Burde Florø fått lengre rullebane?

LN-AFG

ScanFlyer Gold
Medlem
Burde Florø fått lengre rullebane?

Ser utifra statistikken til Avinor: http://www.avinor.no/avinor/trafikk/10_Trafikkstatistikk

at Florø lufthavn er en av de største småflyplassene i Norge. Det er den desidert mest trafikkerte lufthavnen i Sogn og Fjordane, og har jevnt over rundt 10% økning.

Er det snart grunnlag for å utvide rullebanen og kanskje få ned litt større fly? Muligens direkte fly til utlandet, da kanskje i begynnelsen charterfly til sør Europa?

Re: Burde Florø fått lengre rullebane?

Eventuelt, er det mer lønnsomt å heller øke frekvensene enn å bruke mange millioner på en utvidelse? Florø er vel også en anbudslufthavn så det spørs vel hvor bærekraftig andre ruter vil være?

Mener jeg leste en plass at en fra ledelsen i DAT uttalte at de var villig til å fly et tilnærmet likt program ved Florø selv uten støtte fra det offentlige, men at det da ville vært til andre priser enn det anbudet åpner opp for. Det kan jo være en indikasjon på at Florø snart er blitt stor nok til å "klare seg på egenhånd".
Dette var lenge siden og jeg husker ikke hvor jeg leste det, men det var i forbindelse med at DAT vant anbudet på Florø første gangen.

Mener jeg leste en plass at en fra ledelsen i DAT uttalte at de var villig til å fly et tilnærmet likt program ved Florø selv uten støtte fra det offentlige, men at det da ville vært til andre priser enn det anbudet åpner opp for. Det kan jo være en indikasjon på at Florø snart er blitt stor nok til å "klare seg på egenhånd".
Dette var lenge siden og jeg husker ikke hvor jeg leste det, men det var i forbindelse med at DAT vant anbudet på Florø første gangen.

Når man ser på nyeste FOT-utlysningen fra Samferdsels departementet er det dessverre lite som tyder på det de neste årene, dessverre

Det er ikke alltid en klarer å ta av med større fly fordi om rullebanen blir lengre. Mange av kortbanene ligger inne mellom bergknatter og knaus. Da blir det inn- og utflyging som begrenser vekten/størrelsen på flyet ikke lengden på rullebanen. I Forlenget senterlinje i Florø ligger blant annet Brandsøyåsen. Skal en ta av østover må en ha en turn-departure. Om en øker lengden på banen, så ligger likevel åsen der. Jeg synes også og huske at "glidebanen" på LLZ RWY 07 var på 5,2%. Vet ikke om det er noe særlig for noe større redskap som 737/A320.

Det er ikke alltid en klarer å ta av med større fly fordi om rullebanen blir lengre. Mange av kortbanene ligger inne mellom bergknatter og knaus. Da blir det inn- og utflyging som begrenser vekten/størrelsen på flyet ikke lengden på rullebanen. I Forlenget senterlinje i Florø ligger blant annet Brandsøyåsen. Skal en ta av østover må en ha en turn-departure. Om en øker lengden på banen, så ligger likevel åsen der. Jeg synes også og huske at "glidebanen" på LLZ RWY 07 var på 5,2%. Vet ikke om det er noe særlig for noe større redskap som 737/A320.

Det stemmer nok bra det. Ikke engang alle DAT sine ATR42 kan fly der, kun de som har Steep Aproach sertifisering.

Ett poeng her er jo også at Førde er ca 60 km unna Florø og Førde Lufhavn er 16 km unna Førde sentrum, så om man utbedret veien mellom Førde og Florø og la ned flyplassen i Førde, kunne en få en samfunnsøkonomisk besparelse, samt gi ett bredere tilbud fra Florø ved en eventuell utvidelse.

Florø har hatt 93000 reisende ut Juli mnd i år, Førde har hatt 46000 reisende. Mange av de som reiser fra Florø og Førde flyr via BGO eller OSL når de skal videre ut i verden, når flyplasser som Skien med 26000 reisende har to konkurrerende selskaper og flere ruter, burde det være ett potensiale i Florø.

Kan også tenke meg at Florø vs. Førde er en konflikt jeg ikke kjenner til, men som sikkert er like tøff som det en ser blandt 3 byer på Nordvestlandet.

