tr del 1
Jeg skal en tur til Florida for en enkel grunn. Jeg skal nemlig gå fra å kjøre dette

Bm73 førerrom by Helimaf, on Flickr
til å forhåpentlig vis kjøre dette

AgustaWestland_AW_139_helicopter_cockpit_ by Helimaf, on Flickr COURTESY OF WIKIMEDIA COMMONS
Men det blir ikke enkelt derimot.
Turen jeg skal på nå er for å se skolen, hilse på eier og instruktører samt se de studentboligene de tilbyr og forøvrig bli litt kjent i West Palm Beach. Selve utdannelsen skal gjøres modulært, og påbegynnes i august.
Jeg tar da et FAA PPL-H på ca 6 uker, drar hjem til Norge, jobber 60%, mens jeg leser på ATPL-teori og drar tilbake til Usa på våren for å fullføre CPL-H FAA med JAR konvertering og ATPL-VFR frozen. Dette inkluderer også et IR-FAA, hvorpå jeg venter med IR-JAR inntil det blir helt nødvendig å ta.
Da er jobben som lokomotivfører god å ha i bakhånd. Jobben har en grunnlønn på 405000, men en klarer ikke å komme under 550 000 når man tar med faste tillegg. Sleng på noen endringer og sykmeldinger, kvelds- og nattevakter iløpet av året, og man kommer fort opp i 700 000 (I Oslo klarte noen førere å bikke 1,2 millioner i fjor. Det er svært lønnsomt med personalmangel, men da bør familielivet/fritid ikke stå i veien hvis man ønsker slike lønninger) .
Alle lokførere i Norge er samlet i èn fagforening, og da sier det seg selv at lønnsforhandlinger går litt enklere. Jobben er også svært trygg og god. Pilotene flykter jo til oss for tiden og du kan tro jeg har fått mine blikk av eks-piloter som hører hva jeg skal til med nå.
Jobben er uansett helt fantastisk. Skulle helikopterutdannelsen gå på dunken, får jeg heller innfinne meg i å bli værende.
Og hva gjør en lokfører på natten spør dere? En gang i døgnet skal det foretas UKS (Uttak, kontroll, sikkerhet) på alle togsett som er i drift. Dette innebærer testing av SIFA, ATC, bremsesystemer, motorer etc. samt utvendig og innvendig sjekk (struktur og nødutstyr). Kort fortalt er det som en "first flight of day items"-liste. I tillegg er det ikke dumt å ha en lokfører på vakt nattestid. Mange morgenavganger blir reddet av en lokfører på nattevakt som fikser opp i tekniske feil før dere gnir trøttheten ut av øynene.
Skulle dere forøvrig like å se litt film jeg tok opp på jobb, så klikk her: (En tur fra Klepp til Bryne og Nærbø på Jærbanen)
www.youtube.com/watch?v=G61IiAcQZiA&feature=plcp
www.youtube.com/watch?v=IfYbR6luFwA&feature=relmfu
HINT HINT: Ja vi er desperate etter nye lokførere, spesielt i Stavanger. Er dere enda ikke overbevist om at dette er en formidabel jobb? Hvem kan ellers skilte med at de har førsteklasseseter DØNN LIKT SQ!! Håndsydd lær og greier...

Komfort Bm73 by Helimaf, on Flickr
Da den hinsides plagsomme og altfor frustrerende barndomsdrømmen om å bli pilot ikke ville gi seg, selv etter å ha blitt lokfører, ble jeg og kona enige: Vi gjør et forsøk!
Men nok om det. Dette er jo en trip-report. Jeg håpet bare at litt vedlagt info kanskje skulle besvare spørsmål dere muligens måtte få. Hvis ikke må dere bare spør om lokføreryrket eller tog generelt sett. Så her sitter jeg da, klar til å besøke skolen for første gang. Det som nå følger er turen, oppholdet og andre spennende
ting som jeg opplevde underveis.
Dette er den aller første trip-report jeg skriver noensinne, en jeg virkelig har gledet meg til. Jeg har reist mye iløpet av mitt liv, og brukt mye tid på billettsøking osv. Allikevel var det dere her inne som måtte til for at jeg skulle finne ut av hvordan
man får seg en billig tur i business class.
Å bli medlem av et amerikansk selskap sitt bonusprogram, kun for å kjøpe poeng på tilbud hadde aldri falt meg inn, så en stor takk til dere dedikerte flygeeks her inne, er på sin plass.
Jeg brukte tilnærmet 6-7 timer på å sette denne routinga sammen. Første og andre telefon til US gikk ikke bra. Jeg ble fortalt at "it must be the most direct routing". Tredje forsøk til gav resultat.
En hyggelig mann tok telefonen, og han var mer en villig
til å hjelpe meg via Bogota. Jeg har reist og kommer til å reise nok av turer til Usa. Derfor var en routing via Sør-Amerika så mye mer fristende. Etter mye telefoner, styr og stell ble turen slik:

