Canon lanserer 5D mkII

LCH78

www.lch78.net
Medlem
Da var etterkommeren til Canon sin 5D sluppet:

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=41048

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=526241

Sentrale spesifikasjoner:

•Ny 21,1 megapikslers CMOS-sensor med forbedret EOS integrert rensesystem (E.I.C.S.)

•Ny type filmopptak med full HD 1080-oppløsning

•3,9 bilder per sekund i serieopptak

•Høyytelse DIGIC 4-prosessor gir suveren bildekvalitet

•Maksimalt 310 store JPEG-bilder per serieopptak, ved bruk av UDMA-kort

•3,0” VGA (920k punkter) Clear View LCD-skjerm

•ISO 100-6400 (kan utvides fra 50 til 25 600)

•9 AF-punkter + 6 Assist AF-punkter

Sikkert et knallbra kamera, men prisen er alt for høy for mitt budsjett. Men kanskje en kan være heldig å få kjøpt 5D (mk1) til en hyggelig pris snart da.
Det er vel et ganske brukbart kamera, til tross for at det ikke er siste modell, eller hva?

5D selges jo fortsatt ny til ca 15000, så den er vel fortsatt oppegående! Jeg har hatt en slik, og må si jeg savner den av og til. Den har jo fullbrikke, og er veldig bra på høy ISO! Personlig synes jeg ikke min 1D mk3 er like bra på høy ISO, ble litt skuffet der- så derfor savner jeg 5D'en- men som du sier- den burde falle i pris nå!

Jeg har lenge sett etter en arvtaker som kan ta over for min EOS 30D. Og har nå endelig bestemt at det blir en EOS 5D II. Jeg tar en tur over til New York i romjulen og kjøpern der, pris for kamera blir ca -14000-15000,- inkl tax:colgate:

5D får du allerede kjøpt råbillig. 5D II ble solgt for 19000 bare for noen dager siden, nå er prisen nede i 15000

Lurer på hvordan mkII er på følgefokus... 5D var ikke akkurat i toppsjiktet ved sammenligning med 1D serien. var mer som 30D har jeg lest. Og veldig spent på støynivået. Må jo bli litt støy når de trykker inn så mange piksler på en 35mm brikke..

Og en annen ting er serieopptak i RAW. Bufferminnet var visst ikke noe å hoppe i taket over..

_DET_ er sykt irriterende.. når kameraet laster over på brikken og du ser det ene motivet etter det andre forsvinne.. (bokstavelig talt i luften..)

Lurer på hvordan mkII er på følgefokus... 5D var ikke akkurat i toppsjiktet ved sammenligning med 1D serien. var mer som 30D har jeg lest. ...
5D er vel ikke akkurat laget for sporsreportasje! Mer en semi-studio sak kanskje. Den retter seg nok mer mot bryllupsfotgrafer etc. At den er nærmere 30D (eller egentlig 20D) er riktig observert. Den ble jo lansert ett år etter 20D og er vel opprinnelig en 20D med stor sensor og med noe mer proff-spesifikasjoner. Den har bare 9 AF punkter mot 1D's 45. Skulle bare mangle om den var like god på følging! Dens sterke side er den store sensoren som med moderat antall pixler gjør at hver pixel kan fange mer lysnyanser, og dermed får større dynamikk og renere bilde. Det er jo dette forhold som gjør D3 fra nikon så god på takling av støy også!

Back