Boeing E-4

perpåhøvik

Newcomer
Medlem
Hei. Kom over et filmklipp på YouTube hvor det ble vist deler av "interiøret" i en 747 E-4. På samme maskin så det ut som den var utstyrt med tre like,(for meg) utseende motorer, og en motor som lignet på "sigarsneipene" som DC 8 var utstyrt med. Motorfestene så også forskjellige ut, men kan jeg ha sett feil? Og, ett spørsmål til; bak "pukkelen" på 747-200 er det en "minipukkel" montert, noen som vet hva akkurat denne har for misjon? Ja, jeg vet det er en "forsvarsteknisk" flymaskin det dreier seg om, men allikevel -- - -
På forhånd takk, Per

Det er 4 av disse maskinene, 3 E-4 (eller E-4A) og en E-4B - de er alle 747-200B bygget i 1973-74 og ble bygget som E-4. Forskjellen E-4A og E-4B er paa det rent forsvars tekniske utstyret ombord.

De utgjoer en "Advanced Airborne Commandpost"- og det er vel alltid en i luften 24/7 - de foelger Presidenten paa reiser, har sett en av disse paa Hilo Hawaii naar Presidenten er paa Jule Ferie paa Oahu.

Alle 4 har Pratt & Whitney JT9D Motorer, saa det du saa maa ha dreid seg om vedlikehold, test av noe som gjorde at en av de 4 motorene var borte (jeg har sett maskiner staa med naermest "blylodd" naar motorer mangler).

Hva som er i mini pukkelen er det lite informasjon om ;-)

Mener mini " kuppelen", er satellitt basert kommunikasjon. Var jo litt før tiden enn alle andre med "bredbånd"/kuppel på taket. Men så er vel ingenting i E-4 hyllevare heller.

Sent from my iPad using Tapatalk

Veldig mye hemmeligholdiing om disse. Var så heldig å få en slik parkert mellom passasjerterminalen og min 757 en gang jeg var på Warner Robins AFB for å jobbe. For å si det veldig enkelt, så gjorde dette handlingen en smule komplisert ...

Neste generasjon vil bli laget over samme lest som presidentflyet, så alle 4(?) maskinene kan brukes om hverandre.

Back