• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

CO med nye ordre på 787 og 737

brendas

ScanFlyer Silver
CO med nye ordre på 787 og 737

Kilde:
http://seattlepi.nwsource.com/business/272839_boeing06.html

Utsnitt:
PARIS -- Continental Airlines plans to order 10 more 787 jetliners, giving The Boeing Co. another big boost in its quest to place its Dreamliner with U.S. customers.

The $1.5 billion order from the nation's fourth-largest airline could be announced as soon as today, according to an airline industry source who is attending the annual membership meeting of the International Air Transport Association here.

Continental also is ordering 34 Boeing 737s, according to another industry source. That order could be worth more than $2 billion at list prices.

Kan det tenkes at enkelte av 737ene vil være -900ER?

Dag, ønsker du å kommentere dette litt?;)

Replying to Topic 'CO med nye ordre på 787 og 737'

Heisann Michael
Kan det tenkes at enkelte av 737ene vil være -900ER?
Jeg kan bekrefte at vi har flere interne møter for å gå igjennom spesifikasjonene til -900ER så det ville ikke være urimelig at denne typen er aktuell...;)

BU662 Vi har annonsert et corporate goal med 7% kapasitet vekst per år og da må man jo se seg om etter flere fly. B737-800 er et utrolig funksjonellt fly, Boeing's best seller, og bankene står i kø for å finansiere disse...:up:

Dag

Heihei Dag, og takker for svar :)

Originally posted by Dag Johnsen
Jeg kan bekrefte at vi har flere interne møter for å gå igjennom spesifikasjonene til -900ER så det ville ikke være urimelig at denne typen er aktuell...;)
Tenkte meg det ;)
Er jo en glimrende måte å frigjøre flere 752 for utenlandsruter, samt at en kan fly ca fem tonn ekstra payload og/eller fly det mye lenger enn med 739ene som er i drift ii dag :) Synd Boeing ikke kom med denne maskinen for noen år tilbake :(

Heisann og da var det bekreftet:

CONTINENTAL AIRLINES ORDERS 10 MORE BOEING 787s AND 24 MORE BOEING 737s

Airline gains flexibility to replace less efficient aircraft and continue successful growth

HOUSTON, June 6, 2006 – Continental Airlines (NYSE: CAL) today announced that it has ordered 10 additional Boeing 787 Dreamliner aircraft, bringing to 20 the total number of 787s the company has ordered from The Boeing Company and making Continental the largest U.S. customer for Boeing’s newest widebody aircraft.

In addition, the company will acquire 24 more Boeing Next-Generation 737 (737NG) aircraft, bringing the total number of Boeing 737NGs in its fleet to 213 when these aircraft, and pre-existing firm order 737NG aircraft, are delivered.

“These aircraft will give us the ability to seize long-haul market opportunities, remove less efficient aircraft from our fleet and maintain our role as a global network leader,” said Larry Kellner, Continental’s chairman and CEO. “We continue to target 5 to 7 percent annual growth in capacity. Our fleet plan remains flexible, permitting us to respond appropriately to market conditions.”

Working together with its valued business partners at Boeing, Continental has been acquiring modern, fuel-efficient aircraft over the past decade, giving the airline a natural fuel hedge and an advantage over its competitors. Since 1998, the company has improved fuel efficiency by nearly 25 percent per available seat mile as a result of several factors including fleet modernization, implementation of fuel-saving technology like winglets, and improved operating procedures.

787s Optimal for International Growth

The Boeing 787 is the optimal aircraft to support Continental’s strategy for continued international growth. With expanded range capabilities, unmatched fuel efficiency and superior operating economics, the 787s will allow the company to replace less efficient widebody aircraft, such as the company’s 767-200 aircraft, and target additional long-haul markets. The 787s will also give Continental the ability to offer more capacity on international routes that need larger aircraft to support traffic growth.

737NGs Provide Fleet Flexibility

One of the world’s most popular and reliable aircraft the Boeing 737NGs feature advanced technology for greater operational efficiencies. The 24 additional 737NGs, along with other 737NG aircraft already on order, will give Continental the flexibility to continue to grow while replacing older, less efficient 737 classic aircraft, such as the company’s 737-300 aircraft. Continental has arranged backstop financing for the additional 737NG aircraft.

Delivery Schedule

This new order will bring Continental’s firm commitments for new aircraft to 88 (20 Boeing 787s, two Boeing 777s and 66 Boeing 737s). The first of the 20 Boeing 787 aircraft is scheduled for delivery in 2009, and the first additional 737NG will be scheduled for delivery in 2008.

Well-Managed Fleet Plan

Since announcing its fleet modernization program a decade ago, Continental has reduced the number of airplane types in its fleet from nine to three and reached its goal of operating one of the most efficient fleets among U.S. airlines. More than 70 percent of its fleet consists of common-rated Boeing 737 series aircraft, which allow for greater efficiencies in pilot training, enhanced crew flexibility, increased savings from simplified maintenance and reduced spare parts inventory costs.

Dag

Heisann BU662 Ja det stemmer det. De eldre B737-300 seriene (48) har de tradisjonelle instrumentene.

