Cimber/Skyways startar Oslo-Bergen?

Ryan

Newcomer
Hittade nyss följande inlägg på ett svenskt flygforum:
Airport Coordination Norway, de som "slotter" bl.a. OSL og BGO har offentliggjort vinterprogrammene. Der fremkommer QI 5221-9 på begge lufthavnene med destinasjon xxx og flytype ATR 72. En maskin som skal gå 5 ggr hver dag og retning dag 1-5, 3 ggr dag 6 og 4 ggr dag dag 7.
http://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=56815

Är det någon som har insikt i systemet, och kan bekräfta att bolaget har blivit tilldelade dessa slottar?
Om det stämmer, och planerna blir verklighet så blir det riktigt intressant!

Jamen hvis Cimber/Skyways virkelig har et stort ønske om tømme den i forvejen slunkne kasse, ja så skal de da starte op netop her...
SAS og Norwegian har da vist så rigeligt fyldt denne rute op med B737, og så vil "de nye" flyve med urgamle ATR 72 ???? no chance, med mindre de da sætter prisen ned til 1 kr ....nej helt ærligt,, det kommer ikke til at gå godt
Hilsen Ole

Spennende rykter! Men lurer på om det er marked for et til selskap på norsk innenriks. På den annen side hadde det vært spennende å se om det er potensiale for dette!

Det er absolutt et marked for en tredje aktør, spørsmålet er vel om dette er den riktige aktøren...

Har lite tro på ATR 72 på de rutene. Som nevnt går B737 nærmest i kolonne der, og jeg vil anta ATRen kommer dårligere ut enn 737 når det gjelder pris per sete*km. Det må nødvendigvis tas inn igjen i form av høyere billettpriser.

Drister meg til å spørre hvis ikke dette er OT.

Hvis de på død å liv vil inn på norsk innenriks, kunne de da ikke lagt denne ruta fra RYG?
Blir jo mest sannsynelig ikke noe BGO hvis DY forsvinner derifra.

Eller er den ruta dømt til å misslykkes og?

Propell taper mot jet på slike ruter uansett. Passasjerer flyr bare propell der de må.

ATR72 har imidlertid eventyrlig lav kost per setekilometer så det er ikke problemet. Typen er en ordentlig moneymaker men kun på nisjeruter der den ikke må konkurrere med fullsize jet.

Hvorfor er folk så negative til dette?
ATR 72 er vel som "tiemand" sier en moneymaker. BGO-OSL er en så kort reise at reisetiden ikke vil bli vesentlig lengre med en ATR enn en 737. ATR har et lavere forbruk og ferre/billigere crew. Det er helt klart hard konkuranse på denne rutem, men det er jo også en rute jeg tror ville passe en ATR72 bra. Med lave nok lokkepriser, så tror jeg det er mange som gjerne flyr propell.

Med lave nok lokkepriser, så tror jeg det er mange som gjerne flyr propell.

Som sagt av andre er problemet at de ikke nødvendigvis har råd til lokkepriser, og uten nettverk og/eller ekstra frynsegoder for pax (som også koster $$$) blir dette fort et tapsprosjekt (til). Det er vel ingen som kan tro at de kan prise SK og/eller DY ut av markedet. Og hvordan kan de oppnå lave priser uten en stor operasjon i minst en ende?

Hvis jeg ikke har misforstått helt, har Skyways samarbeid med SAS. Nå beveger jeg meg litt off topic her, men pyttsann.

Om Skyways/City Airline/Cimber har samarbeid med SAS, hvorfor ikke etablere seg på Rygge med 3 maskiner, enten ATR eller ERJ og feede passasjerer til SAS flyplasser som feks. Stavanger, Bergen,Trondheim, Arlanda og Kastrup?

Da får jo også SAS sin del av kaka, med at Skyways/City Airline/Cimber flyr pax til ovennevnte flyplasser. Bare en liten tanke fra min side.

Hvis jeg ikke har misforstått helt, har Skyways samarbeid med SAS. Nå beveger jeg meg litt off topic her, men pyttsann.

Om Skyways/City Airline/Cimber har samarbeid med SAS, hvorfor ikke etablere seg på Rygge med 3 maskiner, enten ATR eller ERJ og feede passasjerer til SAS flyplasser som feks. Stavanger, Bergen,Trondheim, Arlanda og Kastrup?

Da får jo også SAS sin del av kaka, med at Skyways/City Airline/Cimber flyr pax til ovennevnte flyplasser. Bare en liten tanke fra min side.

Jeg trodde at Skyways ikke hadde noe som helst med SAS å gjøre. De hadde vel et samarbeid tidligere, men det begynner å bli mange år siden!

Jeg trodde at Skyways ikke hadde noe som helst med SAS å gjøre. De hadde vel et samarbeid tidligere, men det begynner å bli mange år siden!

Way off topic, men for å svare på denne.

SAS eide 20% av Skyways frem til 2009/2010.
De har fortsatt codeshare på en rekke ruter som Skyways flyr, blant annet BGO-ARN og SVG-ARN samt en del innenriks i Sverige.

Da er det bare jeg som har misforstått, skal jo ikke stole 100 prosent på Wikipedia alltid ;) Men ligger det noe i veien for at de kan begynne å samarbeide igjen?

ATR har et lavere forbruk og ferre/billigere crew.

Muligens de har billigere crew men ikke færre. 2 piloter har man uansett om det er 10 eller 400 seter ombord. I kabinen trengs det 1 CA pr 50 seter (eller del derav) Så på en ATR72 med 64 seter trengs det faktisk 2 CA. 1 CA pr. 32 pax der med andre ord. På en 737-800 med 186 seter er det 4 CA, altså 1 CA pr. 46,5 pax. Fordelen med billigere crew kan fort være tapt da.

Husk at med det nye eierforholdet har vi nå å gjøre med en tung konkurrent. Ingenting å tjene for SAS å samarbeide med Skyways nå. Regn med at Cimber-samarbeidet også vil forsvine så fort SAS klarer å avklare det praktiske.

Coast Air forsøkte seg mot SAS med en ATR42 på Oslo - Haugesund. Det gikk veldig dårlig. Og på den tida kunne folk bare levere sin SAS C-billett på gate og gå ombord på BX-maskinen.
MOW har rett at disse selskapene samlet kan være en tung og spennende konkurent men kanskje mest for Widerøe?

Back