Bruk av egne headset ombord

LCH

ScanFlyer Crusty
Medlem
Har hørt at vanlige hodetelefoner ikke skal brukes ombord i fly selv om de har vanlige 3,5 mm minijack uttak fordi de har en annen <teknisk uttrykk> enn de hodetelefonene man får utdelt/kjøpt ombord. Hvordan blir det da med bruk av Bose QC3 ombord på fly? En del flyselskaper deler jo selv ut disse til premium pax.

Kan bruk av vanlige hodetelefoner skade IFE-systemet hvis de brukes på fly? Eller motsatt, kan mp3-spillere, mobiltelefoner eller forsterkere bli ødelagt av å brukes med hodetelefoner beregnet på bruk i fly?

Last edited:
Tull og tøys og overtro. Kun de selskapene som prøver å selge deg hodetelefoner vil prøve å innbille deg noe slikt.

Aldri hørt om .. har hatt med eget i årevis, inkl.´fly-adapter´; fra stereo-minijack til 2xmono .
En annen ting er at en gjennomsnittelig flyvertinne ikke har peiling på slikt ..

Last edited:
På en del fly-headset står det at de kun virker ombord på flyet, det er gjerne på de med støydemping som får strømforsyning via en av pluggene.

På en del fly-headset står det at de kun virker ombord på flyet, det er gjerne på de med støydemping som får strømforsyning via en av pluggene.

Da er det vel ev. bare støydempingen som ikke ville funke på landjorda ..

Aldri hørt om .. har hatt med eget i årevis, inkl.´fly-adapter´; fra stereo-minijack til 2xmono .

Jeg også, og har brukt det i god tro. Ble for øvrig fortalt av en flyvertinne på Premiair engang at jeg ikke kunne bruke Braathens-hodetelefoene mine fordi de kunne ødelegge systemet...^_^

Ble overrasket da jeg leste dette nylig, regner meg som over gjennomsnittet teknisk anlagt til kontorrotte å være men har aldri hørt noe lignende. Kan bare ikke komme på HVOR jeg leste det...

Last edited:
Ble for øvrig fortalt av en flyvertinne på Premiair engang at jeg ikke kunne bruke Braathens-hodetelefoene mine fordi de kunne ødelegge systemet...^_^
.

Musikk gjennom både Premier og Braathens hodetelefoner låt som om systemet allerede VAR ødelagt :colgate:

Det store problemet kommer vel egentlig om impedansen blir altfor lav, da det kan føre til at de drar for mye strøm i perioder, som kan ta en sikring (eller ugangstrinnet) på forsterkeren. Tror ingen moderne headset har det problemet, og særlig ikke de med støydemping, da de har innebygget forsterkerkrets.

Tar du derimot med deg dine 2 cervin vega hjemmefra, og lodder på en minijack, eller en dual minijack avhengig av hva som passer, så kan no forsterkeren ombord slite en god del.

Mulig dette var et større problem før, med dårligere forsterkerkretser, og enkelte monsterheadset som hadde lav impedans i et forsøk på å tyne ut litt mer volum uten å gjøre utstyret altfor dyrt.

Back