Jeg synes også og huske at "glidebanen" på LLZ RWY 07 var på 5,2%. Vet ikke om det er noe særlig for noe større redskap som 737/A320.

Bare nysgjerrig, prosent eller grader? A318 kan vel 5.5 grader. Men ellers kan jeg tenke meg det at utvidelser ikke nødvendigvis er så lett i det terrenget.

.... når flyplasser som Skien med 26000 reisende har to konkurrerende selskaper og flere ruter, burde det være ett potensiale i Florø.

Situasjonen i Skien er nok litt tja... idiotisk (fant ikke et penere ord). Det er ikke slik at det er behov eller plass for 2 selskap på Skien men det er 2 som har valgt å gå i konkuranse med hverandre mot bedre viten vil jeg si.

Jeg tror man skal være veldig forsiktig med å si at det er plass til flere på små flyplasser som Florø.

Bare nysgjerrig, prosent eller grader? A318 kan vel 5.5 grader. Men ellers kan jeg tenke meg det at utvidelser ikke nødvendigvis er så lett i det terrenget.

5,8 prosent (3,3 grader) står det her. Det er jo helt greit for de fleste.

Men er i realiteten ingen "fornuftige" innflygninger til bane 25, kun 3 ulike sirklingsinnflygninger med høye minima.. Kan ikke være enkelt å bygge en "skikkelig" flyplass der, mye terreng i øst..

Florø har ikke 94000 pax i perioden januar – juli som er potensielle brukere av direktefly til utlandet. De har heller ikke 94000 pax som sitter om bord i et luftfartøy som trenger lengere rullebane. Når sant skal sies så trenger bare knappe 70000 av disse rullebane i det hele tatt.

Fakta er at Florø har under 10000 pax i måneden. De 24000 andre registrerte sitter om bord i et helikopter og blir talt 2 ganger hver seg.

Med knappe 10000 pax å dele på 30 dager så får man et snitt på 333 pax hver dag. Da skulle det vel holde rikelig med de 756 setene som tilbys på hverdager til Oslo og Bergen? Vi snakker tross alt om et belegg som er godt under 50% av kapasiteten. En Boeing for dagen kunne i teorien fått med seg alle reisende og fortsatt hatt plass til overs.

Kan også tenke meg at Florø vs. Førde er en konflikt jeg ikke kjenner til, men som sikkert er like tøff som det en ser blandt 3 byer på Nordvestlandet.

Stemmer ;)

Ville personlig bygd ny hovedflyplass i nærheten av fylkets hovedstad, Førde, passelig for q400 og 737 , og lagt ned Anda og Florø. Eneste problemene er vel offshoretrafikken fra Florø og PENGER. Litt subjektiv siden jeg bor i Førde, men la gå :)

Stemmer ;)

Ville personlig bygd ny hovedflyplass i nærheten av fylkets hovedstad, Førde

Førde er vel ikke fylkeshovedstad i SF. Det er vel en kommune som heter Leikanger såvidt jeg kan se.

Leikanger er en bygd med 2000 innbyggere som ligger nærme Sogndal, og det eneste spesielle med Leikanger er at fylkeskommunen har kontorene sine der...

Førde derimot er vekstsenteret i Sogn og Fjordane :)

LLZ 07 er på 3.5 grader (6%), ref. AIP sett i forhold til de nevnte 3.3 grader på VOR-a inn mot bane 25. Til sammenlikning har Tromsø 4 grader på ILS i begge rettninger (bane 01 og 19). For en evt. ILS-sammenlikning kan vel Bodø være en noenlunde grei sammenlikning, med 3.5 grader nedstigning i tilleg til 10 grader "offset" fra banens senterlinje (AIP)...

Last edited:

Leikanger er en bygd med 2000 innbyggere som ligger nærme Sogndal, og det eneste spesielle med Leikanger er at fylkeskommunen har kontorene sine der...

Førde derimot er vekstsenteret i Sogn og Fjordane :)

Helt korrekt, og nettopp det gjør jo Leikanger til fylkeshovedstad. (selv om det som du sier er en liten bygd som har lite annet og som jeg aldri har hørt om før, og jeg regner meg som relativt oppegående i geografi). Må si tankene går til enktelte god morgen-tråder fra "Ålesund, nordvestlandets hovedstad" som får moldenserene her på forumet til å fly i taket :p

Men nå er jeg laaangt off topic her :s

Back