Blackhawk/Seahawk till svenska försvaret.

  • Thread starter Thread starter Alf
  • Start date Start date

Alf

ScanFlyer Blue
Blackhawk/Seahawk till svenska försvaret.

Försvarsminister Sten Tolgfors skriver idag på DN debatt, något som det ryktats om ganska länge nu, att vi äntligen köper in beprövade helikoptrar.

http://www.dn.se/debatt/sa-har-loser-vi-sveriges-problem-med-helikoptrarna-1.1074793

Den "beprövade" helikoptertyp han talar om är naturligtvis amerikanska UH-60 Blackhawk och MH-60 Seahawk. Sverige, och övriga länder, som är med på NH90 helikoptern har haft problem med dessa. För Sveriges del är de mer än 10 år försenade vilket man äntligen tröttnat på. :up:

* Danmark hoppade av NH90 och köpte AW101, som man förövrigt inte är allt för nöjda med.
* Norge beställde också NH90, har man fått dessa än?
* Tyskland menade på att de är "obrukbara", klarade inte av smutsiga kängor eller landa i högre gräs och ojämn terräng.
* Finland krävde sina helikoptrar och flyger dom nu utan fullständig dokumentation.
 
Re: Blackhawk/Seahawk till svenska försvaret.

Seks danske AW101-helikoptre ble overført til RAF i januar 2007 for ombygging til bruk i krigen, så så mislykkede kan de ikke ha vært. Det Sverige nå gjør, ser ut til å være å fylle et tomrom mellom Super Puma og NH90 i årene 2013-2017. Står det i artikkelen at det er H-60 serien som skal anskaffes?
 
Re: Blackhawk/Seahawk till svenska försvaret.

Seks danske AW101-helikoptre ble overført til RAF i januar 2007 for ombygging til bruk i krigen, så så mislykkede kan de ikke ha vært. Det Sverige nå gjør, ser ut til å være å fylle et tomrom mellom Super Puma og NH90 i årene 2013-2017. Står det i artikkelen at det er H-60 serien som skal anskaffes?

AW101 har man ju haft stora störningar på, annars hade man väl inte valt att operera sina 40 år gamla SeaKing betydligt längre än planerat? För de var ju dessa som skulle ersättas av AW101.


On 28 January 2008, one Danish AW101 broke the drive shaft from one engine to the gear box and made an emergency landing at Billund Airport. Following this incident the Danish fleet was grounded as a safety precaution. The incident provoked national debate about the future of the EH101 in Danish service and whether it made sense to acquire different helicopters, since the EH101 had very low availability of roughly 30% due to mechanical issues. AgustaWestland in turn blamed the Danes for ordering spare parts very late and not keeping enough staff to properly service the helicopters. In April 2008, RDAF reported considerable improvements in operational availability of over 50%, citing improved service from AW (speedy delivery of spare parts) and increased proficiency of ground crews as responsible.

Det är heller inte bara ett tomrum som ska fyllas temporärt, utan permanent. Dessa helikoptrar ska fylla glappet 2013-2017 och finnas kvar i organisationen efter det. Dvs, de ska komplettera NH90.

De har ryktats ganska länge om Blackhawk bland personer med god insyn, och det är den enda helikopter som uppfyller kraven.
Kraven är att det ska vara en väl beprövad helikopter med hög driftsäkerhet. Den ska kunna levereras snabbt i ett färdigt paket redo att snabbt tas i bruk i Afghanistan och här hemma. Där faller Merlin bort direkt, finns därmed inte så många andra att välja på i samma storleksklass.

Edit: Det finns dock förbehåll. Det är alltid risk att nån "gubben i lådan" person lägger krokben för amerikanska helikoptrar. Dock tror jag att kontakterna med Vita Huset kring detta redan har tagits..
 
Last edited:
Re: Blackhawk/Seahawk till svenska försvaret.

Hvis du leser på nytt det som ble skrevet, ble de danske helikoptrene sendt til England for operativt bruk. Danskene økte iflg det urefererte utklippet ditt fra 30% til 50% og det ser ut til at de to elementene som AW påpekte (spare parts og crew) er årsaken. Men nå er det to år siden april 2008, og det ville vært mer interessant å visst hva reliability er nå.

Dersom ingen bør kjøpe nye og uprøvde flytyper og ta den belastningen det er å kjøre en operativ og teknisk innkjøringsfase, vil det vel ikke bli mange nye flytyper å se i fremtiden. Bra at US Army og USAF gjorde det for Black Hawk sin del, men tenk hvordan det vil gå med Gripen NG og JSF hvis ingen vil være den første (eller andre) kunden i tilfelle det er teknisk downtime de første årene mens ting går seg til...

Man må gi seg selv romslighet i innføringen av nye flytyper, eller er det bedre å legge ned et nesten ferdig program, og å begynne på nytt med et annet program som kanskje heller ikke blir ferdig på tid eller helt på kost?
 
Re: Blackhawk/Seahawk till svenska försvaret.

Hvis du leser på nytt det som ble skrevet, ble de danske helikoptrene sendt til England for operativt bruk. Danskene økte iflg det urefererte utklippet ditt fra 30% til 50% og det ser ut til at de to elementene som AW påpekte (spare parts og crew) er årsaken. Men nå er det to år siden april 2008, og det ville vært mer interessant å visst hva reliability er nå.
Likväl var det så allvarligt att man ifrågasatte valet av AW101.

Dersom ingen bør kjøpe nye og uprøvde flytyper og ta den belastningen det er å kjøre en operativ og teknisk innkjøringsfase, vil det vel ikke bli mange nye flytyper å se i fremtiden. Bra at US Army og USAF gjorde det for Black Hawk sin del, men tenk hvordan det vil gå med Gripen NG og JSF hvis ingen vil være den første (eller andre) kunden i tilfelle det er teknisk downtime de første årene mens ting går seg til...

