• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Blir self/automatisk bagdrop lite brukt?!

kekker

Onkel reisende kekker
Har enda tilgode å se kø på disse på OSL, mens det klokka 1 i dag var friske køer på bagdrop hos både SK og DY, var det tre ledige self bagdrops.
Det samme med de nye litt anonyme insjekkingsautomatene, maange ledige og kø ellers...

Jaja, greit for meg!

Edit: Skal altså være lite og ikke lute, smarttelefonen min er for smart for meg...

Last edited:
Nå mener jeg at det er 9 av 12 skranker på felt C (DY ckin) er self bag drop skranker, så hos DY blir de flittig brukt hver eneste dag av tusenvis.

Sto en artikkel om dette i en eller annen avis forleden .. høres ut som et populært produkt.

Brukte det sist jeg fløy med DY, da slapp jeg å sende bagen som spesialbagasje også. Null kø, akkurat som EBG-innsjekken. Håper ikke massene får øynene opp for dette ;)

Skulle gjerne brukt dem, sto i kø i nesten 30 min for å levere bagasje på lørdag. Var en gjeng med damer på skitur som brukte over 5 min i den ene skranken. Rakk akkurat deadline på bag drop.

Men ja, man får ikke skrevet ut bagasjelapper på innsjekkingsautomatene hvis man flyr Lufthansa. Første flyvningen på lørdag var med SAS, men det hjalp heller ikke.

Prøvde de i KRS rett over nyttår. Veldig bra. Men det var lang kø ved de manuelle skrankene og ingen kø ved self-service. Selv jeg stilte meg i kø før jeg etter å ha blitt utålmodig, så at det sto self-service. Tror mange fokuserer på de skrankene med bemanning, og alle andre stiller seg i kø uten å tenke seg om.

Nordmenn elsker å stå i kø. ;) Men mange er også redd for alt som er med selvbetjening - spesielt de som er født fram til hippie-tiden. Man skulle tro at de hadde erfaring og var i stand til å klare seg selv.

Men jeg er spent på hvordan det kommer til å gå når det blir aktuelt å få ferie-charterne til dette. Baganlegget er skjørt nok fra før og kapasiteten er dårlig, men muligvis får man heller sette oppmøtetid til tre timer før flyavgang.

Nordmenn elsker å stå i kø. ;)

Men jeg er spent på hvordan det kommer til å gå når det blir aktuelt å få ferie-charterne til dette. Baganlegget er skjørt nok fra før og kapasiteten er dårlig, men muligvis får man heller sette oppmøtetid til tre timer før flyavgang.

Nordmenn går dit det er kø. Psykologisk sauefenomen.

Baganlegget...:

Vet at den ene øya til SGH/MZ, F/G (er det ikke det?), det gamle øy #3,
er da 2-delt.

Der har du SGH+RFH oversize +SU/(evt AY), charter SGH på den ene siden i eget baganlegg-belte, og på den andre: FI,BT,PK auto bagdrop.

Korrektèr meg om jeg tar litt feil.
Øy #3 er ombygd til 2 separate bånd.

Øy #3 er ombygd til 2 separate bånd.

Ja det er riktig at den er to-delt men kapasiteten er ikke dobblet, og nå som DK har funnet ut at de vil sende rundt 800 nordmenn til LPA med to fly som har 15-30 min mellomrom enkelte dager så tar det i peak all kapasitet på begge sider og likevel har vi lang kø. Normalt har vi tatt under en god del kapasitet ved å også benytte vanlig SAS bag-drop på øy 2, men siden charterene ikke er i Altéa ennå så kan vi ikke det.

SBDene på felt D er lite brukt. På info tavlene står det ikke noe om felt D som felt for SAS og Norwegian paxen ser kun på felt C der alle andre går og det er noen få betjente skranker.

Reiste med SAS/Apollo fra OSL i dag, Mange brukte automatene og det var en veldig kø for å få levert kofferten. Gikk langt utforbi sperringene. Heldigvis åpnet de 3 skranker på motsatt side. Der var det ikke noe særlig kø, man mange så ikke det. Det var ingen info på skjermen over skrankene når vi sjekket inn. Sto bare 3 - 4 min i kø

Back