• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Canon vs. Sigma

Steinar

Newcomer
Håper noen av dere kan gi meg noen tips/råd: Vurderer å kjøpe en ny telelinse, og har sett på følgende to som aktuelle; Canon EF 100-400 F4,5 - 5.6 IS USM, samt Sigma 120-400 F4,5 - 5,6 APO DG OS. Canonlinsen er jo omtrent dobbel så dyr så spørsmålet mitt er kort & godt; er den verdt de ekstra pengene, eller gjør Sigmalinsen jobben vel så godt? Hva sier ekspertisen? Kameraet er p.t. 450D, men det ligger an til å bli byttet i 7D ganske snart.
På forhånd takk for svar.

Optikk er sale enkelt:

Du får det du betaler for :)

Hadde uten å nøle her gått 100% for Canon 100-400, selv om jeg også varmt kan anbefale Canon 70-200 f2.8 som er mitt hjertebarn ;)

Ikke noe å lure på, Canon all the way. Har en 100-400 selv som jeg er kjempefornøyd med, det eneste jeg savner enda litt lenger rekkevidde. Men skal du ha et teleobjektiv rundt 400mm til et Canon-hus så skal det mye til for å slå 100-400-objektivet til Canon.

Ikke noe å lure på, Canon all the way. Har en 100-400 selv som jeg er kjempefornøyd med, det eneste jeg savner enda litt lenger rekkevidde. Men skal du ha et teleobjektiv rundt 400mm til et Canon-hus så skal det mye til for å slå 100-400-objektivet til Canon.

Hva er alternativet for å enda lengre rekkevidde? Og hvor mye må man ut med da? Har i dag 70-200 men har planer om å kjøpe 100-400 før neste års flyshow sessong.

Over 400mm så er det ikke så mye å velge i, Sigma har sin "Bigma" på 150-500mm, men denne går for å være ganske "soft" mellom 400- og 500mm, den er dog billigere enn Canon sin 100-400.

Ellers har man jo de faste objektive til Canon på 300- og 400 2,8, som med en extender gir deg en god rekkevidde. Men da er man låst til én brennvidde og ikke minst, da begynner man å snakke om endel penger. De større faste objektivene til Canon ligger gjerne rundt 50- til 100 000kr.

En annen ting som kan være greit å tenke på er at disse objektivene er relativt tunge, 100-400 er betydelig tyngre enn 70-200, men med litt tilvenning så er ikke det noe problem. Jerry her på forumet har et 400 2,8 Nikon-objektiv og det veier fort rundt seks kilo. Jeg forstår virkelig ikke hvordan han orker å stå med det en hel dag, men det er en smakssak.

Spør gjerne hvis det er noe du lurer på angående Canon 100-400, har hatt mitt i fire år og har ingen planer om å kvitte meg med det :)

Jeg hadde definitivt gått for et Canon objektiv. Canon+Canon må jo bare funke. Skal forklare hvorfor, og ja, jeg svartmaler litt nå.

Tingen er at Sigma og Tamron ikke har betalt for å bruke softwaren til Canon på sine objektiver. Istedet har de brukt en eldre software, eller laget en egen som er kompatibel med Canon sin. Dette har ført til i mitt tilfelle med min Tamron linse, og i min svogers tilfelle med sin Sigma linse at begge objektivene har ført til Error 01 Communications between the camera and the lens is faulty. Clean the lens contact.

Løsning i mitt tilfelle er å sende objektivet inn til service og bytte ut en chip, som løser dette problemet. Pris, ca 2K

Back