map by Helimaf, on Flickr
28/05
SVG-FRA C CR7 LH (CITYLINE)
FRA-BOG C A346 LH
30/05
BOG-SJO C A318 AV
SJO-CLT C A319 US
31/05
CLT-ATL Y M88 DL
ATL-PBI Y B752 DL
04/06
PBI-ATL Y B738 DL
ATL-CLT Y M88 DL
CLT-IAD C CR9 US
IAD-AMS C B763 UA
05/06
AMS-FRA C A320 LH
FRA-SVG C B735 LH
Opprinnelig skulle turen gå fra BOG til MIA på direkten, men etter å ha sendt routingen til rating-desken, fikk jeg til svar at den ikke var gyldig fordi det måtte være en destinasjon som var en HUB for *A(?!?) Jeg trodde det kun gjaldt stop-overs på over 24 timer, men orket ikke krangle, da jeg var svært fornøyd med routingen via CLT.
Turen fra BOG til SJO var opprinnelig med Copa via PTY, men etter å ha lest på Skytrax om deres service og on-time performance valgte jeg heller å punge ut for å bytte til AV.
I tillegg gikk min opprinnelige tur klokken 05:40 om morgenen til SJO, mens AV46
har avgang 08:11 og der var det satt opp en A318!
CLT-PBI kjøpte jeg via Expedia til 1700 kroner t/r inkludert leiebil. Us Airways og United kunne gått det og, men en tur på Md-88 har jeg ikke på lista mi, så den ble litt for fristende. Dessuten hadde jeg og kona en, mildt sagt, horribel opplevelse med UA i 2011. Etter det har jeg ikke villet reise med dem igjen med det første.
En tur på UA biz til AMS var jeg derimot bare glad for. Det blir litt hevn for meg å reise på Biz
med UA når jeg betaler så lite.
Jeg skal en tur til Florida for en enkel grunn. Jeg skal nemlig gå fra å kjøre dette

Bm73 førerrom by Helimaf, on Flickr
til å forhåpentlig vis kjøre dette


AgustaWestland_AW_139_helicopter_cockpit_ by Helimaf, on Flickr COURTESY OF WIKIMEDIA COMMONS
Men det blir ikke enkelt derimot.
Turen jeg skal på nå er for å se skolen, hilse på eier og instruktører samt se de studentboligene de tilbyr og forøvrig bli litt kjent i West Palm Beach. Selve utdannelsen skal gjøres modulært, og påbegynnes i august.
Jeg tar da et FAA PPL-H på ca 6 uker, drar hjem til Norge, jobber 60%, mens jeg leser på ATPL-teori og drar tilbake til Usa på våren for å fullføre CPL-H FAA med JAR konvertering og ATPL-VFR frozen. Dette inkluderer også et IR-FAA, hvorpå jeg venter med IR-JAR inntil det blir helt nødvendig å ta.
Da er jobben som lokomotivfører god å ha i bakhånd. Jobben har en grunnlønn på 405000, men en klarer ikke å komme under 550 000 når man tar med faste tillegg. Sleng på noen endringer og sykmeldinger, kvelds- og nattevakter iløpet av året, og man kommer fort opp i 700 000 (I Oslo klarte noen førere å bikke 1,2 millioner i fjor. Det er svært lønnsomt med personalmangel, men da bør familielivet/fritid ikke stå i veien hvis man ønsker slike lønninger) .
Alle lokførere i Norge er samlet i èn fagforening, og da sier det seg selv at lønnsforhandlinger går litt enklere. Jobben er også svært trygg og god. Pilotene flykter jo til oss for tiden og du kan tro jeg har fått mine blikk av eks-piloter som hører hva jeg skal til med nå.
Jobben er uansett helt fantastisk. Skulle helikopterutdannelsen gå på dunken, får jeg heller innfinne meg i å bli værende.
Og hva gjør en lokfører på natten spør dere? En gang i døgnet skal det foretas UKS (Uttak, kontroll, sikkerhet) på alle togsett som er i drift. Dette innebærer testing av SIFA, ATC, bremsesystemer, motorer etc. samt utvendig og innvendig sjekk (struktur og nødutstyr). Kort fortalt er det som en "first flight of day items"-liste. I tillegg er det ikke dumt å ha en lokfører på vakt nattestid. Mange morgenavganger blir reddet av en lokfører på nattevakt som fikser opp i tekniske feil før dere gnir trøttheten ut av øynene.
Skulle dere forøvrig like å se litt film jeg tok opp på jobb, så klikk her: (En tur fra Klepp til Bryne og Nærbø på Jærbanen)
www.youtube.com/watch?v=G61IiAcQZiA&feature=plcp
www.youtube.com/watch?v=IfYbR6luFwA&feature=relmfu
HINT HINT: Ja vi er desperate etter nye lokførere, spesielt i Stavanger. Er dere enda ikke overbevist om at dette er en formidabel jobb? Hvem kan ellers skilte med at de har førsteklasseseter DØNN LIKT SQ!! Håndsydd lær og greier...

