Boeing 737 - dine historier

Scooter01

ScanFlyer Old
Medlem
Vet ikke helt om dette er den riktige tråd for dette emnet, så moderator kan flytte som de ser passende;

Det har vært en del snakk om 737 de siste par dagene, så jeg lurte på hva folks favoritthistorier var. For min egen del kan jeg vel si at på -200 utgaven, så prøvde jeg alltid å få et vindussete bak vingen så jeg kunne se reverseringsklaffene etter landing eller rett foran vingen på høyre side for å se oljelekkasjen som spredde seg bakover utenpå motoren.
Dette høres kanskje helt vilt ut for noen, men det er vel hva flynerder gjør. :biggrin

Scooter01

Re: Boeing 737

Hadde råflaks og fikk faktisk både -100 og -200 serien på samme dag! Fløy DUS-HAM og HAM-FBU med LH. Som seg hør og bør med -100 først;)

Vet ikke helt om dette er den riktige tråd for dette emnet, så moderator kan flytte som de ser passende;

Det har vært en del snakk om 737 de siste par dagene, så jeg lurte på hva folks favoritthistorier var. For min egen del kan jeg vel si at på -200 utgaven, så prøvde jeg alltid å få et vindussete bak vingen så jeg kunne se reverseringsklaffene etter landing eller rett foran vingen på høyre side for å se oljelekkasjen som spredde seg bakover utenpå motoren.
Dette høres kanskje helt vilt ut for noen, men det er vel hva flynerder gjør. :biggrin

Scooter01
Og den oljelekasjen var noko som var eit permanent fenomen? Å sjå reverseringsklaffar forstår eg er litt artig...

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Og den oljelekasjen var noko som var eit permanent fenomen? Å sjå reverseringsklaffar forstår eg er litt artig...

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Jada, begge motorene hadde oljelekkasje/utslipp fra venstre side men det var bare hvis man hadde et sete på høyre side av kabinen at man kunne observere det.

-Det kan vel kalles datidens inflight entertaiment.... :old

Scooter01

For min egen del kan jeg vel si at på -200 utgaven, så prøvde jeg alltid å få et vindussete bak vingen så jeg kunne se reverseringsklaffene etter landing

Såvidt jeg husker var reversen på de første 737 en McDonnel-Douglas patent på JT-8 motorene. (DC-9) De hadde visstnok MDD logoen inni, den ble synlig når reversen klappet ut...

Såvidt jeg husker var reversen på de første 737 en McDonnel-Douglas patent på JT-8 motorene. (DC-9) De hadde visstnok MDD logoen inni, den ble synlig når reversen klappet ut...
Det tror jeg er en myte (blant DC-9-folket?). Den første reverseren på 737-100/200 var pneumatisk operert og var tatt fra tidlige 727. Den laget visstnok mye krøll og hadde en lei tendens til å gi løft under vingen og dermed minke effekten av hjulbremsene.
Så da kom den nye (DC-9-lignende) reverser med lang nacelle som var skråstilt. Og jeg aldri sett noen Douglas-logo "under skallet". Hvis noen skulle hatt patent måtte det vært Rohr som var produsent.

Les om det her: http://www.b737.org.uk/powerplant.htm#Reverse_Thrust

Last edited:

Da har vi kanskje fått avlivet nok en seig myte. Takk for info, Stone!

Last edited:
Må bli 2 det
1. når jeg lå i lasterommet foran og de startet opp. Ikke høy i hatten da

2. Når den stod parkert med rompa mot vinden og APU'en tok fyr, ikke noe spesiellt det for så vidt, det spesielle var å se vaskedama komme stormene ut bak med bøtta på slep:lol:
Gikk godt med begge, verre med skroget..

Det jeg husker aller best fra mine turer med B737 var da en kollega og jeg 21.12.95 stod ved fremre lastedør på BU B737-405 LN-BRI på Mil apron på KKN, for å laste inn våre to hunder innlosjert i hver sin transportkasse. Overraskelsen ble stor da antikollisjonslysene plutselig ble satt på. Dørene var lukket, trappen fjernet og motorene var tydeligvis klare til oppstart. Litt dårlig kommunikasjon mellom cockpit og ground tydeligvis. Men vi kom oss jo med vi også, og det ble julefeiring det året også :-)

Min første tur i 737 var en -205 fra BU, mil charter FBU-TRD-BDU tidlig i juli 1972.

