Canon L vs Canon L

Halvorsn

ScanFlyer Molded
Da var min siste arbeidsdag etter to uker intensiv 6-dager-i-uka-jobbing over på JP Byporten, og iløpet av den tid rekker man jo å gjøre mye tullball og sånt, så jeg tok likesågodt frem en 5D mark II og testa litt stuff.
Sier det like greit nå - har du FF og skal ha deg Sigma 12-24 og ikke liker enorm vignettering - ikke kjøp Sigma 12-24mm ;)

aaaanyways... Jeg testa også ganske vitenskaplig, merk GANSKE, to L-objektiver.
Jeg tenkte, hey, hva er forskjellen på billigste og dyreste måte å fotografere på 200mm?
Jeg fant frem Canon 70-200mm f/4L USM - et objektiv til 6 000 kroner.
Så tok jeg frem den 2 kilo tyngre kameraten, Canon 200mm f/2L IS USM, til 52 000 kroner.
Deretter ble Spyder Lenscal tatt frem, for å sjekke hvor forskjellig objektivene oppførte seg ved blender 7,1.
Resultatet av det hele er dette. Bedømmelsen får dere selv gjøre.

Cheapo 200mmL vs Pro 200mmL by Halvor S.N., on Flickr

BEMERK! Dette er ca 100% crop av originalbildet.

Last edited by a moderator:
Vel du har sammenliknet et zoom objektiv med et fast objektiv.
Hvis du har sjangsen bør du prøve med EF 200mm F2.8 L
Da vil nok forskjellen være mærkbart mindre. Kul sommerjobb.

For de som kun skal ta bilder av mursteinvegger så ja, for oss andre - neppe. Men det var grei forskjell ja!
Det blir jo litt som Mazda eller Ferrari, eller om man skal velge toppserien til B&W (typ 800 Diamond) eller bare kjøpe noe billig greier fra Elkjøp. :p

Mulig å teste en Sigma 70-200 opp mod disse? :)

Last edited:
Vel du har sammenliknet et zoom objektiv med et fast objektiv.
Hvis du har sjangsen bør du prøve med EF 200mm F2.8 L
Da vil nok forskjellen være mærkbart mindre. Kul sommerjobb.

Poenget her var billigste og dyreste måte å oppnå 200mmL på, men tenkte på 200 fast vs 200 fast, men liksom ikke like... stort spenn i grunn.

Jobber der i strekk gjerne 2-3 uker om sommerene, men hatt helårs deltid der litt over 3 år nå.

Henger meg på gilera.
Du har ikke mulighet å teste mot Sigma osv, da det er jo mange som ofte velger et rimligere alternativ når det gjelder objektiv.
Tar det som en selvfølge at Canon blir best :p , men uansett vært greit å sett noen tester på dette hvis du har mulighet da :)

Back