Cebu Pacific med satsning på long-haul

Someone

Moderator
Medlem
Cebu Pacific med satsning på long-haul

Fillipinske Cebu Pacific har bestemt seg for å satse på long haul flygninger fra 2013. Planen er en flåte på åtte A330-300, og har nå tegnet en kontrakt med CIT Aerospace for de første fire maskinene

http://www.flightglobal.com/news/articles/cebu-pacific-inks-operating-leases-for-four-a330s-368616/
Philippine low-cost carrier Cebu Pacific has inked operating leases with CIT Aerospace for four new Airbus A330-300 aircraft for its long-haul operations.
 
Re: Cebu Pacific med satsning på long-haul

De får vel ikke uten videre fly til europa da det så vidt meg bekjent ikke er noen flyselskaper fra Phillipinene som ikke er bannlyste i EU.
 
Re: Cebu Pacific med satsning på long-haul

Men det kan vel løses med å ha flyene på et annet lands register?
 
Nei, det er operatørens AOC og/ eller hjemland som er avgjørende, ikke hvilket land flyet er registrert i. En måte å omgå problemet på er damp lease; da opereres flyet med en annen (ofte hjemmehørende i EU) operatørs piloter og AOC.
 
Re: Cebu Pacific med satsning på long-haul

Nei, det er operatørens AOC og/ eller hjemland som er avgjørende, ikke hvilket land flyet er registrert i. En måte å omgå problemet på er damp lease; da opereres flyet med en annen (ofte hjemmehørende i EU) operatørs piloter og AOC.

Evt. en variant med et datterselskap registrert i utlandet. Uansett så blir det muligens litt problematisk med trafikkrettigheter? Mener å huske at ASEAN har en ganske liberal open-skies-avtale, men vet ikke hvordan dette blir ifht. flygninger mellom Filippinene og EU/USA. Kan f.eks. et selskap som har thailandsk AOC fly MNL-LHR? Hva med tysk AOC?
 
Svartelisting innebærer så vidt jeg har forstått ikke at trafikkrettighetene faller bort, bare at innehaveren ikke får bruke eget materiell på ruten. Ved damp lease opereres flighten på leasingselskapets AOC, men på oppdrag fra rettighetshavere, og med dennes lisens.

En av grunnene til at svartelistede selskaper ofte damp leaser fra EU-selskaper er nok at alle selskaper med AOC fra et EU land kan operere til hele EØS-området. Så et tysk selskap kan fritt operere til og fra LHR, mens et selskap hjemmehørende utenfor EU ikke nødvendigvis kan det helt uten videre.
 
Re: Cebu Pacific med satsning på long-haul

En av grunnene til at svartelistede selskaper ofte damp leaser fra EU-selskaper er nok at alle selskaper med AOC fra et EU land kan operere til hele EØS-området.

Nja .. man kan likevel ikke operere på ruter som selskapet ikke har trafikkrettigheter på - uansett hvor maskinene kommer fra. Rettighetene tilhører (det svartelistede) selskapet - ikke selskapet man leaser fra. Imidlertid har man vel i dag kun en avtale med EU totalt sett og ikke med individuelle land.

TAAG Air Angola måtte jo lease ut sine splitternye 777'er til AirAtlantic og chartre dem tilbake da Angola ble svartelistet for noen år siden. Maskinene (i fulle TAAG-farger) ble da operert på portugisisk register med blandet crew, hvis jeg husker rett.
 
Re: Cebu Pacific med satsning på long-haul

Hva som må til for at EU opphever svartelistinga?
At de får fly til EU igjen?

Er det en STOR forandring i vedlikeholdsprogrammet som må til kanskje?
 
Re: Cebu Pacific med satsning på long-haul

Det er nok mer at de maa foelge programmet ....

Itillegg så er det vel ikke helt usannsynlig at lokale luftfartsmyndigheter og må strammes litt opp før de kan få godkjenning

Ellers så tror jeg ikke at nødvendigvis Europa er det de kommer til satse først på. Er mange filipinere spredd rundt omkring andre steder i verden også ;)
 
Re: Cebu Pacific med satsning på long-haul

Itillegg så er det vel ikke helt usannsynlig at lokale luftfartsmyndigheter og må strammes litt opp før de kan få godkjenning

Det er vel mulig for enkeltselskap å få godkjenning selv om de har AOC i et land som ikke er godkjent. Indonesia er svartelistet, men har en rekke selskap som er untatt svartelista. Sitat fra svartelista:
All air carriers certified by the authorities with responsibility for regulatory oversight of Indonesia, with the exception of Garuda Indonesia, Airfast Indonesia, Mandala Airlines, Ekspres Transportasi Antarbenua, Indonesia Air Asia and Metro Batavia

Ellers så tror jeg ikke at nødvendigvis Europa er det de kommer til satse først på. Er mange filipinere spredd rundt omkring andre steder i verden også ;)

Men USA har óg ganske strenge krav, og det er der det er flest ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Overseas_Filipino
 
Re: Cebu Pacific med satsning på long-haul

De får vel ikke uten videre fly til europa da det så vidt meg bekjent ikke er noen flyselskaper fra Phillipinene som ikke er bannlyste i EU.

Neida! Philippine Airlines er nå godkjent for å fly til Europa og har åpnet rute til London og er i komminga med både Paris og Roma.

Cebu Pasific er dog kjent for å være, eller skal vi si beryktet, for å være konstant forsinket og helt håpløse når det kommer til kansellerte flighter. Men lykke til da.
 
Re: Cebu Pacific med satsning på long-haul

Hvorfor Italia? Er vel ett av landene i Europa som er mest truffet av finanskrisen. Eller er det mange etniske ifra Philipinene som bor i Italia?
 
Re: Cebu Pacific med satsning på long-haul

Pilgrimer som ska till Rom? Rika filippinos som gärna åker till italien?
 
Re: Cebu Pacific med satsning på long-haul

Dels er der katolske pilgrimsgrupper som skal til Rom for at se Vatikanet. Herudover er der en del filippinere, som bor og arbejder. Jeg tvivler dog på, at grundlaget er stort nok til økonomien i en rute. Deres 330 har 436 seats. Det er mange sæder at fylde. Har selv fløjet med den og det var rimelig sardine-in-a-can agtigt.
 
Re: Cebu Pacific med satsning på long-haul

Hvorfor Italia? Er vel ett av landene i Europa som er mest truffet av finanskrisen. Eller er det mange etniske ifra Philipinene som bor i Italia?

Finanskrise eller ei, folk reiser som aldri før.
Enten det er Roma,Milano,Zurich,Wien etc.etc. er det "stinn brakke".
Turisme er ikke lenger sesongbetont i særlig grad. Det er så og si fullt året rundt.
Sist uke i Wien var det så mye folk at det neppe var plass til særlig flere.
Jeg opplever at de årstidene som før var lavsesong i mange byer/steder nå har høysesong året rundt.
Trafikken Østen - Europa vil nok ta seg opp betydelig i årene som kommer etter hvert som middelklassen i Østen øker i størrelse som resultat av økt velstand og kjøpekraft.
 
Re: Cebu Pacific med satsning på long-haul

436 seter på 333 , nonstop FCO for eks ? Må vel være mellomlanding ?
 
Re: Cebu Pacific med satsning på long-haul

LCC IC????! Nei, det har jeg ikke noe tro på... IC er en helt annen ball gamle så dette kommer garantert ikke til å funke. Bare se på hva som skjedde med Laker...;).
 
Back
Top