• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Blir Norwegian...

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
...kontaktet av Boeing, Airbus eller eventuelle leasingselskaper med tanke på flåtefornyelse? Hvordan skjer egentlig dette? Er det "alltid" selskapet selv som signaliserer at de er på jakt etter nye maskiner - eller kommer produsentene på besøk også?

Replying to Topic 'Blir Norwegian...'

Uten at jeg vet svaret så regner jeg da med leasing og flyselskapene har sine antenner ute og driver markedsføring....men som sagt bare en tanke. Tok det for gitt.

Originally posted by Blubird

Får man solgt noe om man sitter på gjerdet og venter?
Ja - hvis produktet er bra nok! Så Boeing jobber nok mer enn Airbus;)

And here goes.......

Noen som tror at det blir nye fly på Norwegian...eller vil de nyte godt at flere andre LCC`ere nå kvitter seg med 737-300 som jo ikke er så gammel!

Tror ikke det blir nye fly på Norwegian, selv om jeg hadde håpet de heller hadde satset på Airbus da de starta opp.....men mye som skulle ligget til rette før det kunne gjennomføres. Hadde vært kjekt med noe annet enn B737 i Norge, dessuten hadde kanskje Norwegian vært enda mer ennerledes enn SAS i Norge

Tror det var veldig lurt med Boeing... Flere som fort kunne begynne å jobbe for DY! Mye penger spart i den fasen...

Ja det hastet jo med å komme igang så jeg har full forståelse for det. Men likevel skulle jeg ønske det kom et selskap som ville være litt annerledes.
Jetblue Norway hadde jo vært noe. Så kunne Norwegian bare lagt ned....:wow:

Nei utskifting av flyene er neppe høyeste prioritet i selskapet

Originally posted by Blubird
Nye fly er vel neppe det norwegian bør bruke penger på de første årene...
Flesteparten av DY's fly er fra slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90, med unntak av -KKJ, -KKl og -KKQ, som er fra 97, og flåten har dermed mange gode år foran seg.
Ja, og en B737-300 fra 1997, må da være av de siste som ble produsert, eller ble det laget mange etter at de begynte med NG (les: -700 ) ?

Sikkert kostnadsbesparende for DY å bruke de flyene de gjør. Og det er vel ingen annen flytype det finnes fler av på bruktmarkedet enn nettopp 733 ?

Med 737 hos Norwegian kunne vi heller håpe på mange Airbus hos SAS...

Det er flere gode grunner til at NAS valgte 737-300, hvor symbolske leasingkostnader etter 11. september og lave byttekostnader ved nyrekruttering nok var de viktigste.

Og prisene fortsetter vel åfalle på 737-300 nå som det "pøses" ut 737NG og Airbus i markedet...

Originally posted by EB

Med 737 hos Norwegian kunne vi heller håpe på mange Airbus hos SAS...

ja vi kan jo håpe, men SAS har jo kvittet seg med noen A321 og ser ut til å være bitt av "Boeing-basillen" i motsetning til andre selskaper. A340 som eneste hederlige unntak da. Skulle gjerne sett at alle B737 var Airbus jeg.

Pluss A330 og snart A319...

Ja SAS har vel snart alle flytyper - glemte det

Originally posted by EB

og snart A319...
Även om SAS nu skulle vara tvugna att officiellt ta leverans av A319 har jag svårt att tänka mig att den kommer i Scandinavian Airlines trafik.

Er det noen som ved spec på de A319 ? LR ? eller noe annet fint ?

/Geir

SAS mottar altså A319 for å lease den direkte ut til andre? Større marked for A319 enn A321?

Faktiskt ingen aning, det var bara min högst personliga gissning.

Replying to Topic 'B

Originally posted by DY

Så Boeing jobber nok mer enn Airbus;)

...

Boeing har nettopp skiftet ut sin salgsledelse, nettopp av den grunn at kundene klaget over manglende oppfoelging. Airbus, ved 'Mo'L's fetter', er langt mer agressive i sin kundeoppfoelging og det er mye av grunnen til at de gjoer det saa bra.

Back