L
LN-HAT
Guest
WWW.AFTENPOSTEN.NO
HVA GJØR et selskap som i løpet av få dager blir bøtelagt både av Konkurransetilsynet og Økokrim?
Konsernsjef Petter Jansen i SAS Braathens valgte i går en strategi som ikke kan lykkes selv på solskinnsdager: Han ville overbevise pressen og publikum om at SAS Braathens liker konkurranse.
Ingen selskaper liker konkurranse; den kan være dødelig. Det naturlige instinktet i næringslivet er å forsøke å begrense konkurransen. Det er derfor vi har konkurranselovgivning. Ikke minst retter lovgivningen seg mot en aktør som utnytter en dominerende markedsposisjon til å skvise ut konkurrenter.
Prisbom.
Derfor fikk i går SAS Braathens 20 millioner kroner i bot eller overtredelsesgebyr. I følge Konkurransetilsynet har selskapet dumpet prisene på ruten mellom Oslo og Haugesund for å knekke Coast Air. Jansens foreløpige svar var, i realiteten, at selskapet ikke ville satt prisene så lavt hvis Konkurransetilsynet hadde gitt bedre veiledning om hvor lovens grense går.
Konkurransetilsynet varsler at det kan komme flere bøter på grunn av tilsvarende fremgangsmåte mot andre selskaper på andre ruter. I klartekst: For ulovlig priskrig mot Norwegian (NAS).
Goliat.
Boten SAS Braathens nylig fikk av Økokrim gjelder noe annet. Men det underliggende temaet er det samme: SAS Braathens fremgangsmåte i konkurransen mot mindre selskaper.
Økokrim-boten gjelder misbruk av et konfidensielt referat fra et møte mellom Norwegian og reisebyråene om Norwegians planer og evne til å tåle lave priser. Referatet ble sendt til SAS Braathens fra en venn i reisebyråbransjen, med følgende innledning: "Hei, regner med at du behandler denne forsiktig og at du er sikker på at jeg ikke gir NAS informasjon om dere".
Ifølge Jansen var det var "naturlig" at e-mailen ble spredt videre i SAS Braathens.
Lov og moral.
Kanskje var det ikke ulovlig. Jansen tilbakeviste i går effektivt mange av Økokrims påstander. Men for selskapets troverdighet er det farlig når toppsjefen ikke straks skjønner når man skal legge seg flat og beklage. Særlig overfor kundene.
For de liker konkurranse.
KILDE :
http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article1054080.ece?rfid=bm
HVA GJØR et selskap som i løpet av få dager blir bøtelagt både av Konkurransetilsynet og Økokrim?
Konsernsjef Petter Jansen i SAS Braathens valgte i går en strategi som ikke kan lykkes selv på solskinnsdager: Han ville overbevise pressen og publikum om at SAS Braathens liker konkurranse.
Ingen selskaper liker konkurranse; den kan være dødelig. Det naturlige instinktet i næringslivet er å forsøke å begrense konkurransen. Det er derfor vi har konkurranselovgivning. Ikke minst retter lovgivningen seg mot en aktør som utnytter en dominerende markedsposisjon til å skvise ut konkurrenter.
Prisbom.
Derfor fikk i går SAS Braathens 20 millioner kroner i bot eller overtredelsesgebyr. I følge Konkurransetilsynet har selskapet dumpet prisene på ruten mellom Oslo og Haugesund for å knekke Coast Air. Jansens foreløpige svar var, i realiteten, at selskapet ikke ville satt prisene så lavt hvis Konkurransetilsynet hadde gitt bedre veiledning om hvor lovens grense går.
Konkurransetilsynet varsler at det kan komme flere bøter på grunn av tilsvarende fremgangsmåte mot andre selskaper på andre ruter. I klartekst: For ulovlig priskrig mot Norwegian (NAS).
Goliat.
Boten SAS Braathens nylig fikk av Økokrim gjelder noe annet. Men det underliggende temaet er det samme: SAS Braathens fremgangsmåte i konkurransen mot mindre selskaper.
Økokrim-boten gjelder misbruk av et konfidensielt referat fra et møte mellom Norwegian og reisebyråene om Norwegians planer og evne til å tåle lave priser. Referatet ble sendt til SAS Braathens fra en venn i reisebyråbransjen, med følgende innledning: "Hei, regner med at du behandler denne forsiktig og at du er sikker på at jeg ikke gir NAS informasjon om dere".
Ifølge Jansen var det var "naturlig" at e-mailen ble spredt videre i SAS Braathens.
Lov og moral.
Kanskje var det ikke ulovlig. Jansen tilbakeviste i går effektivt mange av Økokrims påstander. Men for selskapets troverdighet er det farlig når toppsjefen ikke straks skjønner når man skal legge seg flat og beklage. Særlig overfor kundene.
For de liker konkurranse.
KILDE :
http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article1054080.ece?rfid=bm