SE-SAM
ScanFlyer Silver
Modellvänner,
Har några Boeing 757-300 i samlingen.
Intressant är att det är första kunden (launch customer) och sista kunden (final customer).
Boeing 757-300 flög första gången i augusti 1998.
Första kunden blev Condor Flugdienst (Thomas Cook idag) i Tyskland som gick i luften i mars 1999.
Modellen fra dåvarande Condor CEO Dieter Heinen.
Sista kunden blev Continental Airlines vars legendariske Chairman/President Gordon Bethune själv var med och flög hem den sista 757-300 från Boeing till Houston TX 30 april-2004. Han var utcheckad pilot på ett antal typer bl.a. 757/767 och flera andra.
Totalt byggdes 81 st "The flying pencil"
SAS ägde en del i Continental för länge sedan.
Lite flyghistoria blev det visst!!
Alla modeller skala 1/100
/Hans SE-SAM
Har några Boeing 757-300 i samlingen.
Intressant är att det är första kunden (launch customer) och sista kunden (final customer).
Boeing 757-300 flög första gången i augusti 1998.
Första kunden blev Condor Flugdienst (Thomas Cook idag) i Tyskland som gick i luften i mars 1999.
Modellen fra dåvarande Condor CEO Dieter Heinen.
Sista kunden blev Continental Airlines vars legendariske Chairman/President Gordon Bethune själv var med och flög hem den sista 757-300 från Boeing till Houston TX 30 april-2004. Han var utcheckad pilot på ett antal typer bl.a. 757/767 och flera andra.
Totalt byggdes 81 st "The flying pencil"
SAS ägde en del i Continental för länge sedan.
Lite flyghistoria blev det visst!!
Alla modeller skala 1/100
/Hans SE-SAM