Breeze - nytt selskap fra David Neeleman

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
David Neeleman, mannen som grunnla JetBlue Airlines, og som har vært sterkt involvert i både Azul og WestJet, og vel nå er en av eierene bak TAP, skal igjen starte flyselskap. Moxy Airways skal være navnet og planene er å starte et lavprisselskap i USA som skal bruke CS300 maskiner, og de har nå begynt å hente penger til dette prosjektet

I motsetning til endel andre mer eller mindre suspekte forsøk, så har jo Neeleman har god track record på å starte flyselskap som kommer seg i luften

https://www.bloomberg.com/news/arti...raising-funds-for-new-u-s-airline-report-says

David Neeleman, who started JetBlue Airways Corp. with $100 million in 2000, is raising money to launch a new low-cost carrier focused on secondary airports in the U.S., according to Airline Weekly.

The airline, to be called Moxy Airways, has secured orders for 60 Bombardier CS300 aircraft, the trade journal reported, citing people familiar with the matter. The first would arrive in 2020. Moxy is attempting to raise $100 million to begin services that same year, the journal reported.
 
Re: Moxy Airlines - nytt selskap fra David Neeleman

Han vel involvert i sin tid i Morris Air også.
 
Re: Moxy Airlines - nytt selskap fra David Neeleman

Med satsning på mindre flyplasser - som også Norwegian flyr til kan det kanskje gå mot interline avtale mellom disse selskapene...
 
Re: «Moxy Airlines» - nytt selskap fra David Neeleman

Intervju med Neeleman i cntraveler. Egentlig ikke så veldig mye konkret, men han snakker mye om hva de kan gjøre. Sikkert litt for å forvirre også.

Uansett har de ikke planer om å starte opp før midten av 2021 og de har heller ikke noe hast bestemme det endelige navnet på flyselskapet

https://www.cntraveler.com/story/jetblue-founder-david-neeleman-on-new-airline

JetBlue Founder David Neeleman on How New Airline Moxy Will Change the Way We Fly
 
Re: «Moxy Airlines» - nytt selskap fra David Neeleman

JetBlue het jo Newair i mange år før oppstarten - men denne gangen tror jeg kanskje Moxy blir det endelige navnet. Tiden vil vise...
 
Re: «Moxy Airlines» - nytt selskap fra David Neeleman

JetBlue het jo Newair i mange år før oppstarten - men denne gangen tror jeg kanskje Moxy blir det endelige navnet. Tiden vil vise...



Moxy er vel det eneste navnet Neeleman har sagt det ikke blir. Dessuten kommer det i konflikt med et av merkenavnene til Marriott

Men jeg er åpen for et veddemål [emoji6]
 
Re: «Moxy Airlines» - nytt selskap fra David Neeleman

9 av de første 60 maskinene skal finansieres gjennom sale-leaseback med GECAS

https://www.bloomberg.com/amp/news/...y-planes-for-david-neeleman-s-new-u-s-airline

GE Capital Aviation Services and Neeleman signed a letter of intent for the purchase and leaseback of nine Airbus SE A220-300 planes that will be delivered in 2021 and 2022. Neeleman previously signed an order for 60 of the planes to supply the new carrier, which has the code name Moxy.
 
Re: «Moxy Airlines» - nytt selskap fra David Neeleman

CN har et middels langt intervju med Neeleman der han letter litt på sløret om hva han tenker å gjøre med det nye selskapet. Dette virker definitivt fremtidsrettet og brukervennlig. Spennende, rett og slett. Som han selv poengterer er det jo betydelig enklere å planlegge en strømlinjeformet drift før oppstart, enn å modernisere en dinosaur med flere titalls år gamle systemer...

https://www.cntraveler.com/story/jetblue-founder-david-neeleman-on-new-airline
 
Re: «Moxy Airlines» - nytt selskap fra David Neeleman

Og her er materiellet han skal bruke. Moxy made in Norway

12883220190827034543_0_17257.jpg
 
Re: «Moxy Airlines» - nytt selskap fra David Neeleman

...og nå omtales selskapet som «Breeze» og de skal ha valgt Salt Lake City som hovedbase.
 
Re: «Moxy Airlines» - nytt selskap fra David Neeleman

Fortsatt vel ikke 100% hva merkenavnet her blir, men de har i hvertfall dannet et selskap som nå kalles Breeze Aviation. Det er også kjent av hovedkontoret blir i Salt Lake City, men ingenting om ruter etc.

Visstnok skal de har inngått en avtale med et annet Neeleman-selskap, brasilianske Azul, om å overta en stort antatt E195, for å komme fort opp på kritisk masse mens de venter på A220 maskinene blir levert fra Airbus
 
Re: «Moxy Airlines» - nytt selskap fra David Neeleman

Ser ut som det er snakk om mellom 21 og 28 E195 fra Azul. Avhengig av hvor mange maskiner LOT vil ha, da de har første prioritet


https://www.ch-aviation.com/portal/news/85744-azul-to-sublease-outgoing-e195s-to-lot-breeze-aviation

Azul clarified that while Breeze Aviation can sublease up to 28 aircraft, LOT has the priority on its options. If the Polish carrier exercises all 14 options, Breeze Aviation would only receive a maximum of twenty-one E195s.
 
Re: «Moxy Airlines» - nytt selskap fra David Neeleman

Da er det offisielt. Breeze Airways er navnet og også denne gangen holder Neeleman seg til blått


First flight planlagt mot slutten av 2020
Med midlertidige E195 maskiner

d11c0455aa8bb75d7d3ffaccc553247d.jpg


5d78edf440cb1ce6f4f0d83b853f8d3f.jpg



https://airwaysmag.com/airlines/breeze-airways-launch/

David Neeleman’s fifth startup airline, popularly known as ‘Moxy,’ will become Breeze Airways when it launches domestic point-to-point flights between underserved US markets with a fleet of 60 Airbus A220-300s.

The new airline is currently applying for its Air Operating Certificate with the FAA and the DOT, hoping to launch its first flight by the end of 2020 with an initial fleet of 30 Embraer E195 jets.
 
Re: «Moxy Airlines» - nytt selskap fra David Neeleman

Hvis noen kommer over en forklaring bak logoen, post da gjerne en link.
 
Re: «Moxy Airlines» - nytt selskap fra David Neeleman

ez = easy .... v’en er nok ment som ‘check complete’ tipper jeg - som for å symbolisere hvor enkelt og praktisk det et å reise med dem?
 
Re: «Moxy Airlines» - nytt selskap fra David Neeleman

Synes det var kledelig, men kan jo nesten se ut som La Compagnies amerikanske søsterselskap? ;)
 
Back
Top