Cessna Citation av rullebanen på Florø 23JAN24

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Cessna Citation av rullebanen på Florø 23JAN24

En Cessna 550 Citiation II, 9H-PIK, trengte tydeligvis mer rullebane enn hva Florø kunne tilby i dag, og havnet utenfor i enden. Dog ser det ut som det gikk bra.

https://www.nettavisen.no/nyheter/meteorologene-advarer-oppgraderer-farevarsel/s/5-95-1592463

Et fly havnet utenfor rullebanen på Florø, melder Vest politidistrikt klokken 12.06.

To piloter kom seg ut for egen maskin.

Media_20240122_121701.JPG

Media_20240122_120147.JPG

Re: Cessna Citation av rullebanen på Florø

Ser ut som det manglet ca 50 meter med rullebane her ja.

C550 skal under normale forhold klare seg greit i Florø sjølv om marginane sikkert ikkje er dei største(tydligvis). Uten samenligning forøvrig, selv fått gleden av å spotte en svensk C550 på Bringeland, artig med jet "på bygda", når alt går bra vel å merke.

Hvor mye trenger den ?

Spørs jo på vekten da. Men Florø er vel 1199 m nå og skal være godt innafor.

Da jeg fløy Ciatation II på kortbane (800 m) hadde vi godkjent redusert MTOW til 12500 lbs (5700 kg.) . Dette for å tilfredsstille krav i lovverket. Også egne prosedyrer for kortbane. Hvis jeg husker riktig så er MTOW på denne 13300 lbs.
Det var helt greit, og var ganske komfortabelt i alle årstider, være seg natt og dag i krevene forhold på glatte baner i Nord-Norge.
Det største problemet var vel når ATIS ville "hjelpe" oss til å komme ned ved å sminke litt på bremsekoeffienten. Så kunne det være litt risiko for motorene da vi av og til mistenkte at grusen kom fra stranda like ved og ikke alltid var innenfor minstemålet. :D

Når det er sagt så ser man på METAR at vær og vind var krevende.
Man kan spekulere, men jeg overlater til andre å komme frem til årsak.

Dette ser ut som en variant uten revers, det ville jeg se som en svakhet i praksis? Å ha den reversen som ikke er brukt i performance beregningen kan redde dagen.

Last edited:

Dette ser ut som en variant uten revers, det ville jeg se som en svakhet i praksis? Å ha den reversen som ikke er brukt i performance beregningen kan redde dagen.

Klart thrust reverser hjelper.
Når det gjelder beregning av banelengde så kunne ikke de inkluderes den gangen.
Om lovverket er forandret nå vites ikke. Har hørt om at data kan brukes, men kanskje med disp og dermed avhengig av MEL.
Blitt litt lenge siden jeg var aktuell lovkyndig. Og bra er det. :-)

Ser ut som det manglet ca 50 meter med rullebane her ja.

C550 skal under normale forhold klare seg greit i Florø sjølv om marginane sikkert ikkje er dei største(tydligvis). Uten samenligning forøvrig, selv fått gleden av å spotte en svensk C550 på Bringeland, artig med jet "på bygda", når alt går bra vel å merke.

Det må no ha vore hakke knappare marginar der :D!

Back