Blir det Finnair + SAS alikevel?

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Blir sikkert ikke den siste - men det er jo nye takter når avtroppende sjef i Finnair selv skriver dette i sin blogg...
 
Det Finnairsjefen faktisk sier er at selskapet har 3 muligeheter

1. Bytte strategi
2. Fusjon
3. Si opp nesten halvparten av de ansatte
 
Interessant. Avtroppende sjef i Finnair slutter visstnok fordi han er trøtt av å slåss mot diverse fagforeninger. Trenger SAS flere fagforeninger? :rolleyes:
 
Skal det bli et ekteskap, så er det vel naturlig at dette blir med BA?

Jeg tror Finnair skal være ypperst glade for at de ikke har fått et LCC konsept malt over hele linja i sitt eget marked. Med unntak av noen få Easyjet avganger og Ryanair fra Tammerfors, lever Finnair i et usedvanlig stille konkurranse klima. De blir i motsatt til SAS, ikke utfordret i like stor grad i sitt hjemmemarked av andre aktører med en lavere kostnads plattform.
 
Last edited:
Men det har ikke noen betydning for deres prising. Er man litt tidlig ute får man OSL-HEL for ca 1000NOK tur/retur. Blue1 har så vidt meg bekjent aldri vært i nærheten. For ca 1 år siden fløy jeg LHR-HEL for £82 en vei. Prisene deres kunne nok klare ganske mye argere konkurenter enn SAS, men dessverre så flyr de bare på OSL (og litt BGO da).
 
En fusjon med Finnair er SAS´ eneste håp til å få en emisjon med nye statlige penger. Med Finnair med på laget kan politikerne si at et helt konsept er på plass og at dette gjør det mulig å satse videre.

Det finnes per dags dato ikke politisk vilje til å redde SAS enda en gang, men med Finnair blir det mulig.

Finnair SAS vil så kunne leve noen år ekstra.
 
Evig pessimist, tiemand? Nå har vi jo fått vite at SAS hadde et possitivt driftsresultat i Q2, og at det er omstillingen til "core SAS" som trekker SAS ned i røde tall.

Tilbake til temaet; hvordan vil SAS og Finnair kunne bidra for hverandre uten å trekke naboen "ned i søla"? Og dersom det stemmer at den avtroppende Finnair-sjefen gikk av fordi han blandt annet var lei av å krangle med fagforeningene; vil SAS være det minste interressert i å ta over "kranglingen"? Har ikke SAS mer enn nok av disse fra før?
 
Ikke evig, men jeg synes det ser veldig stygt ut. Slik jeg forstår det har bankene gitt SAS henstand til ut året med å innfri et antall meget store lån.

Med det i tankene tror jeg ikke SAS har handlefrihet til velge hvor mange fagforeninger de vil ha med å gjøre.
 
Synes vel at en fusjon med SAS ser bedre ut enn med BA.
Tenk så fint det kunne blitt da?
- Alle IC flighter til Østen avgår fra HEL
- Alle IC flighter til USA/vestover avgår fra Oslo
- Alle IC flighter til Afrika/sørover går fra CPH (hehehehe)

BF:cool2
 
jepp, og de kunne sikkert skrape sammen nok penger på en masiv satsning CPH-SYD som helt sikkert redder dem fra avgrunnen.

Jeg har dessverre ikke så veldig mye tro på at SAS kommer seg ut av gropen de er i uten å tenke nytt. Med nytt så mener jeg at de må gi opp den HUB strategien de har, og heller ha litt flere ruter på kryss og tvers. Om jeg f.eks. skal til nord-sverige fra trondheim så er det ganske store odds for at ruten går via både OSL og ARN og koster ekstremt mye. Da blir det heller leiebil. Fler direkteruter er tingen, og med litt inteligent oppsett trenger de ikke rasere rutetilbudet andre steder.

-Kutt 2-3 TRD-OSL i døgnet, opprett 2-3 nye TRD-ARN (Det er nå bare 1 i døgnet).

-Send noen passasjerer ut i europa via ARN istedenfor OSL, jeg skal love at det ikke blir en stor omvei, men det gir oss et bredere utvalg i "sære" destinasjoner uten å måtte på 3 mellomlandinger.

-Flere direkteruter fra SVG og BGO er heller ingen umulighet, de kan også fylles opp med folk nordfra. Har selv fløyet TRD-BGO-LGW, fordi det var mest praktisk, og gikk raskere enn å dra via OSL.

-Dette vil om det blir lagt opp riktig føre til at det blir noe færre daglige OSL-TRD, men fler destinasjoner kan nåes på 1 flybytte, og europa blir kanskje like lett tilgjengelig med SAS som det er med KLM (KLM har et imponerende tilbud ut fra AMS og man når hele europa på 1 bytte)
 
Last edited:
For å gjøre diskusjonen litt mere kompleks tror jeg at Skyteam er en perfekt partner for Finnair. Samarbeid med BA betyr slutten på AY. Da KLM var "for liten" valgte de å gå inn i holding med AF. Samme aksjonærer men uten tap av egen identitet. KLM valgte ikke for å samarbeide med BA bl.a. fordi BA skulle bli alt for dominant og flytte langsistansetrafikken fra Amsterdam til London. Det samme kommer BA til å kreve fra AY. KLM skulle da bli en regional aktør og ikke mere enn det. Og det var BA-strategi i gull-tidene. BA kjemper nå for å overleve. Jeg tror neppe de vill tåle konkurranse på langdistanse fra et datterselspap i Helsingfors. Skyteam har ingen medlemmer i Nord-Europa man kan få et solid fotfeste når AY blir medlem. AF/KLM/CSA flyr kun til Helsinfors. AY/SK blir alt for dominant i Norden. EU-kommisjonen vill aldri akseptere en slik sammenslåing uten nedleggelse av flere avganger intern i Norden. AY og Skyteam supplementere hverandre perfekt. AY's solide innenriksnett i Finland er en merverdi for Skyteam. Jeg er ingen spesialist men det er mitt inntrykk at, om Finnair kommer til å bytte strategi, Skyteam er den mest aktuelle kandidaten. Med all ekstra press på SK som kommer med.
 
Back
Top