Komfort Bm73 by Helimaf, on Flickr
Da den hinsides plagsomme og altfor frustrerende barndomsdrømmen om å bli pilot ikke ville gi seg, selv etter å ha blitt lokfører, ble jeg og kona enige: Vi gjør et forsøk!
Men nok om det. Dette er jo en trip-report. Jeg håpet bare at litt vedlagt info kanskje skulle besvare spørsmål dere muligens måtte få. Hvis ikke må dere bare spør om lokføreryrket eller tog generelt sett. Så her sitter jeg da, klar til å besøke skolen for første gang. Det som nå følger er turen, oppholdet og andre spennende
ting som jeg opplevde underveis.
Dette er den aller første trip-report jeg skriver noensinne, en jeg virkelig har gledet meg til. Jeg har reist mye iløpet av mitt liv, og brukt mye tid på billettsøking osv. Allikevel var det dere her inne som måtte til for at jeg skulle finne ut av hvordan
man får seg en billig tur i business class.
Å bli medlem av et amerikansk selskap sitt bonusprogram, kun for å kjøpe poeng på tilbud hadde aldri falt meg inn, så en stor takk til dere dedikerte flygeeks her inne, er på sin plass.
Jeg brukte tilnærmet 6-7 timer på å sette denne routinga sammen. Første og andre telefon til US gikk ikke bra. Jeg ble fortalt at "it must be the most direct routing". Tredje forsøk til gav resultat.
En hyggelig mann tok telefonen, og han var mer en villig
til å hjelpe meg via Bogota. Jeg har reist og kommer til å reise nok av turer til Usa. Derfor var en routing via Sør-Amerika så mye mer fristende. Etter mye telefoner, styr og stell ble turen slik:

map by Helimaf, on Flickr
28/05
SVG-FRA C CR7 LH (CITYLINE)
FRA-BOG C A346 LH
30/05
BOG-SJO C A318 AV
SJO-CLT C A319 US
31/05
CLT-ATL Y M88 DL
ATL-PBI Y B752 DL
04/06
PBI-ATL Y B738 DL
ATL-CLT Y M88 DL
CLT-IAD C CR9 US
IAD-AMS C B763 UA
05/06
AMS-FRA C A320 LH
FRA-SVG C B735 LH
Opprinnelig skulle turen gå fra BOG til MIA på direkten, men etter å ha sendt routingen til rating-desken, fikk jeg til svar at den ikke var gyldig fordi det måtte være en destinasjon som var en HUB for *A(?!?) Jeg trodde det kun gjaldt stop-overs på over 24 timer, men orket ikke krangle, da jeg var svært fornøyd med routingen via CLT.
Turen fra BOG til SJO var opprinnelig med Copa via PTY, men etter å ha lest på Skytrax om deres service og on-time performance valgte jeg heller å punge ut for å bytte til AV.
I tillegg gikk min opprinnelige tur klokken 05:40 om morgenen til SJO, mens AV46
har avgang 08:11 og der var det satt opp en A318!
CLT-PBI kjøpte jeg via Expedia til 1700 kroner t/r inkludert leiebil. Us Airways og United kunne gått det og, men en tur på Md-88 har jeg ikke på lista mi, så den ble litt for fristende. Dessuten hadde jeg og kona en, mildt sagt, horribel opplevelse med UA i 2011. Etter det har jeg ikke villet reise med dem igjen med det første.
En tur på UA biz til AMS var jeg derimot bare glad for. Det blir litt hevn for meg å reise på Biz
med UA når jeg betaler så lite.
Last edited: