• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

GBR British Aerospace ATP - statustråd

Status for gjennværende BAe ATP (per 25okt25):

ATP (pax): 2 aktive og 3 laget.
ATP(F): 1 aktiv og 6 lagret.
ATP(F) LFD: 7 akrive og 2 lagret.

Aktive maskiner:
Encomm Aviation: 1stk ATP(F) LFD (Large Freighter Door)
Encomm Aviation opby Aerospace Consortium: 2stk ATP (pax versjon) og 3stk ATP(F) LFD
Encomm Aviation opby Transafrican Air: 1stk ATP(F) og 3stk ATP(F) LFD

Lagrede maskiner (ukjent forfattning):
Nextjet: 1stk ATP (pax) lagret på IOM og eiet av Regional One, og 1stk ATP (pax) lagret på ARN eiet av West Air Sweden.
West Air Sweden/ATP Cargo: 4stk ATP(F) lagret på ORB, 1stk ATP(F) LFD lagret på MMX, + 2stk ATP(F) LFD som er lagret på MMX og skal/skulle til Encomm Aviation.
Deraya Air Taxi (Indonesia): 1stk ATP(F) lagret på HLP - tipper denne er i svært dårlig
Asian Spirit (Filippinene): 2stk ATP (pax) lagret på MNL - skulle egentlig til Air Aceh-Aviastar i Indonesia men ble ikke noe av.
 
Last edited:
Man skulle kanskje tro at Fokker F50 (cargo) skulle bli redningen når Encomm ikke lengre kunne operere BAe ATP,
nå legger Kenya CAA forbud på import av Fokker F27/50.
Kenyan operators of Fokker 27 and F50 types are unaffected in the short term by a new ban imposed this month by the Kenya Civil Aviation Authority (KCAA) on the import of the types for operations, the regulator has announced. However, long-term, the Fokker Aircraft F27/F50s will be phased out.
 
Vil nok ikke ha Singapore sine eldre fokker.
Om det nok er med veksten i Kenyas økonomi å gjøre.
Er det landet som feks har Dash 7 i drift.

Hvor man øker sikkerheten på flyene når landet har blitt mer utviklet. Som historien til Adam Air kansje sier meg at Kenya vil unngå problemet.

 
Last edited:
Back
Top