Michael og BU662, for dere som har litt teknisk interesse så var jeg oppe hos Goodrich i Toronto i forrige uke der vi sender B737 og B757 understell for overhaling. Jeg fikk også en tur i produksjonsavdelingen hos Goodrich der de lager nye understell for B737NG, B767, B777 og A380. Så flere test rigger som drop test, cyclic fatigue test og gear swing test for A380 understellet. Fy f*** for et enormt og imponerende understell og jeg følte meg ganske liten da jeg stod og kikket opp på dette... :devot:

Dag

Hmmm .... har CO tatt Primaris' bestillingsslot'er, tro..??

Fra primarisairlines.com:

As early as 2009, Primaris will be the first U.S. airline with a fleet of the new Boeing 787 Dreamliner -

Continental:

The first of the 20 Boeing 787 aircraft is scheduled for delivery in 2009, and the first additional 737NG will be scheduled for delivery in 2008.

Primaris WHO...?

Jeg var ikke klar over at de eksisterte engang, men nå er det mye jeg ikke vet...:p

Dag

Originally posted by LN-MOW
Hmmm .... har CO tatt Primaris' bestillingsslot'er, tro..??

Fra primarisairlines.com:

As early as 2009, Primaris will be the first U.S. airline with a fleet of the new Boeing 787 Dreamliner -

Continental:

The first of the 20 Boeing 787 aircraft is scheduled for delivery in 2009, and the first additional 737NG will be scheduled for delivery in 2008.

Vel, med tanke på at Primaris enda ikke har greid å gjøre om deres commitments til firm orders, så vil jeg si nei. Jeg tviler sterkt på at Boeing har holdt av production slots til en kunde som ikke engang har vært i stand til å finansiere første del av betalingen... For CO derimot, som allerede hadde inne ordre på syv, og som i dag også gjorde om de siste tre med kanselleringsrett (om jeg har forstått det riktig) til firm orders, var nok saken annerledes. Jeg har nok ikke noe særlig tro på at Primaris vil få noen 787 på vingene med det første... Dessuten, Primaris skulle jo i utgangspunktet få første 787 i 2010 i følge Boeing:S

Det er ikke noe rart i det hele tatt. Det er i ferd med aa bli skikkelig kapasitetsmangel paa amerikansk innenriks. Klart CO ser forretningsmuligheter der NW, DL og AA kapper.

Det er mange som har spekulert i om Primaris bare var et skalkeskjul for en 'major' som brukte dem til aa sikre slot'er uten aa behoeve aa annonsere det. Men Primaris flyr fortsatt med sin ene 757 og har eget AOC, saa hvem vet? Var ikke klar over at Boeing har gitt bort slot'ene deres allerede, men hvordan har da CO faatt saa tidlige slots? Har man allerede begynt aa selge fra nytt samlebaand?

Boeing er skikkelig paa hugget naa. Airbus er fem aar etter med sin A370 (eller hva de naa kaller den) og omtrent alle som trenger langdistansefly av denne stoerrelsen foer 2012 er naa omtrent tvunget til aa bestille 787. Aa oeke produkdjonen er naa det logiske skritt for Boeing.

Men Primaris flyr fortsatt med sin ene 757 og har eget AOC, saa hvem vet?
Vel, Primaris må i alle fall først få penger til å ta imot de 20 738 de la inn en "ordre" på også, denne har jo heller ikke blitt firm, og her skulle de første flyene bli tatt imot allerede neste år....

Originally posted by LN-MOWVar ikke klar over at Boeing har gitt bort slot'ene deres allerede, men hvordan har da CO faatt saa tidlige slots?
Boeing kommer ikke til å la selskaper sitte og ruge på sloter de muligens ender opp med å ikke bruke. Jeg vil tippe at produksjonsslotene CO fikk ble holdt av for en god stund siden.

Originally posted by LN-MOWHar man allerede begynt aa selge fra nytt samlebaand?
Neppe, ikke enda i alle fall. Før det skjer, må Boeing vite at partnerene deres kan levere (nok til en andre produksjonslinje,) og per i dag er dette en av deres større bekymringer på dette prosjektet.

Airbus er fem aar etter med sin A370 (eller hva de naa kaller den) og omtrent alle som trenger langdistansefly av denne stoerrelsen foer 2012 er naa omtrent tvunget til aa bestille 787.
Det kommer jo helt an på hva Airbus ender opp med. Jeg tipper vi vil se at A358 og A359 i hovedsak forblir slik de er (en rekke kunder har tross alt lagt inn ordre på disse typene, fordi de ikke trenger en større maskin,) og en A370, beregnet mer mot 772ER/773ER. Førstnevnte vil nok bli et til to år forsinket, mens sistnevnte vil komme først i 2014 en gang.
De som absolutt vil ha et fly i denne størrelsen (787/A350) kan få et fly allerede i dag, som en mellomløsning, nemlig A330, og nettopp dette er vel en viktig grunn til at Airbus har sikret seg enkelte ordre for A350.

Back