Com-failure Møre/Trøndelag

bamseh

Air Traffic Controller
Medlem
Com-failure Møre/Trøndelag

Bodø sektor sør (Dovre til Nord-Trøndelag) regulert til 0-trafikk grunnet VCS (telefon/radio)-feil, samt OLDI (radarkoordinering) feil.

Eurocontrol NOP:
Due to VCS and OLDI failure, a zero rate regulation has been applied for ENBD south sector. The regulation is applied until 1540.

Foreløpelig regulert til 1740 lokaltid..

Last edited:
Re: Com-failure Møre/Trøndelag

Er vel fiberbruddet hos Telenor. Har tatt knekken på det meste av telefoni og nett hos Telenor, og mobilnettet til NetCom i større deler av landet.

Edit: for dere i tårn og fjellhaller; klarer ikke helt å finne ut av hva 'zero rate' er?

Last edited:

Edit: for dere i tårn og fjellhaller; klarer ikke helt å finne ut av hva 'zero rate' er?

Hvis f.eks. normalkapasiteten på en sektor er 60 fly i timen, så kan man begrense kapasiteten (flow) til å si at rate er 30 i timen, altså har man av en eller annen grunn halve kapasiteten.

I dette tilfelle har all kommunikasjon brutt sammen og man har ikke kapasitet i det hele tatt og setter begrensningen til 0 fly i timen, altså zero rate.

Man melder inn til CFMU at en gitt sektor(er) ikke kan ta imot trafikk, "zero movements" i en gitt tidsperiode. Oftest pga U/S utstyr eller ingen til å bemanne luftrommmet.

Det var min første tanke også, men jeg ser jo at det er litt trafikk i sektoren.

"Luftrommet innstilles". Ja sånn kan det jo også sies av en journalist....

Merkelig. 3 synlige fly mellom Bodø og Tromsø. Det ene lander snart i Bodø, så INGEN trafikk nord for Trondheim er vel å dra det litt langt.

Merkelig. 3 synlige fly mellom Bodø og Tromsø. Det ene lander snart i Bodø, så INGEN trafikk nord for Trondheim er vel å dra det litt langt.

Det er , som det står over, Bodø Sør dvs TRD og møre som er rammet denne gangen.

SK4117 fra BOO til OSL, har nettopp tatt av. Ser denne ut til å sette kurs mot Svensk luftrom?

Re: Tre falt over fiberkabel, flytrafikk i nord rammet

Ufattelig at de som har lagt opp det nettet ikke har sørget for en form for redundans. Koster ikke så mye med en ekstra fiber fra a til b. Spare seg til fant er det noe som heter.....

Ser ikke ut som dette fikk de største påvirkningene i flytrafikken, dette utfra hva jeg har sett på osl.no

Slik jeg har forstått det skal det være redundans ved at signalene i systemene skal gå via to separate nett.

Det skal sies at sist gang det også var linjebrudd (den gangen i Bodø) så gikk også radarsystemet ned pga. signalene ved en feil ikke automatisk ble switchet over på reservekanalen.

Ufattelig at de som har lagt opp det nettet ikke har sørget for en form for redundans. Koster ikke så mye med en ekstra fiber fra a til b. Spare seg til fant er det noe som heter.....

Jeg er ganske sikker på at Telenor sa på NRK Dagsnytt at det ikke var samme feilen som rammet Avinor og mobiltelefontrafikken. Det kan også passe med at Avinor fikk opp sine systemer uten at telefontrafikken er oppe.

For telefontrafikken sin del er det sagt at det var en redundant løsning med feil på to steder samtidig. Jeg jobber daglig med planlegging av fibernett til kritisk infrastruktur og det er ikke vanlig med mer en to fiberføringer, slik det tydeligvis har vært her.

Har det med den Radar failure og göre ??
som news i Sverige rapporteret om

Nord sverige radar out of function idag e.m. 23/5

Ulf

Jeg er ganske sikker på at Telenor sa på NRK Dagsnytt at det ikke var samme feilen som rammet Avinor og mobiltelefontrafikken. .

Det stemmer:

Ingen sammenheng mellom telebruddene

Store deler av Norge er rammet av et telebrudd. Telenor sier at det ikke er noen sammenheng mellom telebruddet som skaper problemer for flytrafikken og telebruddet som gjør at folk ikke får ringe på telefonen sin. Det er både bredbånd, mobiltelefon og fasttelefonabonnementer som er rammet.

Back