Cessna 408 SkyCourier - lansert etter bestilling fra FedEx

Someone

Moderator
Medlem
Kort tid etter en stor bestilling fra FedEx gjorde at ATR landerte ATR-72-600F, er det nå Cessna sin tur. FedEx bestiller 50 maskiner, plus like mange opsjoner, av den nye Cessna 408 SkyCourier, som vil være en liten feeder frakter for FedEx

https://www.flightglobal.com/news/a...s-beech-1900-sized-skycourier-with-fe-443667/
Textron Aviation has unveiled and launched the twin-engined Cessna 408 SkyCourier with a surprise order by FedEx for up to 100 aircraft worth $550 million at list price, in a move that reinserts the company into a market segment once occupied by the Beech 1900.

getasset.aspx

Artig gjensyn med DO228-nebbet på ett av bildene i den artikkelen. Påfallende lik, faktisk.

Blir nok en god arbeidshest. Sertifisert opp til 19 pax, så ikke bare cargo.

Men med lav fart og lite komfort, inkludert ikke trykksatt kabin, så egner deg seg ikke veldig bra til passasjertransport

Så denne er vel veldig rettet mot cargo. Slik jeg forstår det skal den vil inn som feederfly på FedEx sitt nettverk i USA, i hvertfall i første omgang. Så vet jeg ikke om hvilke selskaper i Europa denne er en brukbar kandidat for?

Men med lav fart og lite komfort, inkludert ikke trykksatt kabin, så egner deg seg ikke veldig bra til passasjertransport

Så denne er vel veldig rettet mot cargo. Slik jeg forstår det skal den vil inn som feederfly på FedEx sitt nettverk i USA, i hvertfall i første omgang. Så vet jeg ikke om hvilke selskaper i Europa denne er en brukbar kandidat for?

Hva med øyene i Karibien, Sint Maarten, St.Nevis & Kitt, o.s.v.? Jeg vil anta at den også vil fly der etter hvert.

Trenger vel ikke trykkabin for denne type flyging? Blir mye av det samme som Widerøe hadde med Twin-Otter, og jeg tror den kan gjøre god nytte på kortbaneplasser i en pax-utgave. Hvordan den er i tøffe isingsforhold gjenstår kanskje å se, men vil tro Cessna har tenkt på det.

Trenger vel ikke trykkabin for denne type flyging? Blir mye av det samme som Widerøe hadde med Twin-Otter, og jeg tror den kan gjøre god nytte på kortbaneplasser i en pax-utgave. Hvordan den er i tøffe isingsforhold gjenstår kanskje å se, men vil tro Cessna har tenkt på det.

I Norge må man i praksis ha trykkabin. da det er innført restriksjoner over mye av områdene disse rutene går om at det må være trykkabin.

I Norge må man i praksis ha trykkabin. da det er innført restriksjoner over mye av områdene disse rutene går om at det må være trykkabin.

Tja, en får se når regjeringen nå overfører FOT-rutene til fylkeskommunene, og med stor sannsynlighet for å kunne kutte i overføringene til fylkeskommunene for FOT-rutene - ergo, fylkeskommunene vil da måtte velge et dårligere tilbud; setekapasitet, trykkabin, rutenett osv... Men den diskusjonen kan vi sikkert ta i en annen tråd.

Nå kan det godt være jeg tar feil akkurat her, og med litt begrenset tekniske evner, men forstår jeg det rett så er ikke denne maskinen egnet for 800 meters rullebaner?

Nå kan det godt være jeg tar feil akkurat her, og med litt begrenset tekniske evner, men forstår jeg det rett så er ikke denne maskinen egnet for 800 meters rullebaner?

Har Cessna kommet med noen garanterte tall ennå? Takeoff field length i henhold til FAR er nesten nøyaktig det samme som på en Q200, så ser ikke bort ifra at det kan gå med noe redusert vekt.

Må i det minste kunne si at Cessna satser for tiden..i tillegg til SkyCourier driver de med utviklingen av Denali som blir en konkurrent til Pilatus sin PC-12.

Last edited:
Mange fly er på 19 seter. Er det en grense der for mannskap i kabin eller noe sånn?

Hva gjør egentlig denne vesentlig forskjellig fra en RUAG Dornier 228?

Hadde klart å få inn tre containere i en DO228? Utforming av skroget og plass til en stor nok lasteluke er vel elementer som spiller inn.

Har Cessna kommet med noen garanterte tall ennå? Takeoff field length i henhold til FAR er nesten nøyaktig det samme som på en Q200, så ser ikke bort ifra at det kan gå med noe redusert vekt.

3.300ft eller 1000-og-noen-få meter på 19.000lbs MTOW ser det ut som

Hadde klart å få inn tre containere i en DO228? Utforming av skroget og plass til en stor nok lasteluke er vel elementer som spiller inn.

Ja, det stemmer. Denne er mer eller mindre designet rundt 3 stykk LD3 containere. Samt en rekke andre forbedringer som skal gjøre lasting/lossing og turnaround så enkelt som mulig

Har ikke helt forstått om de forsøker få i hvertfall cargovarianten sertifisert for single pilot ops?

Back