Boeing 747SP modell!!

SE-SAM

ScanFlyer Silver
Flyvenner,

Ett flygplan som kanske inte var så välkänt på våra breddgrader. 747SP har en 14,6 meter förkortad flygkropp jämförd med en dåvarande vanlig Boeing 747. SP versionen konstruerades för långa distanser med måttlig trafik som flygbolagen hade som önskemål. På grund av den korta flygkroppen försågs den med en högre stjärtfena , lättviktkomponenter i delar av vingen, landningsställ och flygkropp.

Från början tänkt att benämnas 747SB (Short Body) men senare fastställd att benämnas 747SP (Special Performance) av Boeing. Bland flygbolags insiders även kallad "74 Short" eller "Baby Jumbo".
Ett kul namn var "Sutter,s balloon" efter grundaren/konstruktören Joe F. Sutter

Första kund blev Pan American (PanAm) som i mars-1976 satte den i trafik. Bland annat på linjen New York-Tokyo. De bar vackra namn som "Clipper Freedom" "Clipper Liberty Bell" "Clipper America" "Clipper Lindbergh" m flera, den senare en hyllning till Charles Lindbergh. Pan Am hade totalt 11 st 747SP i sin flotta.

I sin normala konfiguration 280-320 passagerare en räckvidd på 11-12.000 km. Men den kunde flyga riktigt långt eller vad sägs om följande:

När South African Airways (SAA) leveransflög sin första 747SP-44 ZS- SPA "Matroosberg" den 23-24 mars 1976 flög man nonstop med 50 passagerare ombord sträckan Paine Field Everett till Kapstaden Sydafrika. En sträcka på 16.560 km (8940 nm). En flygning som tog 17 timmar och 22 minuter. Ett dåtida världsrekord och även med dagens mått imponerande. Man landade med bränsle kvar för ytterligare två timmar och 27 minuters flygning om man hade behövt.
Total byggdes 45 st 747SP.

Modellen av Boeing 747SP i skala 1/100 en gåva 1978 från dåvarande VP/GM Bill Shineman 747/767 division Everett.

Sista bilden , Joe Sutter fick en special modell av Boeing 747-8 på sin 90-års dag med logon " Father of the 747"
Gissa om jag ville haft en sådan 747-8 modell:-)

Ett fascinerande flygplan!

Hans SE-SAM
 

Attachments

  • IMG_4258.jpg
    IMG_4258.jpg
    48.7 KB · Views: 398
  • IMG_4253.jpg
    IMG_4253.jpg
    46.1 KB · Views: 393
  • IMG_4264.jpg
    IMG_4264.jpg
    47.8 KB · Views: 385
  • img8752.jpg
    img8752.jpg
    122.1 KB · Views: 386
Interessant modell. Det fargeskjemaet kom i bruk først på slutten av 70-tallet og ingen 747SP fløy i disse fargene. Da den ble testfløyet, så den slik ut (fotograf ukjent)

21025_1976_N40135-700x478.jpg
 
Vad jag vet hade Boeing dessa husfärger mellan åren 1981-2004.
Togs fram till Boeing 757 rollout i Jan-1982 (se bild)
Har en 757-200 modell i dessa färger i skala 1/100

Hans SE-SAM
 

Attachments

  • DSCN6984.jpg
    DSCN6984.jpg
    91.4 KB · Views: 341
  • BI222751.jpg
    BI222751.jpg
    174.3 KB · Views: 63
Hei igen!

Tusen takk Fredriksen för den kjempebra filmen om 747SP!!
Trevligt att se den med lowpass m.m.!

Gott Nytt flygår!!

/Hans SE-SAM
 
Godt nyttaar

Et artig gjensyn med en flytype jeg har hatt gleden av aa "teste" med 3 selskaper:
Pan Am: New York - Tokyo
Qantas: San Francisco - Honolulu - Business Class
United: Los Angeles - Denver (ex Pan Am Maskin)
 
Mycket bra 747SP länk!!
Drivs av Tommy Mogren här i Sverige
ev tillsammans med neon fler !

Tusen takk!
Hans SE-SAM
 
Back
Top