• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Business as usual

  • Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
"business as usual":
Ryanair sier nei til drivstofftillegg
Ryanair fordømmer SAS Braathens for selskapets nylige kunngjøring om et drivstofftillegg på billettprisene for tredje gang. Det nye tillegget innebærer en økning på seks EURO per tur/retur-billett.


- SAS Braathens legger nå et tredje drivstofftillegg på sine allerede høye priser. Ryanair HAR ALDRI OG VIL ALDRI innføre et drivstofftillegg. Vi er forpliktet til å redusere prisene for europeiske forbrukere, til forskjell fra SAS Braathens som gladelig driver konstant utpressing av passasjerene ved å legge på drivstofftillegg etter drivstofftillegg, sier Ryanairs Norden-sjef Lotta Lindquist-Brosjö i en pressemelding.

http://www.boarding.no/art.asp?id=16071
 
Yeah, right. Skal vedde på at Ryanair også vil se sitt snitt til å øke prisene hvis de kan tjene på det, de vil bare kalle det noe annet.
 
Ja de bruker svært sterke ord. K-tilsynet er smågutt når det gjelder bruk av ord mot SAS:D
 
Men dette er jo morsomt!!! De har jo rett - SAS øker prisene... Ryanair er kjent for konsekvent å gi et dårligere tilbud - f.eks seter som ikke kan lenes tilbake og fjerning av solskjermer...
 
Originally posted by EB
...Ryanair er kjent for konsekvent å gi et dårligere tilbud - f.eks seter som ikke kan lenes tilbake og fjerning av solskjermer...

Ryanair er først og fremst kjent for å selge billetter til lave priser for dem som kan reise til ukurante tider.
Dessuten er de kjent for meget høy regularitet - delvis oppnådd ved å la være å vente på pax hvis de må lande på en annen flyplass:D
 
Originally posted by EB
Men dette er jo morsomt!!! De har jo rett - SAS øker prisene... Ryanair er kjent for konsekvent å gi et dårligere tilbud - f.eks seter som ikke kan lenes tilbake og fjerning av solskjermer...
Tja...SAS sin økonomiklasse har vel ikke akkurat fjernet seg fra Ryanair...snarere nærmet seg.
 
Nu er det jo meget let for Ryanair at undgå at komme med et brændstoftillæg når de har fleksible priser... De regner det jo bare løbende ind i billetprisen til forskel for SAS der har publicerede priser og dermed åbent fortæller at nu stiger prisen lidt pga. oliepriserne.

Hos FR råber man højt hver gang andre åbent og ærligt fortæller hvordan priserne er skruet sammen, mens de selv gør akkurat det samme - bare skjult.

Jeg bliver trær af at høre på Ryanairs tomme ord og råberi, men af en eller anden grund er medierne så lette at manipulere at de hopper på den hver gang.

Når alt kommer til at synes jeg personligt det er mere fair at komme med en brændstoftillæg, som man jo så retteligt fjerner igen når olieprisen falder. Med en stigning på 30 pct. i oliepriserne på et år er det klart at det bliver dyrere at blive transporteret med fly - også når man flyver med Ryanair. FR er bare ikke så ærlige at de vil indrømme det. De hæver jo bare max-prisen (som er meget høj og langt fra den 1 krone de forsøger at bilde folk ind det koster at rejse med dem) eller presser nogle sekundærlufthavnen til at give dem et tilskud af en eller anden art.... Meget kan kan sige om dem: De er gode til at tjene penge og få plads i medierne, men god forretningsmoral det har de ikke....

Blot mine få ord idag... :sarc
 
Hvorfor snakker ikke Lotta om det ULOVLIGE kredittkortgebyret eller avgiften som Ryanair har funnet opp. Der går de jo andre selskaper en høy gang....:naughty:
 
Originally posted by EB
Hvorfor snakker ikke Lotta om det ULOVLIGE kredittkortgebyret eller avgiften som Ryanair har funnet opp. Der går de jo andre selskaper en høy gang....:naughty:
Spør av uvitenhet, men er ikke dette gebyret noe som skyldes at Mastercard/Visa etc tar seg betalt for at transaksjonene skal gjennomføres?

