I tilfeldige studier av avisarkivet til Aftenposten kom jeg over en sak i morgennummeret 4. september 1964:
Skipsreder Ludvig G. Braathen kunne da fortelle at flyselskapet hans nå var klar for jetfly, og at de skulle anskaffe to maskiner til totalt 50 mill kroner (465 mill i dagens kroneverdi). Hvilken type var ennå ikke avgjort, men valget stod mellom BAC One-Eleven, Super Caravelle og Boeing 727, alle flytyper som lå nær opptil hverandre i pris og kapasitet, i følge Braathen. Selv skulle han snart både til England og USA for å se nærmere på de aktuelle flyene. Meningen var å bestemme seg i løpet av et par måneder slik at flyene kunne leveres ved årsskiftet 1965/66.
Nå gikk det vel ikke helt slik, for så vidt jeg har lest historien, fikk i Braathens jetfly først i 1969 med B732 og F28 – bestilt i 1965.
Skipsreder Ludvig G. Braathen kunne da fortelle at flyselskapet hans nå var klar for jetfly, og at de skulle anskaffe to maskiner til totalt 50 mill kroner (465 mill i dagens kroneverdi). Hvilken type var ennå ikke avgjort, men valget stod mellom BAC One-Eleven, Super Caravelle og Boeing 727, alle flytyper som lå nær opptil hverandre i pris og kapasitet, i følge Braathen. Selv skulle han snart både til England og USA for å se nærmere på de aktuelle flyene. Meningen var å bestemme seg i løpet av et par måneder slik at flyene kunne leveres ved årsskiftet 1965/66.
Nå gikk det vel ikke helt slik, for så vidt jeg har lest historien, fikk i Braathens jetfly først i 1969 med B732 og F28 – bestilt i 1965.