Charterinnsjekk SGS OSL .....

BU595

ScanFlyer Silver
Har vært oppe 2 lørdager på OSL for å sende dem avgårde med charter...(22.8 og 29.8)

Hva slags opplegg er det man har begitt seg inn på ??

1. Det er helt fint at man kan sjekke inn på automater, men det er mange pax som sliter (eldre m.m.....lørdag no 2 var det florwalkers som instruerte..

2. Antall bagdrops stod ikke helt i forhold til det antall pax som var der....pax stod på kryss og tvers, og etter mye mas åpnet man for bagdropp på de posisjoner som var satt av til rutefly pax, og hvor det ikke var mange paxene....Det var mange sure pax en stund

Uansett, dette var ett rotete opplegg...

Der er nok en række grunde til at checkin automater og bagdrop
ikke er lige så populært blandt charterpax som hos rutepax !

(Dette er et faktum i flere lufthavne i Dk)

Jeg vil tro mange er irriteret over kødannelse først ved
check-in automat derefter ved bagdrop, husk på ved charter er der tit
flere (fyldte) fly til samme destination næsten på samme tidspunkt.

Fordelen ved manuelt check in er man kan reagere på sete-resv. asap,
når man først ud til CC. i flyet er det tit for sent .
Husk ved charter er det ofte 2-5 pax. på samme billet, og da er det
ikke nødvendigvis let at rette i flyet !

Har selv et par gange talt med større bogstaver til NB personale
i check-in så ikke en 4-åring skulle sidde selv !!

Og nej jeg mener ikke det burde være nødvendig at pax. på samme billet
skal betale ekstra for at sidde på samme række / samlet !

Fordelen ved manuelt check in er man kan reagere på sete-resv. asap,
når man først ud til CC. i flyet er det tit for sent .

På de charterne vi har ut fra TOS får vi ikke lov til å røre på setene. Alt er forhåndsseated fra turopperatøren. Trodde det samme gjalt fra andre stasjoner også..

Problemet er velkjent. Når man checker inn for f.eks en A330 (405 pax) til Palma, så vil det uvilkårlig danne seg en del kø.
Tror antall automater er noenlunde tilstrekkelig (om alle funker da). Normalt er fire innsjekningsdisker tilgjengelige på hver avgang, om SGS stiller fulltallig i henhold til kontrakt. Barnefamilier med barnevogner og mange eldre som ikke er så vant med automater, og i det hele veldige mengder bags (kanskje 400), gjør at ting tar noe tid.
Problemet er størst når det er flere charteravganger samtidig og når SGS ikke stiller fulltallig.

Tally-Ho

På de charterne vi har ut fra TOS får vi ikke lov til å røre på setene. Alt er forhåndsseated fra turopperatøren. Trodde det samme gjalt fra andre stasjoner også..

Alt er forhåndsseated fra turopperatøren
Ja, der har du ret, men når noget går galt (:mad:) har jeg oplevet ting
pludselig kan rettes :stir:)

Hmmm....ser ut som om jeg da er prisgitt Apollo imorgen tidlig til Kreta, nytter vel ikke å vifte med EBG da ;)

Er det ingen mulighet å få valgt sete ved innsjekk på SAS Charter fra TOS? I så fall tror jeg ikke gidder å stå opp tidligere enn det jeg må.

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=50920

Hmmm....ser ut som om jeg da er prisgitt Apollo imorgen tidlig til Kreta, nytter vel ikke å vifte med EBG da ;)

Er det ingen mulighet å få valgt sete ved innsjekk på SAS Charter fra TOS? I så fall tror jeg ikke gidder å stå opp tidligere enn det jeg må.

Tipper du må gøre dette via Apollo's hjemmeside !

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=50920

Hehe, nei du godt sove de ekstra minuttene. Som oftest er charterflyene fulle, noe som gjør det plent umulig å endre sete. Nå som det er begynt å bli høst, kan det jo hende det ikke er fullt. Og skulle man da ta sjanse på å endre et sete når "noe er gått galt", som Jan sier, så vil det være de samme setene som er ledige to timer før avgang som 30 minutter før avgang.

Men altså; den strenge beskjeden fra turopperatøren er at vi ikke kan endre seter selv om det er mange ledige. Da blir det rot med pre-pack og med hvem som har bestillt mat og slikt.

Ingen internetinnsjekk der...... :(

Nope, ingen internettinnsjekk på charter. Har man setepreferanser må man ta det opp med turopperatøren ved bestilling, eller i god tid før de oversender passasjerlistene (med seter) til flyselskapet.

Last edited:
Hehe, nei du godt sove de ekstra minuttene. Som oftest er charterflyene fulle, noe som gjør det plent umulig å endre sete. Nå som det er begynt å bli høst, kan det jo hende det ikke er fullt. Og skulle man da ta sjanse på å endre et sete når "noe er gått galt", som Jan sier, så vil det være de samme setene som er ledige to timer før avgang som 30 minutter før avgang.

Men altså; den strenge beskjeden fra turopperatøren er at vi ikke kan endre seter selv om det er mange ledige. Da blir det rot med pre-pack og med hvem som har bestillt mat og slikt.

En grønn fugl visket meg i øret av det var ledig 21ab og 22ab. Ved innsjekk fikk jeg 22d, men orket ikke gjøre noe der. Spurte heller ved gaten før boarding og da gikk det fint, men det var da endret tilgjengelighet, fikk 22a, men b var opptatt - det samme med 21ab. Og selv om det var like før boarding var det en som endte opp med mitt gamle 22d sete også. Så alt kan ikke være skrevet i stein. :) Var 3 ledige seter på flighten til slutt.

Uansett happy, foretrakk 22a istedenfor 22d, selv om jenta i 22b var vel urolig av seg.

Har vært oppe 2 lørdager på OSL for å sende dem avgårde med charter...(22.8 og 29.8)

Hva slags opplegg er det man har begitt seg inn på ??

1. Det er helt fint at man kan sjekke inn på automater, men det er mange pax som sliter (eldre m.m.....lørdag no 2 var det florwalkers som instruerte..

2. Antall bagdrops stod ikke helt i forhold til det antall pax som var der....pax stod på kryss og tvers, og etter mye mas åpnet man for bagdropp på de posisjoner som var satt av til rutefly pax, og hvor det ikke var mange paxene....Det var mange sure pax en stund

Uansett, dette var ett rotete opplegg...

Jeg tror du har vært uheldig. Automatinnsjekk har løst mye av kapasitetsproblemene OSL hadde på lørdager. Før så var 2 manuelle skranker for hvert charterfly, 4 for en A330. Charterinnsjekk på en lørdag var fordelt på alle øyer, bare kaos! Nå er alt som SGS handler samlet på G og det er en drøm i forhold til i fjor. Vist er noen som ikke liker automatene men det skal altid være floorwalkere der som hjelper til. Det er sjeldent at det ikke er det.

At pax sto på kryss å tvers er litt rart, noen som har glemte å sette opp båndet riktig? Trodde ikke det var noe særlig til rutefly på felt G på en lørdag heller?

Back