Bulker på LN-BRI

Re: Bulker på LN-BRI

Det er fordi -400en er et foliefly :P eller 737 generelt. Er veldig tynn aluminium som blir brukt. Det er mest tydelig på 400en fordi den er en god del lengre enn de andre, og det skyldes da belastningene som ligger i det området. Men det er helt normalt. MD80 er tingen ;) Sikkert noen som kan komme med en mer detaljert forklaring!
 
Last edited:
Re: Bulker på LN-BRI

Ofte det er av steinsprut faktisk, eller annen skit som ligger på banen. Motorene blåser opp mye fra taxebaner osv som kastes bakover og inn i skroget. Stabilisern bak får også mye juling, og det oppdages ofte mye bulker der.
 
Re: Bulker på LN-BRI

En kaptein fortalte meg en gang at dette var på grunn av mange landinger, uten at jeg aner noe om hans kunnskap på området.
 
Re: Bulker på LN-BRI

Denne damen er jo litt opp i åra, og damer som har kommet litt opp i åra får ofte slike bulker på baken ;)

Harald Sakshaug
Innherred Mikroflyklubb
http://www.imfk.no
 
Re: Bulker på LN-BRI

Fra min tid i Braathens mener jeg å huske at det ble beskrevet som "strekkmerker" på B734, flykroppen strekker seg ut ved flyvning, og trekker seg sammen ved landing. Men her bør det vel en flytekniker til med kjennskap om dette uttale seg så fakta blir belyst.
 
Last edited:
Re: Bulker på LN-BRI

De var nå veldig "regulære" og pent på rekke og rad til å være forårsaket av noe "ikke-strukturelt"?
 
Re: Bulker på LN-BRI

Når jeg driver med opplæring på folk på walkaround blir de veldig forundret når jeg sier disse bulkene er normalt. :p
 
Re: Bulker på LN-BRI

Dersom jeg hadde sett slike "bulker" på en DC-9 (MD) i min tid i SAS, ville jeg nok bedt om en oppjekking og nivelering.
 
Re: Bulker på LN-BRI

Men nå er MD og 737 to helt forskjellige fly også, bygget helt annerledes :)

Husker ikke helt hvorfor de oppstår, men mener det var noe med mye oppblåsinger av skroget i kombinasjon med tynt skin.
 
Re: Bulker på LN-BRI

Heisann!

Dette kalles “oil-canning” og er ganske normalt paa Boeing fly. Av det jeg husker fra Aircraft Structures paa universitetet ...som naa er en del aar siden...^_^ ...kommer dette av shear flow i panelene mellom frame of stringer der vekten av den fremre og bakre delen av skroget setter opp stress i panelene of skaper en buckling. Skrog panelene er chemical milled paa Boeing fly for aa gjoere de lettere og det vil si at de er tynnere i omraadet mellom frame og stringer montering og legger du en belastning paa denne konstruksjonen vil du faa en slik buckling. Dette er ikke saa synlig naar du har hoeyt trykk i kabinen, men kan ofte sees paa bakken. Oil-canning uttrykket kommer vel fra hvordan en olje kanne eller cola boks ser ut naar du proever aa boeye den…?

Dag
 
Re: Bulker på LN-BRI

Og der ble fasit presentert :)

Mener å huske at det var noe slikt, men ville ikke si det for sikkert :)
 
Back
Top