• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Boeing 737

Pumbaa

Newcomer
Heisann.

Mitt første innlegg her og det vil sannsynligvis være et litt små dumt spørsmål atpå til :) hehe

Spørsmålet er som følgende: Hva er det som er forskjellen på de forskjellige Boeing modellen f.eks 737. Hvordan ser man om det er f.eks en 737-315 eller 737-683?
 
Med fare for å feilinformere, meiner eg å ha forstått det slik at

737-683 <-- 83 i denne benevnelsen forteller kva klient som bestilte maskina orginal frå fabrikken. (737-600 modell)

Samme med 15 i 737-315. (737-300 modell)

Dei som er kan dette kan bekrefte/avkrefte mine antagelser ;)
 
Tja ... vil anbefale litt egenlesing, både på Boeing's sider og andresteder, men i hovedsak er det slik:

Det første tallet etter bindestreken angir seriekoden. Dvs. 737-1xx er hundre-serien, 737-2xx tohundreserien osv ... xx angir kundekoden. Koden til SAS er 83, så en 737-683 er en 737 i 600-serien bestilt av SAS. Kundekoden kan også være et leasingselskap og i noen tilfeller også et annet flyselskap enn selskapet som fikk levert maskinen. Hvis maskinen bytter operatør/eier i sitt livsløp vil den alltid beholde sin opprinnelige kundekode.
Du kan finne kundekodene her:
http://www.airlinecodes.co.uk/boeing.asp


737 er laget i tre 'generasjoner'. og de er nummerert etter når de kom i trafikk, og ikke etter størrelse. Denne siden gir mye god informasjon.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737

Boeings 737-sider:
http://www.boeing.com/commercial/737family/
 
Kan ikke si at jeg ser Norwegian på disse listene? Er det fordi alt de har av fly leases fra forskjellige selskap?

Jeg er ganske ny på detta, men jeg har vært og tatt litt bilder i det siste og ut ifra informasjonen jeg har funnet på airliners.net har alle maskinene til Norwegian som jeg har tatt bilder av forskjellige betegnelser etter 737.
 
Norwegian's 'egen' kundekode er JP og finnes på en del av -800'ene. (737-8JP). -300'ene kom alle svært brukte til Norwegian.
 
Norwegians customer code er 'JP, dvs en ny -800 vil benevnes 737-8JP. Dette er ganske nytt, LN-DYA var den første, så listene er ikke heeelt oppdatert. De leasede -800 vil ha forskjellige koder, alt etter "bestiller". Men fly som et leasingselskap kjøper for lease til en kunde kan få kundens kode likevel. Du vil finne eksempler på det hos DY blant leasede maskiner, dvs de med NO(*)-registrering.
Alle -300 har jo kommet brukte så de har andre koder, både de leasede og de DY-eide (KKW/KKX/KHA/KHB/KHC)

Mvh Stone
 
Last edited:
Back
Top