Cathay - hvordan skal de reddes etter Korona

Someone

Moderator
Medlem
Cathay, og deres underselskaper, som slet allerede før Korona kom og mer eller mindre stengte ned hele butikken utenom nå få daglige flighter, vil som andre flyselskap også på et tidspunkt ha behov for friske midler.

Jeg antar riktignok deres 20 747 fraktere er opptatt i disse dager, men det hindret dem ikke å rapportere et tap på rundt nesten 6 mrd kroner ($580 mill) i årets fire første måneder

En fordel for Cathay sin del riktignok er at gjennom sine 3 største eiere, Swire (45%), Air China (30%) og Qatar Airways (10%) har relativt sterke eiere, som eventuelt kan bidra


https://www.flightglobal.com/airlin...to-april-on-coronavirus-impact/138389.article

Cathay Pacific and its subsidiary Cathay Dragon made a HK$4.5 billion ($580 million) loss for the first four months of the year, according to unaudited financial results, amid depressed travel demand during the coronavirus outbreak.
 
Som endel av rekapitaliseringen av Cathay, på totalt HK$ 39 milliarder (det er vel noe mellom 6,5 og 7 mrd USD) så stiller myndighetene opp med HK$ 30 milliarder av dette. Ser ingen nedbrytning, men er en blanding av egenkapital og lån, og myndighetene i Hong Kong dermed tar en eierandel på noe over 6% av selskapet

https://www.scmp.com/news/hong-kong...trading-cathay-pacific-halted-hong-kong-stock

Rescue plan, which gives government 6.08 per cent stake in the company, comprises bulk of funding in the airline’s wider HK$39 billion capital recapitalisation effort
 
Cathay har justert på A350 ordreboken sin ved å endre 2 -1000 til -900, og dermed spare penger

Samtidig bekrefter de at ordren på 777-9 får leveringene skjøvet på, men opprettholder antallet
 
Cathay legger ned Cathay Dragon merkevaren og sparker 5900 ansatte


https://www.flightglobal.com/airlin...ay-dragon-brand-axes-5900-jobs/140712.article
Cathay shutters Cathay Dragon brand, axes 5,900 jobs



Samtidig bekrefter de at ordren på 777-9 får leveringene skjøvet på, men opprettholder antallet

Til etter 2025, ser det ut som

https://www.flightglobal.com/fleets...iveries-delayed-to-beyond-2025/140719.article

Cathay confirms 777-9 deliveries delayed to ‘beyond 2025’
 
Ellers fikk Cathay levert sin første A321neo nå i helgen, men den rakk aldri bli malt om i Cathay sine farger som kom i Cathay Dragons livery

Airbus A321 -251NX 9228 B-HPB Cathay Pacific delivery 14-15nov20 XFW-DWC-HKG, Cathay Dragon cs

50566863557_e22dc847a9_c.jpg
 
Hva skal de gjøre med NEOene nå som Dragon er nedlagt, tro?


Male dem i Cathay farger og bruke dem i rutenettet sitt. Selv om Dragon legges ned så beholdes jo det meste av rutenettet

Og ikke mulig at A321neo passer bedre endel steder for de to har brukt A330 på korte ruter
 
De kan jo gi dem til Qantas. Er ikke store malejobben som må gjøres, for dette ser jo ganske likt ut i utgangspunktet.
 
Er dette første narrowbody i CX-dekor?

Ja, i nyere tid så er det første av Airbus-flyene som kommer fra Cathay Dragon, som får Cathay Pacific sine farger. Ellers så var det blant annet Convair 880 og Boeing 707 i flåten til CX, men det er mange år siden.
 
Re: Cathay genoptager Indien

Har da HKG gjenåpnet for transfer?

Inn er det jo fortsatt karantene styr
 
Back
Top