Burde ikke SAS ta seg sammen?

Innenriks eller korte turer er meget forstålig at det er begrenset vogn servering - det er ikke enkelt å få noe godt ut av det uansett. Lengre flyvninger er det utrolig at standarden har faldt så laft. Jeg tror mange har valgt bort SAS på grunn av dette. Valget av viner, og tilbehør er også langt lavere enn andre. Hvis pris ikke teller SÅ mye velger mange etter hva de får. Tror flere kunder i C og i Economy ekstra reiser etter kvalitet. Loyaliteten til SAS er i ferd med å forsvinne.

Jeg syns at de få som har reiset f.eks 20 år som gullmedlem burde blitt Pandion for et år. Mange Pandion forsvinner etter ett eller to år da kvaliteten ikke holder, eller at det reises mindre.

I tillegg mener jeg SAS burde spille mere på det genuine fra Scandinavia - Skikkelig kvalitet god mat og høy service. I dag føler en fra tid til annen at en er til belastning når en er ombord. Når en ringer på klokka tar det ofte lang tid før noen kommer. Ber du om et teppe får du det servert i plastikken - hodetelefoner likeså, hvis det ikke ligger i setet når du kommer. Det er små ting som gjør turen hyggeligere. Nok engang vil jeg nevne toalettmappene - skulle nesten vært en egen klubb…Vi som ønsker toalettmapper tilbake med skikkelig innhold.
 
I tillegg mener jeg SAS burde spille mere på det genuine fra Scandinavia - Skikkelig kvalitet god mat og høy service. I dag føler en fra tid til annen at en er til belastning når en er ombord. Når en ringer på klokka tar det ofte lang tid før noen kommer. Ber du om et teppe får du det servert i plastikken - hodetelefoner likeså, hvis det ikke ligger i setet når du kommer. Det er små ting som gjør turen hyggeligere. Nok engang vil jeg nevne toalettmappene - skulle nesten vært en egen klubb…Vi som ønsker toalettmapper tilbake med skikkelig innhold.


Det genuine fra Skandinavia = høy service?? Mine beste serviceopplevelser har jeg ikke opplevd i Skandinavia iallfall.

Det du beskriver som dagens situasjon i innlegget ditt er vel det mange opplever som "det genuine fra Skandinavia" :p
 
Joda det genuine fra Scandinavia er høy kvalitet og service. Slik er det ikke i dag….Se cruiseindustrien de rekrutterte Svenske og Norske lugarjenter på de mest eksklusive skipene - Crew inngangen til SAS ser mere ut som en audition til "Jurassic Park" og da er jeg ikke kjønnsspesifikk.

Det er så lite som skal til - smile - høfflige - god mat, og komme når du ringer. Hva med å se på pax listen i C og prøve å snakke til deg med navn når du serverer mat….Spesiellt hvis du har reist litt fra før :)

Fløy et selskap buisniss fra Shanghai til Hongkong i høst. På returen lurte flyvertinnen på om jeg ville ha Diet Coke slik jeg hadde sist tur ???? Imponerende eller bare en tilfeldighet ?
 
Fløy et selskap buisniss fra Shanghai til Hongkong i høst. På returen lurte flyvertinnen på om jeg ville ha Diet Coke slik jeg hadde sist tur ???? Imponerende eller bare en tilfeldighet ?

Tilfeldighet. Men har opplevd det samme i både SK og WF, så det beror seg på hvem du møter ombord. Husk at det er ikke alle som har like god hukommelse, så du burde kanskje revurdere hva du kan forvente deg av service. Har opplevd å huske kunder jeg har hatt med meg, uten at neste kollega gjør det samme, men et smil og et hei er jo noe de fleste klarer. Service er å gi det lille ekstra, men det blir ikke morsomt hvis kunden forventer det, for da blir de bare skuffet hvis man glemmer det av den ene gangen, og jeg mener det du forventer av "service" gjør at du bare blir skuffet hvis du kommer inn og de ikke gir deg det. Det er mer skandinavisk, og kanskje særnorskt, å forvente at man skal få detaljstyre hva man skal ha av en serviceyter - og bli skuffet når man ikke får det som man vil - enn det du definerer som "genuint scandinavisk". Din virkelighetsoppfatning er dessverre bare din virkelighetsoppfatning, og jeg kan love deg at noen andre har sin egen virkelighetsoppfatning av hva de forventer av "service" hos en bedrift. Derfor er det kjekt å ikke forvente for mye av SAS eller andre, for da blir jeg ikke så skuffet over det jeg får når jeg er om bord. :)
 
