• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

CO går for 739ER

brendas

ScanFlyer Silver
CO går for 739ER

Har lenge hatt en anelse om at dette ville skje, ikke sant Dag ;)

HOUSTON, Aug. 3 /PRNewswire-FirstCall/ -- Continental Airlines (NYSE: CAL - News) today announced that it has converted 12 existing firm orders for Boeing 737 aircraft, scheduled for delivery in 2008, into 12 new Boeing 737-900ERs. The new 737-900ERs are also expected to deliver in 2008.

<...>

Continental will configure the 737-900ER with 20 first class seats, providing excellent capacity for complimentary OnePass frequent flyer upgrades. The coach cabin will carry approximately 153 passengers.

Resten her:
biz.yahoo.com

Gode nyheter for CO og Boeing, og det skal bli spennende å se hvilke andre selskaper som slår følge med CO når det gjelder 739ER :)

EDIT:
BTW, første 739ER i et Dreamliner/Lion Air paint scheme rulles ut førstkommende tirsdag (8.august) på Renton, og har seremoniene rundt roll out går 4 a.m., 9 a.m. og 5 p.m. (for å dekke alle tre skiftene.)

Re: CO går for 739ER

Dette har jeg ventet paa siden Dag forsnakket seg i en email for en stund siden .. :cool:

Regner med at en av gutta langs gjerdet paa BFI er paa plass og dokumenterer rollout'en grundig.

Hvilke ruter er det den skal settes inn på? Lange innenriks i USA?

Originally posted by LN-MOW
Regner med at en av gutta langs gjerdet paa BFI er paa plass og dokumenterer rollout'en grundig.
Det kan du være sikker på ;) Og det vil nok ikke ta lang tid før bilder dukker opp på A.net heller :)

Originally posted by Someone

Hvilke ruter er det den skal settes inn på? Lange innenriks i USA?
Du kan i alle fall regne med å se den på transcon ruter :)

Single aisle fly med lengre rekkevidde, det er CO, det.

Akkurat det verden trenger :P

Originally posted by Tommy777

Er det noe feil med konseptet til Privatair da...??? :love
Selv vil jeg foretrekke en Privatair BBJ foran en 747 any day of the week, selv om jeg hadde 'samme setet' ..

Vel, du kan gjøre single aisle på flere måter, som f.eks:

757 ala 8-9 timer med CO

http://www.seatguru.com/airlines/Continental_Airlines/Continental_Airlines_Boeing_757-200_I.php

757 coast to coast ala UA

http://www.seatguru.com/airlines/United_Airlines/United_Airlines_Boeing_757-200_PS.php

rundt 70 seter forskjell.

Privatair er konge, har prøvd den 2 ganger. Helt annen følelse enn Y i en 757..

Bra at de har 20 seter i F ihvertfall, mye for US domestic

Originally posted by LN-MOW

Er det noe feil med konseptet til Privatair da...??? :love
Selv vil jeg foretrekke en Privatair BBJ foran en 747 any day of the week, selv om jeg hadde 'samme setet' ..

2. etasjen i 747en er jo single aisle :-D

Ser ikke helt problemstillingen med å sitte lenge i en maskin uten 2 midtganger. Kunne gjerne tilbrakt 10 timer i en liten biz-jet jeg, null problem. ;)

757 ala 8-9 timer med CO

http://www.seatguru.com/airlines/Continental_Airlines/Continental_Airlines_Boeing_757-200_I.php

http://www.seatguru.com/airlines/United_Airlines/United_Airlines_Boeing_757-200_PS.php

Hvor mange seter det er totalt i flyet spiller vel ingen rolle? Eller er du urolig for dokø? Jeg er kun opptatt av to ting når jeg flyr, pitch og setebredde.

Jeg tar iallefall en 752 BF over alle andre widebody bizkabiner, anyday...

Originally posted by BU662

hmmm siden katen er ute av seggen. Dag vet du om CO tar disse 12 -900ER med den ekstra Emergency Exit eller blir disse fly leverert uten dette.

Ingen info pa Boeing sin press-release. Siden CO bare vil sete 173 pax omboard trenger de jo ikke denne 2 ekstra-luker...
Så vidt jeg vet blir _alle_ levert med den ekstra utgangen, bare at den blir "deaktivert" der det ikke er behov for den (mener FI hadde en artikkel på dette for noen måneder tilbake.) Altså, der de ikke trenger den setter de inn sete og bins.

Heisann, nå sitter jeg i Lierbygda, drikker Åass øl og tar livet med ro... :lol:

Det er riktig som Michael og Dag sier; Vi tar den med en "plugg" der den ekstra døren skal sitte.

MOW... Jeg forsnakke meg...? Det kan du da ikke mene...:lol: :lol: :lol:

Dag

Originally posted by Dag Johnsen

Heisann, nå sitter jeg i Lierbygda, drikker Åass øl og tar livet med ro... :lol:

Det var da veldig tidlig å begynne allerede til frokosten? :cheers:

Heisann, ja det er ingenting som en pils til frokost når man er på ferie... :cheers:

Dag

Litt presisering av meg selv:
Dette er ikke dette en ny ordre. CO la inn en ordre på en mix av 24 stk 737 (og 10 stk 788) 6.juni, hvor 737ne ble listet som 73G. (Det viser seg at Boeing lister opp ordre på 737 som 73G dersom typen ikke er bestemt.) Mao er det tolv av disse 24 som CO har bestemt at de vil ta som 739ER.

Originally posted by Dag Viking

757 ala 8-9 timer med CO

Hvor mange seter det er totalt i flyet spiller vel ingen rolle? Eller er du urolig for dokø? Jeg er kun opptatt av to ting når jeg flyr, pitch og setebredde.

Jeg tar iallefall en 752 BF over alle andre widebody bizkabiner, anyday...

Om du kun er interessert i setebredde og pitch, vil jeg ikke akkurat si at COs BF på 757 er noe å skryte av når du sammeligner med hva de andre flyselskapene har over atlantern..

Jeg har reist en tur retur med UAs ps 757 en gang, C ene veien, F andre. Flyturen er ca. 6 timer og sete pitchen i C er ca. den samme som COs BF, F et hav bedre enn CO BF.

Beklager, følelsen er at det er et trangt miljø rundt meg, dog behagelig/levelig og derfor er jeg stor motstander av transatlantiske flygninger i slike fly, særlig når jeg stort sett reiser mest i Y (og i COs 752 Y hadde jeg vært MEGET bekymret for dokø, ja).

Det skal være sagt at jeg oppgraderer de fleste transatlantiske flygningene. Hadde jeg vært CO Elite, hadde min sjanse for å oppgradere vært elendig med så lite C seter de har på 757en. Og oppgraderingsmuligheter er en meget viktig del av de amerikanske flyselskapenes bonussystem (se bare hva som står i artikkelen det er linket til, de har 20 F seter i det nye flyet sitt pga at de vil oppgradere elitemedlemmene sine. Ironisk nok har CO mindre premium seter på 757en de bruker over atlanteren enn på denne 739ERn, kun 16!) Jeg har 100% oppgraderingssuksess på UA domestic og oppgraderer de aller fleste trans atlantiske flygningene med et eller annen form for oppgraderingsinstrument. Du vet hvordan det gamet fungerer som er så mye i USA.

Dette er vel det eneste punktet jeg er enig med Lasse Lindgren: SAS ønsker ikke å satse på denne type fly over atlanteren, det forringer produktet i alle klasser ombord. Det er også grunnen til at jeg er meget selektiv med å velge rett avgang når jeg reiser trans kontinentalt i USA, da UA også kjører en del single aisle, mindre fly, bl.a. 319/320 :P

Og sammelignet med BA C, VS C, LH C og til og med SKs nye C, er pitch og setekomfort overlegen i forhold til CO BF på 757. I vinter skifter både UA og AA ut sine business seter på langdistanse, pitch blir nærmere 70 (mot COs 757 som har 55). CO kan ikke gjøre BF produktet bedre på 757en fordi det er rett og slett ikke plass! (vel de kan, men da ender de opp med 12 BF seter om de kun skal bruke den fremste kabinen på 757en, det er hvor mange F seter UA har med en pitch på 68 i 757 ps F)

Men hver sin smak...

Originally posted by brendas

Originally posted by BU662
Dag vet du om denne Plug vil har en vindu eller vil det bli bare metall?? Om dette blir slik, vil denne seter blir veldig "etterspört"...
Visste jeg hadde sett bilde av hvordan det ville se ut et sted, og jeg fant det jomen meg nå :)
Sjekk her, side 4:
http://www.boeing.com/commercial/737family/media_kit/pdf/900XMediaOverview.pdf

Frister ikke å havne på den raden enten det er dør eller plug!

Det er vel omtrent det samme designet som 321. IMO er det faktisk de beste setene ombord ved den døra

Back