Canada nekter EK og EY flere slots til Canada

Hvis det er som det står i artikkelen at EY og EK er nektet flere slots fordi Air Canada mener de tar for mye av deres trafikk, kan jeg jo godt forstå at sheikene blir forbannet. Trodde ikke dette var lov når det skal være fri konkurranse. Med tanke på at EK server Toronto bare 3 ganger i uken, må det da være sandstorm i et vannglass? Men følgene ble jo dramatiske. Canada mistet vel setet sitt i sikkerhetsrådet bare pga denne avgjørelsen i tillegg til det som CC nevner over her!

Akk ja! Er det rart at man drikker?

BF:cool2
 
USA er veldig proteksjonistisk på mange områder, og det er ikke så overraskende at Canada ser til sin storebror i sør for se hvordan de gjør det. Det skulle vært flere land som tok opp kampen i slike tilfeller, så vi faktisk fikk fri konkuranse.
 
Og de flyene som EK og EY hadde tiltenkt flere Canada-flyvninger kan jo f.eks tilfalle nye destinasjoner i Skandinavia...
 
USA er veldig proteksjonistisk på mange områder, og det er ikke så overraskende at Canada ser til sin storebror i sør for se hvordan de gjør det. Det skulle vært flere land som tok opp kampen i slike tilfeller, så vi faktisk fikk fri konkuranse.

Denne skjoente jeg ikke. Hvorfor drar du USA inn i dette? EK og EY har vel stort sett faatt det vi vil ha i USA saa langt. Du skal ogsaa vaere klar over at 'open skies' er en forholdsmessig ny greie, og at mesteparten av internasjonal luftfart fortsatt er tungt regulert gjennom avtaler mellom de respektive land. USA er ogsaa langt fremme naar det gjelder liberale luftfartsavtaler.
 
Denne skjoente jeg ikke. Hvorfor drar du USA inn i dette? EK og EY har vel stort sett faatt det vi vil ha i USA saa langt. Du skal ogsaa vaere klar over at 'open skies' er en forholdsmessig ny greie, og at mesteparten av internasjonal luftfart fortsatt er tungt regulert gjennom avtaler mellom de respektive land. USA er ogsaa langt fremme naar det gjelder liberale luftfartsavtaler.

Jeg siktet ikke til luftfart spesielt her. Generelt er USA veldig proteksjonistisk i bransjer hvor de ser at sin egen industri klarer å "hamle opp med" utenlandske aktører. Innen luftfart er nok ikke dette så aktuelt for USA sin del, men for Canada kan nok det stemme. Ville bare illustrere at det ikke er noe unikt at et land tar slike beslutninger som Canada her har gjort.
 
USA har heller ikke sin sti ren i denne sammenheng. Det er jo kraftige begrensninger på utenlands eierskap i flyselskaper. Grensen er vel 20% om jeg ikke husker feil. Dette stakk lenge kjepper i hjulene for oppstart av Virgin America bla. (vet den var litt OT )
 
Back
Top