jeg regner med at maten de vanlig vis serverer er i samme stil. (Mer om det i egen artikkel)
Fikk snakket en del med Tom Grundstad (COs Norgessjef) om Oslo-ruten og vekslet noen ord med Dave Hilfman (Senior vise president Worldwide sales) om overgangen til *A. Dave og "vår egen" Dag Johnsen er jo kolleger i Houston så et referansepunkt ble raskt etablert. Han lurte også på hva scanair.no var for noe. Han kjenner godt til flyertalk, og skjønte forskjellen på stedene ganske raskt etter en kort forklaring. Generelt oppfattet jeg ham som godt orientert og fremoverlent (men det må han vel være i en slik stilling)
Oslo-ruten:
Hvis ikke US Airways hadde startet opp i sommer, hadde CO hatt to daglige OSL-EWR i sommer. Til tross for at markedet i US har gått ned så har de greid å fylle på med nordmenn så totalt sett har ikke ruten hatt noe særlig nedgang som følge av finanskrisen. COs Norgeskontor fokuserer mye på å bringe folk til EWR, og fokuset er sterkere enn å rute dem videre fra EWR. Grunnen er at de (Norgeskontoret) tjener mer på å sende en person til EWR for kr. 5000 enn å sende en til LAX for kr. 7000 (da inntektene må deles med EWR-LAX). Inntil US kom på banen så levde CO også litt "beskyttet". Med US inntreden ser de for seg sterkere konkurranse på pax som skal til USA vestkyst, og der er jo CO litt svake fra EWR. Mulig de kommer til å fokusere mer på FL og Latin-/Sør-Amerika også, og at man vil se tidvis press på priser fremover - alt avhengig av hvilke passasjerer US evt tar fra CO. CO har som politikk å ikke være prisledende, dvs. de kjører ikke kampanjer som DY gjør og de setter ikke ned prisene sine først. Jeg fikk også inntrykk av at de fyller så godt på OSL-ruta at det ikke var behov for å kjøre sommer-kampanje i BusinessFirst i år (det ble gjort i fjor)
Rundt 50% av passasjerene som reiser med CO er "lokal"-reiser mellom OSL og EWR. Innenlands i Norge er det 8-10 connecting pax hver dag (i snitt) med gjennomgående billett, men ofte er gjennomgående billetter en del dyrere enn eks. DY+CO eller SK+CO separat så de regner med at det er en del som kommer på separate billetter. Mesteparten av transfer er med andre ord i USA-enden av flighten. I C-klasse ligger andelen EWR-reisende på 60-65%.
Om det kom til å bli et nærmere samarbeid med SK og evt. code-share fikk jeg ikke noe svar på, annet enn at de regnet med at ruten ville ta seg opp når man kunne tjene EB-poeng på den fra høsten. Oslo-kontoret ønsker seg større fly med flere premiumseter, særlig fra oktober. Cargo blir stort sett fraktet med lastebil sydover i Europa fordi 757en ikke har kapasitet. 787 haadde Tom Grundstad ikke noe tro på at blir satt inn på OSL til å begynne med, han regner med at den blir benyttet på noen andre prestisjetunge ruter. I tillegg mener han at man vil se en del nye ruter fra USA til Asia når de får 787 i stallen.
Allianser:
Dave sa han gledet seg til de skulle bytte allianse. De så på *A som en mye kraftigere, bedre integrert og profilert allianse. Utfordringen de hadde i USA nå var at de både skulle samarbeide og konkurrere med Delta, og det var litt tricky. De hadde bedre dialog med UA og så for seg det som enklere. Han sa at man kunne vente en del spennende endringer i OnePass ifht. tilpasningen til *A, men ville ikke ut med noe konkret. På spørsmål om SAS så svarte han "politisk korrekt" at han håpet at restruktureringene skulle få selskapet på rett kjøl, vedr. SAS IC-flåte som er mikroskopisk så var svaret diplomatisk at (fritt oversatt) "ja, de har litt feil størrelse på flyene nå.....og de har en utfordring med IC-trafikken...". Han sa også at han hadde fått inntrykk av at SAS EB-program ikke var "så godt som det kunne vært".
-----------
Med andre ord ikke mye nytt fra CO på denne presselunsjkonferansen som vi ikke vet, har antatt eller spekulert rundt. Dag J har sagt han skal forsøke å slanke 757ene så gutta på OSL slipper å bruke gram-vekt før de skal sende den avgårde på tunge dager.
Se også denne tråden: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=46692
Gratulerer med fem år i Norge :nor :USA
I den anledning hadde Continental invitert til presselunsj, der også scanair.no stod på invitasjonslisten. Jeg har skrevet en litt "folkelig" artikkel med bakgrunn i det materialet de delte ut og det jeg snappet opp. CK skal legge denne ut på www.scanair.no (*sitter og venter*)
I denne posten skal jeg forsøke å komme med litt mer informasjon i relasjon til emner som har vært tatt opp i forumet. NB! Det som er skrevet under er informasjon jeg fikk under samtalene med CO på presentasjonen, og er derfor ikke mine meninger eller antagelser med mindre det er angitt. Ikke skyt på meg hvis du mener det som står her er feil!
En del av presentasjonen gikk på CO som selskap, det at de skal bytte allianse og nye seter i BusinessFirst og alle de andre tingene vi kjenner til i forumet. Trekkplasteret på presentasjonen, som foregikk i restaurant Julius Fritzner på Grand Hotel, var kjendiskokken James Canora og en matkomposisjon fra den nye menyen som skal introduseres nå. CO roterer et sett menyer i to år, før de kommer med et nytt sett menyer. James Canora arbeider til daglig på Delmoncio's i New York og har jobbet med Continental i 10 år - etter å ha prøvesmakt på maten frister både BusinessFirst og Delmoncio's fra et matmessig perspektiv. Restaurant Julius Fritzner er nok heller ikke å forakte, for jeg regner med at maten de vanlig vis serverer er i samme stil. (Mer om det i egen artikkel)
Fikk snakket en del med Tom Grundstad (COs Norgessjef) om Oslo-ruten og vekslet noen ord med Dave Hilfman (Senior vise president Worldwide sales) om overgangen til *A. Dave og "vår egen" Dag Johnsen er jo kolleger i Houston så et referansepunkt ble raskt etablert. Han lurte også på hva scanair.no var for noe. Han kjenner godt til flyertalk, og skjønte forskjellen på stedene ganske raskt etter en kort forklaring. Generelt oppfattet jeg ham som godt orientert og fremoverlent (men det må han vel være i en slik stilling)
Oslo-ruten:
Hvis ikke US Airways hadde startet opp i sommer, hadde CO hatt to daglige OSL-EWR i sommer. Til tross for at markedet i US har gått ned så har de greid å fylle på med nordmenn så totalt sett har ikke ruten hatt noe særlig nedgang som følge av finanskrisen. COs Norgeskontor fokuserer mye på å bringe folk til EWR, og fokuset er sterkere enn å rute dem videre fra EWR. Grunnen er at de (Norgeskontoret) tjener mer på å sende en person til EWR for kr. 5000 enn å sende en til LAX for kr. 7000 (da inntektene må deles med EWR-LAX). Inntil US kom på banen så levde CO også litt "beskyttet". Med US inntreden ser de for seg sterkere konkurranse på pax som skal til USA vestkyst, og der er jo CO litt svake fra EWR. Mulig de kommer til å fokusere mer på FL og Latin-/Sør-Amerika også, og at man vil se tidvis press på priser fremover - alt avhengig av hvilke passasjerer US evt tar fra CO. CO har som politikk å ikke være prisledende, dvs. de kjører ikke kampanjer som DY gjør og de setter ikke ned prisene sine først. Jeg fikk også inntrykk av at de fyller så godt på OSL-ruta at det ikke var behov for å kjøre sommer-kampanje i BusinessFirst i år (det ble gjort i fjor)
Rundt 50% av passasjerene som reiser med CO er "lokal"-reiser mellom OSL og EWR. Innenlands i Norge er det 8-10 connecting pax hver dag (i snitt) med gjennomgående billett, men ofte er gjennomgående billetter en del dyrere enn eks. DY+CO eller SK+CO separat så de regner med at det er en del som kommer på separate billetter. Mesteparten av transfer er med andre ord i USA-enden av flighten. I C-klasse ligger andelen EWR-reisende på 60-65%.
Om det kom til å bli et nærmere samarbeid med SK og evt. code-share fikk jeg ikke noe svar på, annet enn at de regnet med at ruten ville ta seg opp når man kunne tjene EB-poeng på den fra høsten. Oslo-kontoret ønsker seg større fly med flere premiumseter, særlig fra oktober. Cargo blir stort sett fraktet med lastebil sydover i Europa fordi 757en ikke har kapasitet. 787 haadde Tom Grundstad ikke noe tro på at blir satt inn på OSL til å begynne med, han regner med at den blir benyttet på noen andre prestisjetunge ruter. I tillegg mener han at man vil se en del nye ruter fra USA til Asia når de får 787 i stallen.
Allianser:
Dave sa han gledet seg til de skulle bytte allianse. De så på *A som en mye kraftigere, bedre integrert og profilert allianse. Utfordringen de hadde i USA nå var at de både skulle samarbeide og konkurrere med Delta, og det var litt tricky. De hadde bedre dialog med UA og så for seg det som enklere. Han sa at man kunne vente en del spennende endringer i OnePass ifht. tilpasningen til *A, men ville ikke ut med noe konkret. På spørsmål om SAS så svarte han "politisk korrekt" at han håpet at restruktureringene skulle få selskapet på rett kjøl, vedr. SAS IC-flåte som er mikroskopisk så var svaret diplomatisk at (fritt oversatt) "ja, de har litt feil størrelse på flyene nå.....og de har en utfordring med IC-trafikken...". Han sa også at han hadde fått inntrykk av at SAS EB-program ikke var "så godt som det kunne vært".
-----------
Med andre ord ikke mye nytt fra CO på denne presselunsjkonferansen som vi ikke vet, har antatt eller spekulert rundt. Dag J har sagt han skal forsøke å slanke 757ene så gutta på OSL slipper å bruke gram-vekt før de skal sende den avgårde på tunge dager.
Se også denne tråden: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=46692
Last edited: