• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Braathens SAFE fargeskjema

lanorge

ScanFlyer Silver
Medlem
Jeg tenker å legge inn litt oppdatert info på modelaircraftdatabase om Braathens sine fargeskjema opp i gjennom. Håper at noen her kan hjelpe med årstall.

1. Braathens SAFE-logo svart nese og tykk rød stripe som man finner på Douglas DC-6 og Fokker 28 og de tidligste 737-200-modellene. 1946-?

2. Braathens SAFE-logo tynn rød stripe. ?-1997

3. Braathens-logo med nordlys på halen, eller skal det være en flyvinge? 1997-1998

4. Braathens-logo med det norske flagget på halen. 1998-2004

Interessant spørsmål!

Braathens flåte hadde mange variasjoner av det gjennomgående temaet: Tynn blå og tykk rød stripe med en mer og mer skrånende bokstavtype med tiltagende grad av serif frem til de kuttet ut «SAFE» og gikk over til bare «Braathens» i lysere blåfarge ifm 737-700 og de nye Nordlys-fargene i april 1998.

Fritt etter hukommelsen, dette er IKKE fasit:

Helt i starten var både DC-4 og DC-3 helt sølv med stripene som et lyn. Det var også en variant av skjemaet der rødfargen ble dratt opp rundt nesen, i hvert fall på DC-4.
DC-6 hadde såvidt jeg husker bare én variant av stripen, men muligens litt forskjellig font og størrelse på flagget?
F.27 holdt også stort sett samme stripe, men tekst og font forandret seg gjennom tre ulike varianter.
F.28 var lik hele tiden.
737-200 hadde lik stripe og font frem til den nye utgaven med stripene under vinduene.
Fargene på undersiden av stripen på -200 varierte ganske mye fra fly til fly. Noen var sølv foran og grå bak, noen helt sølv og noen helt grå.
737-400 og -500 ble levert med den nye varianten av stripe under vinduene.
767-200 var den første med stripe under vinduene.(1984)

Nordlys-fargene med det jeg mener offisielt ble betegnet som «Vingen» forsvant igjen rundt 2000.
Uoffisielle betegnelser på «Vingen» var spyttklysa, Lewinsky-klatten, måkeskiten og æljhønne’ (elghornet - for de som ikke snakker innlandsk).

Nordlyset var visstnok krøkkete å få til, tror nesten ingen av flyene er helt like.

Legger ved noen bilder rappa fra internettet:

Attachments

• IMG_7893.webp
    IMG_7893.webp
    35 KB · Views: 5
  • IMG_7895.webp
    IMG_7895.webp
    16.9 KB · Views: 5
  • IMG_7896.webp
    IMG_7896.webp
    27.6 KB · Views: 5
Interessant spørsmål!

Braathens flåte hadde mange variasjoner av det gjennomgående temaet: Tynn blå og tykk rød stripe med en mer og mer skrånende bokstavtype med tiltagende grad av serif frem til de kuttet ut «SAFE» og gikk over til bare «Braathens» i lysere blåfarge ifm 737-700 og de nye Nordlys-fargene i april 1998.

Fritt etter hukommelsen, dette er IKKE fasit:

Helt i starten var både DC-4 og DC-3 helt sølv med stripene som et lyn. Det var også en variant av skjemaet der rødfargen ble dratt opp rundt nesen, i hvert fall på DC-4.
DC-6 hadde såvidt jeg husker bare én variant av stripen, men muligens litt forskjellig font og størrelse på flagget?
F.27 holdt også stort sett samme stripe, men tekst og font forandret seg gjennom tre ulike varianter.
F.28 var lik hele tiden.
737-200 hadde lik stripe og font frem til den nye utgaven med stripene under vinduene.
Fargene på undersiden av stripen på -200 varierte ganske mye fra fly til fly. Noen var sølv foran og grå bak, noen helt sølv og noen helt grå.
737-400 og -500 ble levert med den nye varianten av stripe under vinduene.
767-200 var den første med stripe under vinduene.(1984)

Nordlys-fargene med det jeg mener offisielt ble betegnet som «Vingen» forsvant igjen rundt 2000.
Uoffisielle betegnelser på «Vingen» var spyttklysa, Lewinsky-klatten, måkeskiten og æljhønne’ (elghornet - for de som ikke snakker innlandsk).

Nordlyset var visstnok krøkkete å få til, tror nesten ingen av flyene er helt like.

Legger ved noen bilder rappa fra internettet:

Takk! Da lurer jeg på når Boeing 737-200 gikk over fra tykk rød stripe til stripe under vinduene. Var det fra året selskapet mottok Boeing 767 i 1984 eller tidligere?

Ser at Boeing 737-700 kom i 1998, ja, så det var vel introduksjonen av det nye skjemaet med nordlys/vingen. Hvor lang tid gikk det før første fly med flagg i stedet for vinge på halen dukket opp? Samme år?

Takk! Da lurer jeg på når Boeing 737-200 gikk over fra tykk rød stripe til stripe under vinduene. Var det fra året selskapet mottok Boeing 767 i 1984 eller tidligere?

Ser at Boeing 737-700 kom i 1998, ja, så det var vel introduksjonen av det nye skjemaet med nordlys/vingen. Hvor lang tid gikk det før første fly med flagg i stedet for vinge på halen dukket opp? Samme år?
Såvidt jeg husker ble ingen av -200’ene malt om før i 1987. Nordlyset ble beholdt til 1999, da begynte omlakkeringen til ny-designet med flagg på halen. Det fargeskjemaet varte helt frem til 2007/2008 da det siste flyet (var det LN-BRX?) ble lakkert til SAS-farger.

Joda. LN-SUI ble først lakkert i et "prøveskjema" sent i 1984 eller tidlig 1985. Med visse små endringer ble det skjemaet fast like etter. De fleste andre kom etterhvert som lakkering ble skedulert.
Airliners har et bilde av SUI i komplette farger fra Glasgow i mai 1985: https://www.airliners.net/photo/Braathens-SAFE/Boeing-737-205-Adv/6903415/L?qsp=eJwtjEEKAjEMAP+Ss4LLgrB70w/owQ+EJmixtiWJaFn272aLt2EGZoFQsvHXbq0yzKCMEh6wg4qCL4V5AYySYt7iMB6myduT26cIeYWU9/qO7rSInZsbQuNTCFyN6e8vQixbYg19fffb4MBy7Qzj0T1FrQn7gw1jgnX9AW4hM8s=
Takk for avklaring!

Back