CO, Scandinavian Airlines start codesharing

Dag Johnsen

ScanFlyer Gold
Heisann!

Ser ikke at dette har blitt postet tidligere og det skal bli spennende aa se hvordan dette utvikler seg;

Star Alliance partners CO and Scandinavian Airlines (SAS) have started codesharing on selected flights on both sides of the Atlantic, CO announced.

Effective May 22, 2010, CO placed its “CO*” code on selected SAS-operated flights between 34 European cities and Copenhagen (CPH), Oslo (OSL) and Stockholm (ARN) which connect with CO’s flights between those cities and EWR, as well as on SAS-operated flights between Gothenburg (GSE) and Frankfurt (FRA) and London Heathrow (LHR), and between Stavanger (SVG) and LHR.

In addition, subject to government approval, CO plans to place its “CO*” code on SAS-operated flights between OSL and both ARN and Paris (CDG), and between CPH and both Palanga (PLQ) and Vilnius (VNO), Lithuania.

At the same time, SAS has placed its “SK*” code on selected flights to 36 U.S. destinations operated by CO beyond its EWR hub which connect to SAS’s flights between Scandinavian cities and New York.

In addition, subject to government approval, SAS plans to place its “SK*” code on CO-operated flights between EWR and six cities in Canada, Mexico City and Lima, Peru.

Dag
 
Det er faktisk veldig mange SK flighter som nå får CO codeshare, også på norsk innenriks. Serien ser ut som er CO83xx og CO84xx.
 
Mon tro om US kommer etterhvert også? Samme allianse, samme muligheter? Det betyr jo i tilfelle en rekke potensielle SK flighter ut fra PHL også :) ... Men det er vel en annen litt indirekte OT....
 
Last edited:
Ikke mange SAS-flighter fra Säve (GSE). En liten korreksjon til Landvetter (GOT) hadde vel kanskje vært på sin plass for CO ;)
 
La faktisk merke til dette da jeg var på EWR på lørdag, men ante ikke at det var noe de begynte med den dagen. Var en god del SK-numre på diverse innenriksflighter.
 
Kan noen forklare for en uvitende hvilke fordeler selskapene drar av dette? (Jeg antar det er noen - ellers ville vel dette neppe blitt gjort.)

Blant annet fordi flyselskapene selger disse setene som sine "egne" seter, og kan dermed tilby en reise fra A til C via B med f.eks. SK hele veien fra Bergen til Honolulu (Hawaii). SAS kan med andre ord markedsføre at de flyr deg helt til Hawaii...

I tillegg er det lettere for passasjeren å forholde seg til en reise som er booket med samme carrier (gjennom samme billettportal eller reisebyrå) hele veien, både med tanke på eventuelle IRR's og helt vanlige forsinkelser.

Det er heller ikke uten betydning at SK flightnumrene vil dukke opp på langt flere destinasjoner i USA, og likeens i europa for CO. Brandingen av selskapet ute på flyplassene og i rutetabeller er viktig!

Fordelene er mange, men de som har sansen for point to point liker ikke konseptet. Konseptet er fordyrende for de som kun skal fra A til B og dermed ikke trenger å bekymre seg for å rekke en connecting flight.
 
Last edited:
Nå kan man altså reise feks. krs-osl-ewr-lax på en billett bestillt direkte på hjemmesiden til Continental. Da blir det kanskje gøy og følge med på kampanjene til CO fremover ??
 
Back
Top