Når noen installerer betalingsterminaler i butikker så må de jo betale en fast avgift og et visst beløp pr transaksjon.....men butikker oppplyser ikke om dette. Vet ikke hva gebyret til Ryanair er, men utgiften ved transaksjonen kan neppe koste så mye mer enn 5 kr
 
Har lige tjekket gebyret for at betale med f.eks. Visa.... DKK 40,- for en returflyvning... Det kan det ihvertfald ikke koste hos kreditkortselskabet. Typisk eksempel på Ryanairs forretning.... Det råber Lotta ikke så højt om...

Tidligere kaldte de det for et kreditkortgebyr, men nu er det blevet til et ekspeditionsgebyr istedet - dog afhængigt af om man betaler med kredit- eller debitkort. Debitkort er billigere....

Her er teksten fra Ryanair.com:

Hvis du benytter et Mastercard -kort, skal du betale
et samlet ekspeditionsgebyr på: DKK40.00

Det beregnes pr. passager pr. sektor (afgang)

Du har 1 passagerer i din reservation og
skal betale DKK20.00 pr. passager pr. afgang

Hvorfor er det afhængigt af antal passagerer og afgange?? - det koster vel ikke Ryanair mere i kreditkort gebyrer - Der foretages jo stadig kun 1 transaktion... Sjult pristillæg synes jeg mest det minder om....
 
Om Ryanair döpte om avgiften för kreditkort till serviceavgift för e-ticket skulle allt vara bra då?:D
Det kanske till och med skulle vara bra om de höjde den till 50 kronor?
 
Originally posted by DY
Originally posted by EB
Men dette er jo morsomt!!! De har jo rett - SAS øker prisene... Ryanair er kjent for konsekvent å gi et dårligere tilbud - f.eks seter som ikke kan lenes tilbake og fjerning av solskjermer...
Tja...SAS sin økonomiklasse har vel ikke akkurat fjernet seg fra Ryanair...snarere nærmet seg.

men er det noen her inne som reiser på noen annet enn business klasse da? :)
 
Originally posted by Bengt
Om Ryanair döpte om avgiften för kreditkort till serviceavgift för e-ticket skulle allt vara bra då?:D
Det kanske till och med skulle vara bra om de höjde den till 50 kronor?
Bra poeng....navnet Ryanair bruker er nok ikke tilpasset skandinavisk språkbruk;)
 
Uansett så har de ikke lov til å ta betalt for at folk bruker kreditkort...Avgiftene skal være de samme om man betaler cash...(...noe man heller ikke kan gjøre hos Ryanair!!!)
 
Originally posted by EB
Uansett så har de ikke lov til å ta betalt for at folk bruker kreditkort...Avgiftene skal være de samme om man betaler cash...(...noe man heller ikke kan gjøre hos Ryanair!!!)

EB, du som jobber i bank og kjenner dette med regler for kortselskap/ kortbruk. Hvilke sanksjoner har kortselskaper mot aktører som legger "creditcard fee" på topp av beløpet kunden betaler slik som FR gjør ?
Dette er også en meget utbredt praksis her nede i Asia, hvor det virker som om det er mer regelen enn unntaket at salgssteder legger på en kredittkortavgift.
 
I noen tilfeller kan man nekte selskapet/butikken/restauranten å akseptere kreditkortet... Alle kortselskaper har denne betingelsen om ikke gebyr i sine brukerstedsbetingelser som selskapet/butikken/restauranten har skrevet under på. For kortene AmEx og Diners Club er det lettere å holde slike selskaper/butikker/restauranter under oppsikt - mens for MasterCard/Visa så er det mange forskjellige aktører på markedet og man vil vel gjerne også ha omsetningen til f.eks Ryanair så da blir det sett gjennom fingrene med enne praksisen. Vil tro at Ryanair bruker en internasjonal bank som "innløser" av MasterCard og Visa i Norge - slik at vi ikke kan gjøre noe for våre Eurocard kunder. Man kan ikke betale med Diners Club hos Ryanair...
 
I forbindelse med GAP-arrangementet i Fyresdal i juni skriver NAK:

"Ved bruk av kredittkort vil det påløpe et tillegg på 5% for å dekke våre transaksjonskostnader.":p
 
Som det nevnes - Ryanair trenger ikke legge på fueltillegg for å hente inn økte drivstoffkostnader, de kan bare øke prisene sine. I motsetning til SAS' priser er ikke Ryanairs priser publisert noe annet sted enn i Ryanairs egen server. Har noen forsøkt å finne ut av Ryanaisr priser?? Det er en MASSE av dem, og de endres hele tiden. No sweat for FR å øke prisene uten at det synes.
 
Back
Top