Cimber går ind på chartermarkedet

  • Thread starter Thread starter Jan
  • Start date Start date

Jan

ScanFlyer Gold
Cimber går ind på chartermarkedet

Dermed tilføjes endnu et ben til den iforvejen brogede forrretningsmodel :o


Cimber Sterling bevæger sig nu ind i markedet for serie-charterflyvninger. Første store kunde er Atlantis Rejser, der er en nicheoperatør på Egypten. I vinterprogrammet skal Cimber Sterling flyve selskabets kunder til Sharm el Sheikh i Egypten.

Lars Bording fremhæver, at serie-charteroperationen er et supplerende forretningsområde, der ligger tæt på selskabets ferierejseprodukt. Han afviser dog, at der er risiko for kannibalisering af selskabets leisure-produkt. "Mange tager godt nok kun på en eller to ferierejser om året. Men for det første er det en destination vi ikke selv flyver på, og for det andet er det vigtigt, at rejsen bliver solgt på en Cimber Sterling-flyvning fremfor en af vore konkurrenter," siger Lars Bording til CHECK-IN.dk.

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=39298
 
Re: Cimber går ind på chartermarkedet

Mange operatører forsøker seg på charterkonseptet, enten som en del av operasjonen (som Cimber Sterling), eller som en rendyrket operasjon. Nesten ingen lykkes. Jet Time er vel en av de få som har lykkes så langt, andre har gitt opp.

I charter, som de fleste andre steder, er det volum som gjelder. Det er ingen poenger i å sende et par hundre gjester i uken ned til et feriemål et eller annet sted. Derfor har det vært de store som har kunnet vokse, og kunnet utvikle produktene. De eier gjerne både fly og hotellene. De to klart største i europeisk sammenheng er jo TUI og Thomas Cook, som har rendyrket konseptet, og som år etter år har lagt frem sorte tall i regnskapet.

Da Sterling gikk konkurs måtte de to nevnte selskapene hente hjem gjester som satt fast rundt omkring på feriedestinasjonene. Håper Cimber lykkes bedre med satsingen nå.

Tally-Ho
 
Re: Cimber går ind på chartermarkedet

Jeg vil tro at Cimber forsøker å sysselsette ledig flykapasitet som de likevel må betale leiekostnader for.
For et selskap som Cimber blir man ikke rik på dette alene. De skal være heldige dersom driften går i null. Eventuell fortjeneste vil kunne komme fra duty free salg der de fleste charter operatørene henter pengene sine til sorte tall på bunnlinjen.
 
Back
Top