Bunntall for DATs innenriksflyginger fra Rygge

I det minste bra Rungholm velger å "sette flere kluter til", i stedet for bare å gi opp ved første hindring.

Det er vel ikke noe spoersmaal om at de vil legge ned, spoersmaalet er vel naar.

Koster det ikke 1 krone, er ikke oestfoldingene interessert i aa stoette sin egen flyplass.

RYG-TOS er etterlyst så kanskje de kan innhente noe der også?

Tror nok at en rute RYG-TOS kunne vært aktuell med mellomlanding i BOO, men så er det spørs om ATR42/72 er bra nok for den ruta, da må det i såfall bli MD87 siden det er en lengre distanse.

Tror neppe det evt lønner seg med å kjøre en ATR72/42 på ruta da dette vil ta veldig lang tid :)

RYG-TOS er etterlyst så kanskje de kan innhente noe der også?

Tror nok at en rute RYG-TOS kunne vært aktuell med mellomlanding i BOO, men så er det spørs om ATR42/72 er bra nok for den ruta, da må det i såfall bli MD87 siden det er en lengre distanse.

Tror neppe det evt lønner seg med å kjøre en ATR72/42 på ruta da dette vil ta veldig lang tid :)

Hvis ikke RYG-BGO går bra, hvordan kan RYG-TOS gå bra, det er jo tross alt et mye mindre marked.

Det er vel ikke noe spoersmaal om at de vil legge ned, spoersmaalet er vel naar.

Koster det ikke 1 krone, er ikke oestfoldingene interessert i aa stoette sin egen flyplass.

Sitter med samme inntrykk som deg, Tommy. Er østfoldingene virkelig så gjerrige? Det koster jo også å komme seg til Gardermoen herfra Østfold, det er jo kortere og billigere for de fleste å ta seg til Rygge. F.eks tog fra Moss til Rygge koster kr 30 med gratis shuttlebuss. 299 kr for billetten blir plutselig mye dyrere den om man legger til transportutgiftene t/r OSL. 500-700 kr for en flybillett er ikke dyrt, hvorfor ikke støtte opp den lokale flyplassen - istedet for å bare tenke prisen på flybilletten? ..også blir det "ramaskrik" når DAT trekker seg pga. sviktende passasjertall!? Lykke til videre DAT - i ett vanskelig marked.

Sitter med samme inntrykk som deg, Tommy. Er østfoldingene virkelig så gjerrige? Det koster jo også å komme seg til Gardermoen herfra Østfold, det er jo kortere og billigere for de fleste å ta seg til Rygge. F.eks tog fra Moss til Rygge koster kr 30 med gratis shuttlebuss. 299 kr for billetten blir plutselig mye dyrere den om man legger til transportutgiftene t/r OSL. 500-700 kr for en flybillett er ikke dyrt, hvorfor ikke støtte opp den lokale flyplassen - istedet for å bare tenke prisen på flybilletten? ..også blir det "ramaskrik" når DAT trekker seg pga. sviktende passasjertall!? Lykke til videre DAT - i ett vanskelig marked.

Drejer sig vel om, at folk i Østfold er vænnet til at tage til Gardermoen, og derfor ikke tænker så meget over prisen for at komme hertil?

JEg fløy SVG-RYG med DAT fredag 10.08.12. Var bare 17 passasjerer ombord i flyet. Det er plass til 48 passasjerer. Ved innsjekkingsskranken på SVG sa de at flyet som regel aldri pleide å være full. Så det spørs hvor lenge DAT kommer til å satse fra RYG. Servicen ombord var bare kaffe og små sjokoladebiter. Var verdt flyturen med tanke på å prøve et nytt selskap og prisen var bare 349 kr. Fikk baggasjen min 2-3 minutter etter landing.

Jeg var den eneste passasjeren som sikkert skulle inn mot Oslo. Ingen andre fra flyet som tok bussen til Rygge stasjon, så toget til Oslo S. Hele reisen fra jeg landet på RYG til jeg var i Oslo S med venting var på 1t 30 min. Da er det heller bedre å lande på OSL hvor man liksom er i Oslo S 45 min senere efter landing hvis man har baggasje.

En annen ting som DAT må ta inn over seg er at det ikke er mange som kommer til å dra til Oslo via RYG. Jeg mener rutene SVG/BGO/TRD-RYG er best egnet for de som skal videre til Østfold eller reise med Ryanair ut i verden.

Det er kanskje riktig, men så er også DATs destinasjoner ganske annerledes sammenliknet med Ryanairs. DAT flyr innenriks og tilbyr relativt sett mange flere avganger, mens Ryanair har mange lavfrekvente utenriksruter basert på fritidsmarkdet. DAT er i mye større grad avhengig av at næringslivet og offentlig forvaltning benytter rutetilbudet - og er ikke etterspørselen blant dem stor nok, så er det jo ikke så rart at de sliter.

