Bonusprogram dilemma....

Someone

Moderator
Medlem
...eller luksusproblem om man vil.

Beklager spåket, men valgte å kopiere innlegget jeg la ut på Flyertalk, for å få noen synspunkter på tingene fra de som ikke er medlem der inne

I've got a rather pleasant dilemma at the moment, and that is whether I should go back to Eurobonus or not.

In the beginning of 2009, i switched from Eurobonus to Diamond Club due to several reasons, such as better earnings, possibility to take out one-way fares.....and most important - only realistic (at that time) method of become Star Gold. I'm appoarching BD*G and will reach this level in July by flying SIN-SYD-SIN with SQ

But then is the question: What's next?
Most people predicts that DC will be fully implemented in Miles&More (has already happened with member in the Netherlands, Ukraine and Israel.) and I therefor will get a status match and become Senator (*G). However, there is no way with my job and income I'm able to reach 100.000 points annually and maintain this status over time, and therefor after a while will become M&M *S/Frequent Traveler

However, in addtion to my SIN-SYD-SIN flight this summer, I'm also flying FRA-MUC-HKG-FRA in LH business class, and HKG-SIN-HKG in a 100% earning class with SQ. Which should give me 26589 basic points.....i.e 59% of the points needed to reach EB*G. In addition I've also 5 low economy 25% intra-EU trip coming up this summer, and most likely will attend SMDII with at least one TATL-crossing in biz. I.e. I should have no problems reaching EB*G when my qualifying period ends in May 2011.

So the question I'm asking myself is therefor: Should I stay with DC and most likely be transfered to M&M sooner or later and eventually become a M&M Frequent Traveller, or should I return to Eurbonus and go for Gold there?

Det er vel lettere aa oppnaa status i Eurobonus generelt sett enn i M&M? Du kan jo holde deg til DC og deretter M&M saa lenge du har status og saa gaa tilbake til EB.

Det er vel lettere aa oppnaa status i Eurobonus generelt sett enn i M&M? Du kan jo holde deg til DC og deretter M&M saa lenge du har status og saa gaa tilbake til EB.

Ja, for å få gull i M&M trenger man 100.000 statusmiles (dog er gull der gyldig i 2 år) og det kan jeg per dags dato bare glemme. *S i form av Frequent Traveller kan jeg klare, men bortsett fra Business Lounge tilgang når jeg reiser med LH, LX eller OS, så gir den meg ikke noe mer. Derfor er det ikke noe poeng for meg å bli i M&M etter den forventede tvungne overflytting skjer.

Eurobonus Gull har jeg sjans på å opprettholde, selv om det skal holde hardt og er avhengig av endel tilbud. Derimot så flyr jeg jo endel SAS slik at det jo er en fordel der, samt det vil gi meg mulighet for Fast Track på OSL og forhåndsvelge sete på norsk innenriks

"Problemet" er at skal jeg gå får Eurbonus Gull, må jeg switche nå i sommer og benytte meg av de poengene jeg tjener som sommerens flygninger (- SIN-SYD-SIN som uansett skal brukes for å få gull hos BD)

Hvis du får status hos M&M, og stort sett reiser økonomi på privaten, så hadde jeg tatt en titt på Aeroplan. Etter mitt skjønn et mye bedre program, hvis en ikke stort sett reiser på dyre billetter. Jeg har det og er veldig fornøyd med det jeg får derfra.

Aeroplan ser absolutt ut som et bra program. Men deres store drawback er at når man først flyr business, så gir det deg veldig dårlig betalt. Og nettopp en av fordelene med EB er jo at en billig IC businessbillett fort gir deg "halve" gullkortet

Last edited:
Det virker strengt tatt som om du allerede har bestemt deg, så velkommen tilbake til EuroBonus. Ikke si vi ikke advarte deg ;)

Jeg hadde helt klart valgt å bli hos DC inntil de enten ble slukt opp av M&M og du fikk Senator-status i to år, eller til det året DC-statusen din utgår. Først da ville jeg begynt å vurdere EuroBonus, særlig fordi det snakkes høyt og varmt om kommende forbedringer i EB, men du vil da kunne avvente og se om disse faktisk blir noe av...

Last edited:
Aeroplan ser absolutt ut som et bra program. Men deres store drawback er at når man først flyr business, så gir det deg veldig dårlig betalt. Og nettopp en av fordelene med EB er jo at en billig IC businessbillett fort gir deg "halve" gullkortet
Dette stemmer ganske bra. Som sagt, på dyre billetter gir de ikke like bra uttelling, men de gir bonus med en del selvskaper, slik at uttellingen da ikke blir like ille. Det var derfor jeg nevnte Aeroplan, ettersom du sa at du reiste meste økonomi. Hvis en stort sett reiser på dyre billetter, så er fortsatt EB et bra program, om enn ikke like bra som før, men på billigere billetter er det nesten verdiløst.

Det virker strengt tatt som om du allerede har bestemt deg, så velkommen tilbake til EuroBonus. Ikke si vi ikke advarte deg ;)

He he, neida, ingenting er avgjort ennå, selv om EB foreløpig leder. Men er absolutt åpen for andre program også, og trenger ikke bestemme meg før 2 juli

Dette stemmer ganske bra. Som sagt, på dyre billetter gir de ikke like bra uttelling, men de gir bonus med en del selvskaper, slik at uttellingen da ikke blir like ille. Det var derfor jeg nevnte Aeroplan, ettersom du sa at du reiste meste økonomi. Hvis en stort sett reiser på dyre billetter, så er fortsatt EB et bra program, om enn ikke like bra som før, men på billigere billetter er det nesten verdiløst.

Ja, jeg reiser jo mest i økonomi. Men er ofte avhengig av en tur eller to i business i løpet av året uansett hvilket program jeg velger hvis jeg skal reise nok til å få gull. Dog så skal det sies at 35.000 miles er jo lavest for å oppnå gull.

Last edited:
Air Canada

Takk! Star Alliances neste prosjekt burde vaere aa koordinere selskapenes programmer noe bedre. Det er fullstendig kaso naar det gjelder vilkaar fra program til program. Ikke lett aa holde oversikt.

Jeg mener du får doble Status miles når du flyr Business med M&M , så da skulle vel Hong kong turen din gi nermere 60000 miles?

Jeg mener du får doble Status miles når du flyr Business med M&M , så da skulle vel Hong kong turen din gi nermere 60000 miles?

Nei. MUC-HKG-FRA er totalt litt over 11.000 miles. Dobbler man det så får man da 22.000-og-noe, som man får i business med 200% opptjening

Back