• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

CASA-295 ulykke i Nordpolen

Nu er det klart at det fanns 20 mennesker ombord underveis fra Warszawa og Poznan, og alle mistet livet. Det var en ny CASA leverert i 2007, har vært bare 400 timer i lufta.

Mer informasjon kommer seinere.
 
De 14 passasjerene som var om bord i flyet var alle høytstående offiserer på vei hjem fra en flysikkerhetskonferanse i hovedstaden Warszawa, ifølge det polske nyhetsbyrået PAP.

Du snakker om skjebnens ironi...
 
Da ville det vært nordpolen ikke inord-polen ;)

For å kverulere litt til: Enten på Nordpolen eller i nord-Polen. I dette tilfellet var det altså det siste.
Men det var ei tragisk ulykke, og som det blir sagt et sted her, skjebnens ironi, siden de kom fra en flysikkerhetskonferanse.
 
Fra http://www.avweb.com/eletter/archives/avflash/1041-full.html#197016:

The Jan. 23 crash of a Polish air force air transport aircraft that killed all 20 aboard (including high-ranking officials) has led Polish officials to ground its fleet of nine EADS CASA C-295M aircraft pending the results of an investigation. The crash aircraft had fewer than 500 flight hours and its data recorder has been recovered. It clipped trees prior to crashing approximately 1 nm shy of the runway at Miroslawiec air base in northwest Poland. The crash occurred just after 7 p.m. local time. Weather at the time included cloud bases near 300 feet with heavy rain in the area. It was the aircraft's second approach. An instrument landing system had yet to be introduced at Miroslawiec, a spokesman for the Polish air forces, Lieutenant-Colonel Wies³aw Grzegorzewski, told the Polish Radio Information Agency. He added that the pilots knew that the ILS system was not operating at the base and were landing by means of a precision approach radar. The pilots, according to the spokesman, were used to such conditions. The flight was returning personnel from a flight safety conference in Warsaw. Among those killed were Col. Jerzy Pilat, commander of the Miroslawiec air base, and Brig. Gen. Andrzej Andrzejewski, commander of an air brigade based in Swidwin. The Polish government is recognizing the loss with three days of national mourning.
 
Back
Top