Med den knallsterke konkurransen det er mellom DY og SAS er det ikke lett for et nytt og relativt ukjent flyselskap å etablere seg på norsk innenriks. Bedre markedsføring kan hjelpe litt... bare det ikke kommer bonus på innenriks da..

Selv om ikke DY hadde stor suksess med innenriksruter fra RYG slår det
meg at de må ha hatt veldig mange flere pax enn DAT. Ser man bort fra de ekstremt prissensitive må veldig mange passasjerer rett og slett ha sluttet å fly innenriks fra RYG fordi det er DAT og ikke DY som flyr.

Svært mange østfoldinger er prisbevisste nærmest til det smålige, og vanemennesker. Prisen er omtrent alltid viktigst, men konsekvensene av det forbruksmønsteret tenkes det ikke så mye på. Se bare på grensehandelen, og hvor mange østfoldinger som kjører til sverige hver uke. Ingen hemmelighet at matvarehandel i Østfold ikke akkurat er god business.

Dernest tror jeg ikke at DAT er spesielt godt kjent blant meningmann i Østfold. Mine foreldre, som jeg anser som gjennomsnittlige østfoldinger på alle måter, har knapt hørt om DAT og vil dermed selvsagt ikke vurdere de som et alternativ.

Som vanemennesker er Østfoldinger godt vant med å fly fra Gardermoen på chartertur, og "nærmeste Ryanair flyplass" på billigtur. Det er holdningsmønsteret, og jeg tror DAT vil ha problemer med å endre det mønsteret, selv med hard markedsføring.

I tillegg tror jeg faktisk at flytypen har noe å si. Igjen, vanemennesker. Vi er vant med Boeing 737 og vegrer oss kanskje for å fly ATR?

For ordens skyld, ja, jeg er østfolding selv ;)

Hva er viktigst for forretningsreisende - som jo er de store volumene på norsk innenriks? Det er tidtabell, og ikke pris. DAT kan jo ikke konkurre på noen av delene. DAT flyr to -la meg gjenta det: TO - ganger om dagen Rygge-Bergen. SAS og Norwegian flyr 15 ganger - HVER! Hva er vitsen med en "full flex" hos DAT når de har en avgang om morgenen og en om ettermiddagen? Verdien er null! Og allikevel selges den til 300 under SAS og 300 over Norwegian. Selv den billigste economy-billetten er ikke billigere enn tilsvarende hos de store fra OSL.

Atd et er propell har lite å si - Widerøe har fløyet propell i årevis fra Torp, og utkonkurrerte i sin tid Braathens som fløy 737 på samme rutene. Fordelen WF hadde overfor BU den gangen var frekvens. Frekvens og valgfrihet er viktig. Om jeg hadde vært en forretningsreisende fra Moss hadde jeg ikke valgt DAT, men heller kjørt den ekstra timen eller hva det er til OSL for å ha flere flights å velge mellom. Hve skjer om jeg ikke rekke den ene flighten til DAT på ettermiddagen hjem fra BGO, eller DAT har tech? Da er jeg stuck! Eller jeg kan kjøpe en billett til OSL med SK eller DY og komme meg til Rygge der bilen min står. Ingen morsom opplevelse (jeg har vært med på noe lignende med WF en gang - jeg endte opp med å fly til OSL og ble satt i maxi-taxi til TRF der bilen min sto)

Det er litt høna og egget - uten frekvenser får du ikke volum, men uten volum kan du ikke ha frekvenser. Når avstanden til OSL er såpass liten, er effektivitetsgevinsten ved fly fra RYG så liten at det ike er verdt det. Man ser noe av det samme om man setter inn direktefly på noen city-pairs som allerede har gode connections med mellomlanding. Effektivitetsgevinsten på å fly direkte f.eks. TRD-KRS eller STO-SVG er ganske små ettersom du har mange flights til/fra OSL og OSL ligger naturlig til geografisk. Skal jeg velge den ene direkteflighten? Eller skal jeg ta en av de 5-10 naturlige connections via OSL? Svaret gir seg ofte selv.

Ryanairs leisureruter fra Rygge er i en helt annen sits. Mens OSL tar fra RYG på nnenriks, så tar RYG fra OSL på leisure utenriks. Folk drar fra Oslo-området til Rygge for å fly Ryanair til Madrid, men inegn drar fra Oslo for å fly DAT til BGO. Ryanair skal ha pax fra hele Østlandet, DAT er bare aktuell for folk i Østfold

Det er litt høna og egget - uten frekvenser får du ikke volum, men uten volum kan du ikke ha frekvenser. Når avstanden til OSL er såpass liten, er effektivitetsgevinsten ved fly fra RYG så liten at det ike er verdt det.

Du glemmer en ting: Rush gjennom Oslo. Å kjøre mellom Østfold og Gardermoen tar ganske mye (og uberegnelig) tid i morgen- og ettermiddagsrushet. For de av mine kollegaer som har valgt Rygge, har det vært en viktig grunn.

Back