Climb rate Cessna U206G

C130

ScanFlyer Gold
Her jeg sitter og koser meg på Kreta så ser jeg rett ned på den gamle flyplassen i Maleme.
Her driver de med tandemhopp i fallskjerm.
Her bruker de, i h t FR24 et Cessna U206G. Reg nr. PH-STL
Hver gang dette tar av og klatrer til 12000 fot så slår det meg at dette klatrer bra !
Er det noen som vet hvor hurtig dette kan klatre ?
Det har som regel med seg 6 passasjerer.
Det er forøvrig disse som holder på: https://www.adrenaline-hunter.com/e...tandem-skydive-from-12-000-feet-in-crete/2725
 
Last edited:
Det er en 206 ombygd til turbin, så den klatrer nok med nærmere 1500 fot i minuttet til og begynne med og fortsatt rundt 1000 fot i minuttet i høyden.
 
Jeg vil ikke akkurat kalle 1000 ft/min å "klatre bra"? :p


Er vel ikke så værst med 6 hoppere.
Fløy mange kjøtt bomber selv med C-206, LN-RTP ved Værnes og andre steder i Norge. Det gikk ganske tregt på slutten og vi klatret som regel til 10 000 fot, sjelden til 12 000.
Som regel en halvtimes flytid, snitt på 500 fot i minuttet rate of climb.
 
Denne bruker i allefall ikke en halvtime opp, men jeg kan prøve og ta tida på den. I dag har den ikke vært her, fløy sin vei i går. Men den dukker nok opp igjen, den har vært borte tidligere også.
 
Nei, med turbin hadde det vært et dårlig tegn om den brukte en halvtime ;)
 
Denne bruker i allefall ikke en halvtime opp, men jeg kan prøve og ta tida på den. I dag har den ikke vært her, fløy sin vei i går. Men den dukker nok opp igjen, den har vært borte tidligere også.

Nei, ikke snakk om en halvtime opp hvis demses tenkte på mitt innlegg.
20 minutter og 10 ned.
Snitt i klatring på 500 fot per minutt.
Mange fete hoppere for dem hadde drakt, støvler, hoved skjerm og reserve skjerm så det var gjerne 80 kg eller mere per snute.
Pussige skruer, dem kjøpte enveis bilettt til 10 000 fot.

Fløy også slike i Florida på DC-3, 1986 tror jeg.
Vi dro på snar ferie fra Jomfruøyene til Z-Hills i Florida for å besøke fallskjermvenner.
Kona og meg satt i skyggen og i gresset med mange hoppere og bare slappet av.
Ikke noe drikke enda.
Plutselig kom det melding over høytaler anlegget om det var noen DC-3 piloter tilgjengelig.?
Tja, både ex kone og jeg var DC-3 kusker så vi dro ut en mynt og knipset opp i lufta. Heads, you fly...
Jeg ruslet over til flyet og 30 takknemlige hoppere og tok jobben som styrmann på det løftet.
Flyet var kjent, tror det het Mr. Douglas, sikkert noen nerds her som vet alt om det.
Tilbake på bakken var det kona sin tur. (Ex kone nå)
Etter at vi kom tilbake på seilbåten i St. Croix var vi alle enige om at dette var en fin tur.
Helt til vi fikk beskjed om at en kompis gikk i bakken uten fallskjerm,
Nils fra Trondheim, han besøkte oss, jobbet på båten og tok ferie på Z-Hills noen uker men ble sendt hjem til Norge i kiste.
Vær forsiktig med å hoppe ut av fly. :old
 
10-12 min. til dropphøyde er bra det. Bruker som RTP nevner atskillig lenger med en normal 206 eller 182.
Nå har jeg hatt en god del mindre Cessnaer på frekvensen, og de klatrer normalt med ca. 1000 ft/min når de er lastet med hoppere.
 
Back
Top