Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Regn med at en erstatter til B737RE/A320NEO først kommer om 10-15 år.
Er dette dine egne spådommer, eller bygger du på faktiske opplysninger? (Jeg sier ikke at du ikke kommer til å få rett, men det hadde vært moro å høre hvor du har opplysningene fra.)Programstart för utveckling av efterträdare till A32XNEO och 737NG-RE kommer förmodligen ske om 10-15 år, och de nya flygplanen kan börja levereras i tidsperioden 2027-2030. Räkna med en lång utvecklingstid för de nya narrowbody flygplanen från Airbus & Boeing...6-8 år är en rimlig tid, särskillt som de nya planen förmodligen kommer vara späckade med ny oprövad state of art teknologi.
Når denne bloggeren har "bevist" gjennom produsentenes egne manualer at nåværene B737-800 og A320-200 er bortimot jevngode, så er Airbus NEO overlegen det Boeing klarer å levere.
A320 kan frakte kontainere og er derfor mye bedre egnet til å ta meg seg frakt, dette blir ikke tatt med i tallmaterialet som regnes på.
da er NEO bedre!
Det hva skjer na er at A320NEO spiser denne avstanden til 737NG opp for lengte distanser og en 737RE vil mest trolig blir optimert for kortere legs, slik at den kommer a sla A320NEO pa kortere legs. Du kan ikke optimere en fly like godt for en 500NM og en 3000NM mission.
Dette høres ikke urimelig ut. På en 45 min flight skal(?) 66" fan bruke ~2% mindre drivstoff enn 70", mens på 1000nm er det omvendt. Over 1000nm blir forskjellen større i fordel 70". Det er store markeder som ønsker et fly optimalisert for 0,5 til 2 timer. SAS et godt eksempel, andel rute-flighter over 2,5 timer må være under 10%.
Å øke intervallene til C og D sjekk er heller ikke umulig, og dette kan jo også bli et viktig salgspunkt.
D-sjekk pa 737NG??? No way!!! We only see them for C-Checks...![]()
Pga MSG-3?
Glöm inte miljö & buller aspekten. 737RE kan få betala högre start & landningsavgifter pga av att den troligen kommer bullra mer än A32XNEO. Airbus hävdar att A32XNEO kommer avge 50% lägre buller än dagens A32X.
Boeing har ännu inte presenterat hur mkt lägre motorbuller 737-RE med CFM LEAP-X motorer kommer ha jämfört med en ny CFM56-7B utrustad 737NG.
Vad tror ni? Hur mkt tystare blir 737 RE?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.