Continental - en opplevelse utenom det vanlige?

Wiggo Hovde

ScanFlyer Silver
Tenkte jeg skulle lage en trip-report fra turen til Canada og USA, men jeg syns opplevelsen med Continental var så spesiell at den fortjener en liten ekstra oppmerksomhet. Mulig denne posten derfor burde vært postet i Reiseforumet, men moderatorne får heller flytte tråden om så er tilfelle.

Saken er at jeg i går fløy med Continental fra LAX til EWR (CO16) og derfra til OSL (CO38). Jeg reagerte på at ved ombordstigning så var det ingen av besetningen som hilste på passasjerene. Enten sto de bare rett opp og ned og var taus ellers så holdt de på med andre gjøremål.

Vel oppe i luften mellom LAX og EWR så kom første runde med mulighet for kjøp av mat og drikke. Kjøpte en ostetallerken og to flasker (de små) rødvin til fruen og en Pringles til guttungen. Ba samtidig om en Cola og et glass med vann til oss tre, ved å ordlegge meg på følgende måte: "Could we also please have a Cocke and a glass of water for her, my son and me?". Flyverten fyllte opp tre glass med vann og så tre glass med is som han helte opp en dash med Cola i. Når jeg så høfflig spurte om jeg og min kone kunne få hver vår kopp med kaffe svarte flyverten: "You are kidding me, right?". Jeg svarte "No, sir". Da fikk jeg til svar følgende fra verten: "You are ridiculous". "I have got 160 other to serve". Så gikk han bare til neste rad.

Greit nok, kanskje jeg ba om for mye, men jeg har aldri opplevd tidligere at crewet kaller passasjerene for latterlige, men kanskje dette er normalt hos Continental?

Tenkte ikke så mye mer over saken, men når vi gikk ombord i CO38 var det heller ingen av crewet der som sa god kveld eller hilste på noen og da begynte det å ane meg at det er en ovenfra og ned holdning fra crewet mot passasjerene. Forøvrig var det ingen spydige kommentarer å få under flygningen, men smilet så jeg kun hos to av crewet under serveringen.

Når vi så gikk inn terminalen på OSL så gikk crewet rett ved siden av oss og et kvinnelig crew medlem spurte en av de mannlige om hvor det ble av kapteinen. Hun fikk da til svar at kaspteinen ikke nedverdiger seg til å reise sammen med kabinbesetningen til hotellet. Et par andre piloter fra et annet flyselskap som overhørte dette spurte om dette var tilfelle. Ja, sa han som som hadde svart sin kvinnelige kollega, dette vanlig holdning her hos oss.

Saken er ihvertfall klar for mitt vedkommende. Er dette normalt hos CO så vil de ikke bli foretrukket for fremtiden om der finnes alternativer.

Min gamle bestemor på 83 ble også ydmyket ombord hos CO.
Hun er ikke så stiv i engelsk, og misforstod da flyvertinnen spurte "do you have a visa"?
hun skjønte ikke at hun mente visum, så svarte derfor ikke med en gang. Da sa flyvertinnen "Do you speak english?... I guess not" hvorpå hun himlet med øynene og slengte et grønt visa-waver skjema i fanget hennes på en meget uhøflig og demonstrativ måte.
Jeg tenkte jeg skulle ta henne for meg, men hun forsvant fort. Jeg sendte en klage til Continental ang. denne behandlingen, men fikk aldri noe svar.
Jeg har ikke reist med Continental siden (dette var i 2005). Bestemor tok det fint, det var verre med meg, jeg ble rasende.

Har flydd CO mye, men aldri møtt på noe av dette. Alle flyselskaper har imidlertid sine dårlige dager...

IRR-handlingen har de imidlertid ikke helt taket på, noe flere her har påpekt - ikke minst Tommy777 som vel ennå ikke har fått svar på en svært berettiget klage han sendte inn ved juletider.

Synes imidlertid denne hører best inne under trip-reports, men ser en viss 'crossover' her .. vi får ta en poll på moderatorforumet. ;)

Heisan Wiggo!

Jeg har jobbet i Continental i 23 aar og foeler jeg maa svare paa ditt innlegg. Det er klart det er forskjelige holdninger blandt cabin crew og noen av disse burde se seg om etter andre jobber, men jeg tror ikke dette er vane hos oss. Det er en "hit-and-miss" med inflight, som saa mange andre jobber, og jeg tror du vil finne like mange gode eksempler paa service. Dette med 160 passasjerer er greit nok det, men de har jo plenty av tid mellom LAX og EWR. Mulig det hopet seg litt opp da vi startet in-flight salg for et par dager siden og mange er ikke kjennt med dette enda, men ingen unskyldninger!

Det med kaptein og reise med crew har jeg aldri hoert om foer og jeg kan garantere deg at han eller hun kapteinen maa betale for sin egen skyss om de velger aa ikke benyte seg av crew shuttlen.

Brandal,

Trist aa hoere om slik behandling av vaare kunder, selv om de ikke er helt 100% i engelsk, og slike inflight holdinger burde faatt kun en advarsel... saa sparken!!!

Dag

Brandal,

Trist aa hoere om slik behandling av vaare kunder, selv om de ikke er helt 100% i engelsk, og slike inflight holdinger burde faatt kun en advarsel... saa sparken!!!

Dag

Jeg er glad for at du har den holdningen. Kabinpersonalet er selskapets ansikt utad, og det skal lite til å støte kunder vekk.
Når det er sagt skjønner jeg godt at det finnes sorte får i alle selskaper, men å ikke svare på en klage er verre. Da sier det meg at det ikke bare er kabinpersonale som har en couldn't care less-holdning, men selskapet generelt.
Jeg skal innrømme at på de flyvningene jeg har hatt med CO før denne episoden har jeg bare hatt gode opplevelser. Men dette var altså nok til at jeg neste gang valgte et annet selskap, og har vært lojal mot dette siden.

Jeg flyr selv Continental relativt mye her i US and A. Har over 30 flighter med dem i aar og er kjempefornoeyd med servicen de leverer.

Jeg maa aerlig talt si at jeg har ikke merket mye av daarlig service ombord hos Continental. Bad apples finner du over alt, tipper du var maks uheldig paa din tur. Jeg har en rundt 90% oppgraderingssuksess, men for ett par uker siden mellom Houston og LA satt Reb og jeg paa oekonomi og jeg bet meg merke i at service bak var like god som foran gardina.

Hos UA er det litt mer hit & miss, men i premiumkabinen til United er de utrolig mye flinkere enn det CO er. Som eksempel, tar de en runde og spoer hva folk oensker aa spise i domestic F. De som har hoeyest status faar velge mat foerst. De tiltaler deg ogsaa med etternavn og er stort sett flinke til aa huske. Hos CO starter de foran og er du paa siste rad i F, er garantert ditt foerstevalg tomt. De er ogsaa mye mer uformelle, jeg personlig liker stilen til UA bedre (saerlig fordi jeg er paa det oeverste supernivaaet :P).

Men buruglefaktoren til UA er stoerre enn hos CO og bak gardina hos UA skjer det mye rart.

Jeg har dog den siste maaneden merket en utrolig mye mer positiv holdning hos UA. De er veldig excited over mergeren og aa faa en skikkelig sjef og organisajon aa forholde seg og er veldig optimistiske over fremtiden, mens CO ansatte er litt reserverte.

Tror verdens stoerste flyselskap blir en vinner. Som Andreas sier, irr ops er CO verst i klassen, UA er kanon, mens CO tar meget godt vare paa materiell og har alt innen siste teknologi. Tror kombinasjonen blir bra.

Og naar det gjelder service, YMMV.....

Og jeg har noen erfaringer fra våre Pandionkunder som er blitt utsatt for noe av det samme. Dessverre. Shit happens even in the best of families.

Når jeg opplever kabinpersonal som tydelig hater jobben sin, lurer jeg alltid på hvorfor i svarte de valgte yrket. Jeg forstår at det ikke alltid er like festlig, og at man kan bli lei, men en generell sur holdning til passasjerene som tross alt er de som sørger for lønnen deres synes jeg er fullstendig uakseptabelt.

Takker for alle inspill i saken folkens!
Nå kommer det en utfyllende trip-report der jeg ikke skal henge meg mer opp i CO, men vil bare si at jeg i den andre enden av skalaen har merket meg den siste tiden (MOL-HAU et par ganger og nå MOL-OSL-LHR) at SAS ser ut til å ha fått en ny "go" i positiv retning. Spesielt siste strekket (OSL-MOL) på turen i dag (i går) der de 3 guttene (5, 8 og 11) ble invitert inn i cocpit av et svært så folkelig og trivelig crew. Gjett om slikt sitter igjen som en perfekt avslutning på en ferie med mange flyturer!

Har flydd CO mye, men aldri møtt på noe av dette. Alle flyselskaper har imidlertid sine dårlige dager...

Det er jeg enig i Andreas... Men - har de "lov til det"...? Uten sammenlikning forøvrig, i min jobb som turbuss-sjåfør med lang fartstid over hele Europa, sa min gamle sjef at "dårlige dager" skulle parkeres hjemme... Vi måtte huske at vi HAR betalt for å yte service, pax HAR betalt for å få service... En stor forskjell det...! Og klart det kan være vanskelig å være ombord når det var litt slitsomt og andre forhold påvirket oss etter en lang reise t/r Spania, men det bør/burde jo ikke pax bli lidende for...

hei å hå

H

Jeg reagerte på at ved ombordstigning så var det ingen av besetningen som hilste på passasjerene. Enten sto de bare rett opp og ned og var taus ellers så holdt de på med andre gjøremål.

Utrolig historie ! Men jeg synes netop at én af "the tell tale signs" på , at det et dårligt fungerende crew, er at de ikke giver sig tid til at hilse og have øjenkontakt ved ombordstigning.

Last edited:
Takker for alle inspill i saken folkens!
Nå kommer det en utfyllende trip-report der jeg ikke skal henge meg mer opp i CO, men vil bare si at jeg i den andre enden av skalaen har merket meg den siste tiden (MOL-HAU et par ganger og nå MOL-OSL-LHR) at SAS ser ut til å ha fått en ny "go" i positiv retning. Spesielt siste strekket (OSL-MOL) på turen i dag (i går) der de 3 guttene (5, 8 og 11) ble invitert inn i cocpit av et svært så folkelig og trivelig crew. Gjett om slikt sitter igjen som en perfekt avslutning på en ferie med mange flyturer!

Støttes. Bare positive opplevelser med SAS her oppe.

I forrige uke var det nydelig vær i Romsdal og kapteien på SAS-maskinen bestemte seg og ta en sightseeing over Åndalsnes og Trollstigen etter avgang.
Passasjerene var kjempefornøyde, og jeg skrøt til kapteinen etter landing.

Skal så lite til egentlig.

Støttes. Bare positive opplevelser med SAS her oppe.

I forrige uke var det nydelig vær i Romsdal og kapteien på SAS-maskinen bestemte seg og ta en sightseeing over Åndalsnes og Trollstigen etter avgang.
Passasjerene var kjempefornøyde, og jeg skrøt til kapteinen etter landing.

Skal så lite til egentlig.

Skryt till www.sas.se/feeback också

Vi som jobbar i servicebranschen kan alla ha våra dåliga dagar precis som alla andra men det skall lämnas i kafferummet/galleyt när vi går ut och möter våra kunder. My life sucks, sure, men det är lite som Nord Korea att det skall inte synas utåt. ;)

Här känns det som det är värt att dela med sig av erfarenheten till COs customer relations.

Summa av det hela: Experienced something good, tell us... Experienced something bad, tell us too!

Back