Jeg har fløyet følgende modeller:
-200 (Braathens SAFE)
-200C (Braathens SAFE og Busy Bee)
-300 (Lufthansa, Norwegian, KLM, United, Shuttle by United og Jettime)
-400 (Braathens, British Airways, SAS og KLM)
-500 (Braathens, SAS, Norwegian, Maersk, Lufthansa og United)
-600 (SAS)
-700 (Braathens, SAS, KLM og Maersk)
-800 (SAS, Norwegian, United, KLM, Turkish og Britannia)
-900 (KLM og United)
-900ER (Alaska)

Espen

He, he.. Hadde helt glemt..

14.03.88-21.03.88 Norway Airlines GEN-LCA-GEN B 737-300 LN-NOS ( begge veier ).

Vel, 13 år for sent ( DY )

Norwegian -500, Espen? Noe innleid?
Bevares, trodde du hadde full styring på slikt.... ;)

Men det var nok gode gamle BRU som var leid fra ILFC fra starten i august 2002 til en gang i 2003.

Attachments

• LN-BRU (DY) @ OSL.jpg
    LN-BRU (DY) @ OSL.jpg
    72.2 KB · Views: 307
Last edited:
Får vel ta med lista mi også, da:

-200: Braathens SAFE, Malev, Transavia, United
-200C: Braathens SAFE, Busy Bee
-300: Norwegian, Maersk, British AW (operated by Maersk), KLM, Falcon Aviation (QC)
-400: Braathens, SAS, British Airways, KLM, Alaska
-500: Braathens, SAS, Estonian
-600: SAS
-700: Braathens, SAS, Maersk
-800: SAS, Norwegian, KLM, Alaska
-900: KLM
-900ER: Not yet....

Last edited:
Norwegian -500, Espen? Noe innleid?

Ja, jeg fikk en tur med -BRU. Loggen sier 04.04.03 OSL-BGO DY626.

Jeg var også iferd med å boarde en Sobelair -200C på BDU våren -96 på tur til TRD etter avsluttet øvelse, men ble plutselig flyttet over til en relativt ny BS F.27 Mk 200 (tror det var LN-AKA, men er ikke 100% sikker). Ikke helt det samme, men ok likevel. Det var min første tur i en Mk 200 Friendship etter utallige turer i Mk 100 (Air Executive og Busy Bee). Tror aldri jeg fløy -NPH som var den eneste Mk 300 (og large cargo door), men jeg var ikke så opptatt av å notere meg registreringer i min ungdom, så hvem vet...:lol:

Espen

Har en B-737-200 historie:
Dette var på rampen i Bethel Alaska i 1984.
Vinterdag, iskaldt, mørkt og vinden blåste friskt.
Det sto en 737-200 der ute og ventet på pax etter mellomlanding, midt på plassen, ikke noen bridge eller jetway.
Det bråket mye pga vind og APU støy.
Jeg jobbet der ute i ødemarken som bushflyger, svart lærjakke, dongeribukse og lær støvletter, eller boots.
Jeg skulle hente et fly rundt hjørnet og gikk like bak 737en, tenkte ikke mye på det, vanlig arbeidsdag.
Det jeg ikke visste var at APUen ikke virket og at de isteden kjørte høyre motor på ganske høyt turtall for å ha strøm og trykkluft til lys og varme.
Jeg spasterte rett bak motoren og fikk et kraftig spark i ryggen og måtte begynne å springe for ikke å ramle forover på snørra. Sprang fortere og fortere for ikke å ramle og eksos trykket fortsatte å sende meg avgårde og jeg var bokstavlig talt verdens raskeste menneske noen sekunder.
Enden på visa var at jeg slett av sener og greier i et kne som hovnet opp og ble fylt med blod.
Måtte sendes til Anchorage for å få tappet blodet og hadde noen uker fri etter verdensrekorden.
Moralen på historien er at man ikke bør gå bak en jetmotor selv om man tror den er skrudd av. :old

Hei Stone!
Har vi stått på samme sted og tatt bilde av denne maskinen samtidig, eller er det bildet mitt fra Flykjedebrevposten du har brukt [emoji6]

He, he.. Hadde helt glemt..

14.03.88-21.03.88 Norway Airlines GEN-LCA-GEN B 737-300 LN-NOS ( begge veier ).

Vel, 13 år for sent ( DY )

Bevares, trodde du hadde full styring på slikt.... ;)

Men det var nok gode gamle BRU som var leid fra ILFC fra starten i august 2002 til en gang i 2003.

Sent fra min G8231 via Tapatalk

Har vi stått på samme sted og tatt bilde av denne maskinen samtidig, eller er det bildet mitt fra Flykjedebrevposten du har brukt [emoji6]
Da er det nok ditt bilde, ja. Jeg bare fant det innimellom andre bilder jeg har lagret for eget bruk, og da har jeg ikke vært så nøye med opphavet som jeg kanskje burde vært. Så da burde du sikkert vært kreditert. Sorry!

Back