Tilfeldighet. Men har opplevd det samme i både SK og WF, så det beror seg på hvem du møter ombord. Husk at det er ikke alle som har like god hukommelse, så du burde kanskje revurdere hva du kan forvente deg av service. Har opplevd å huske kunder jeg har hatt med meg, uten at neste kollega gjør det samme, men et smil og et hei er jo noe de fleste klarer. Service er å gi det lille ekstra, men det blir ikke morsomt hvis kunden forventer det, for da blir de bare skuffet hvis man glemmer det av den ene gangen, og jeg mener det du forventer av "service" gjør at du bare blir skuffet hvis du kommer inn og de ikke gir deg det. Det er mer skandinavisk, og kanskje særnorskt, å forvente at man skal få detaljstyre hva man skal ha av en serviceyter - og bli skuffet når man ikke får det som man vil - enn det du definerer som "genuint scandinavisk". Din virkelighetsoppfatning er dessverre bare din virkelighetsoppfatning, og jeg kan love deg at noen andre har sin egen virkelighetsoppfatning av hva de forventer av "service" hos en bedrift. Derfor er det kjekt å ikke forvente for mye av SAS eller andre, for da blir jeg ikke så skuffet over det jeg får når jeg er om bord. :)

Nei. Uenig. Service er ganske konkret. Forventning til service er noe helt annet.

Service er å innfri det nivået som er beskrevet i kontrakten (her reise-/billettvilkårene). Alt under er dårlig service.

God service mener jeg er når den som yter tjenestene gir av seg selv og skaper en god tone mellom giver og mottaker. (Herfra og oppover ville jeg tipset på restaurant. Hvorfor er dette ikke vanlig på fly og i hotellresepsjoner?)

Ekstra god service er for meg at det ytes godt utover det man kan forvente. Jeg lar meg lett flattere av å bli husket ved navn. Å få begge selvom bare en er inkludert eller å bli tilgodesett med en liten ekstrarunde selv om det snart er landing er også godt på innsiden.
 
Last edited:
Re: Burde ikke SAS ta seg sammen ?

Men SAS er vel det eneste(?) nettverksselskapet i Europa som har BOB. Hvorfor er det annerledes for SAS enn for andre nettverksselskap fra høykostland (BA, LH, LX osv)? Det påvirker totalinntrykket, selv om jeg ikke velger selskap pga en gratis øl.

Spanska Iberia har också BOB.
 
SAS konkurrerer jo med de andre, "tradisjonelle" selskapene i Europa, mellom Skandinavia, Brussel, Amsterdam, Frankfurt/Munchen, Helsingfors, London, Paris +++. Her har nok f.eks. Lufthansa et mye bedre økonomiprodukt, på vei fra Oslo til Munchen får man en god sandwich, gratis kaffe, øl, vin, cola... Hos Air France er vel Europaproduktet blitt heller dårlig, og Brussel Airlines har salg i økonomi, som SAS. Jeg savner også EE-/C-klasse hos SAS.Når man flyr ofte, veldig ofte, så blir man liksom aldri begeistret hos SAS lengre. OK, sandwichen er absolutt blant de bedre, men 5-7 slike på en god rundtur blir liksom for mye av det gode. Servicen til SAS er veldig, veldig avhengig av de som jobber ombord. Jeg vil ikke ha en purser på fanget, men de som smiler og sier takk for sist når de gjenkjenner meg, eller som kan bruke to minutter på å snakke litt om hvordan veldig-frekvente faktisk opplever SAS og den jobber de gjør, det gir meg en god flytur i alle fall. Tilbake til BOB og servering, husk at SAS har de absolutt laveste prisene blant nettverksselskapene, prøv å bestille en enveistur med Lufthansa eller Swiss!
 
SAS konkurrerer jo med de andre, "tradisjonelle" selskapene i Europa, mellom Skandinavia, Brussel, Amsterdam, Frankfurt/Munchen, Helsingfors, London, Paris +++. Her har nok f.eks. Lufthansa et mye bedre økonomiprodukt, på vei fra Oslo til Munchen får man en god sandwich, gratis kaffe, øl, vin, cola... Hos Air France er vel Europaproduktet blitt heller dårlig, og Brussel Airlines har salg i økonomi, som SAS. Jeg savner også EE-/C-klasse hos SAS.Når man flyr ofte, veldig ofte, så blir man liksom aldri begeistret hos SAS lengre. OK, sandwichen er absolutt blant de bedre, men 5-7 slike på en god rundtur blir liksom for mye av det gode. Servicen til SAS er veldig, veldig avhengig av de som jobber ombord. Jeg vil ikke ha en purser på fanget, men de som smiler og sier takk for sist når de gjenkjenner meg, eller som kan bruke to minutter på å snakke litt om hvordan veldig-frekvente faktisk opplever SAS og den jobber de gjør, det gir meg en god flytur i alle fall. Tilbake til BOB og servering, husk at SAS har de absolutt laveste prisene blant nettverksselskapene, prøv å bestille en enveistur med Lufthansa eller Swiss!

Tror du er inne på noe her. Vist man ser på trafikktallene til SAS så ser man tydelig at det er på europatrafikken man taper.
 
Back
Top