Man må gi seg selv romslighet i innføringen av nye flytyper, eller er det bedre å legge ned et nesten ferdig program, og å begynne på nytt med et annet program som kanskje heller ikke blir ferdig på tid eller helt på kost?

Självklart måste man ha lite flexibilitet i planeringen, vilket man inte haft. Men det är ingen som sagt att NH90 projektet läggs ned för svensk del, vart har du fått det ifrån?
Vi kommer få ett glapp 2013-2017, det behöver fyllas ut, så enkelt är det. Det enda som kan göra detta är Blackhawk. Tidiga misstag måste rättas till, och det fort.

Jag håller dock med dig om att nån måste vara först, och Sverige var med på NH90 av den anledningen. Dock var detta 1992 och den skulle varit färdiglevererad 2009! Nu kommer den inte den första vara operativ förrän 2017(!). :headbang Hela projektet är ett stort fiasko, vilket inte minst tyskarna har påpekat. Att den förra regeringen beställde en specialversion har inte gjort saken bättre.
 
Re: Blackhawk/Seahawk till svenska försvaret.

Vill bara sticka in att Sverige har fått sina två första UH-60M Blackhawk levererade :p

Det är intressant att köpet offentliggjordes så sent som 2011-04-09 och de första helikoptrarna levereras redan nu, samt att piloterna har varit på utbildning i USA nu under en tid. Den ska flygas nu på måndag som första gång i svensk regi.

380533_236788883059701_128810117190912_640971_524825111_n.jpg
 
Last edited:
Re: Blackhawk/Seahawk till svenska försvaret.

Helt otroligt vad snabbt det gick! På drygt 10 månader har de första fabriksnya Svenska UH-60 levererats. UH-60 ser verkligen läcker ut!! Coolt att de flögs till Sverige med en Boeing C-17.
Jag hoppas de kommer delta på den stora flygdagen i Linköping 3e juni.
 
Last edited:
Re: Blackhawk/Seahawk till svenska försvaret.

Helt otroligt vad snabbt det gick! På drygt 10 månader har den första fabriksnya Svenska UH-60 levererats. Den ser verkligen läcker ut. Coolt att den flögs till Sverige med en Boeing C-17.
Jag hoppas den kommer delta på den stora flygdagen i Linköping 3e juni.
25.jpg


Japp, visst var det en C-17, dessutom med Gripen eskort. :cool:
 
Last edited:
Re: Blackhawk/Seahawk till svenska försvaret.

Inom 2-3 år kommer samtliga 15 svenska UH-60 vara levererade.
De ska väl stationeras i Luleå & Linköping.
 
Last edited:
Re: Blackhawk/Seahawk till svenska försvaret.

Gratulerer Sverige! De vet å ikke sitte på gjerde og alltid vente på noe bedre. Hadde bare vi bedreviterne her på berget valgt oss helikoptre like fort som svenskene så...:rolleyes:
 
Re: Blackhawk/Seahawk till svenska försvaret.

Gratulerer Sverige! De vet å ikke sitte på gjerde og alltid vente på noe bedre. Hadde bare vi bedreviterne her på berget valgt oss helikoptre like fort som svenskene så...:rolleyes:

Tjaa... vi sitter ju fortfarande och väntar på alla NH90, vi har fått 4 av 19 levererade......

NH90 = :headbang
 
Re: Blackhawk/Seahawk till svenska försvaret.

NH90 er en flopp ja, ingen tvil om det! Får bare håpe de funker når de kommer til Norge, så min kamerat fra flyskolen får ratta noe nytt leketøy ;)
 
Re: Blackhawk/Seahawk till svenska försvaret.

Under våren 2001 skrevs kontrakt på 19 NH-90 till Svenska försvaret. De skulle ha varit färdiglevererade 2008. Nu är det snart 2012 och vi har fått 4st.
Det snackas om att de svenska NH-90 kommer få full operativ förmåga runt år 2020...dvs närmare 20 år efter kontraktet skrevs! Det är verkligen en skandal.

Våra 15 UH-60 kommer vara färdiglevererade och fullt operativa inom 2-3 år.
 
Re: Blackhawk/Seahawk till svenska försvaret.

Lekker maskin, liten tvil om hvem som vinner en skjønnhetskonkurranse mellom Blackhawk og NH-90 ;)
 
Re: Blackhawk/Seahawk till svenska försvaret.

Under våren 2001 skrevs kontrakt på 19 NH-90 till Svenska försvaret. De skulle ha varit färdiglevererade 2008. Nu är det snart 2012 och vi har fått 4st.
Det snackas om att de svenska NH-90 kommer få full operativ förmåga runt år 2020...dvs närmare 20 år efter kontraktet skrevs! Det är verkligen en skandal.

Våra 15 UH-60 kommer vara färdiglevererade och fullt operativa inom 2-3 år.

Ikke for å forsvare NH-90, men UH-60 har blitt produsert fra 1974 og vært i USA sin tjeneste fra 1979. Når man har volum og lang prouksjonshistorie går ting så mye bedre.

Men det er skandale at NH-90 bruker så lang tid på leveransene.
 
Re: Blackhawk/Seahawk till svenska försvaret.

NH-90 beställningen är ett fjasko för svenskt vidkommande. Det är pågrund av dess enorma förseningar som regeringen beställde UH-60.
Sverige kan inte vänta ytterliggare uppemot 10 år på att NH-90 ska vara slutlevererad & ha full operativ förmåga.
UH-60 är ett klokt val, en väl beprövad maskin utan något krångel som kommer passa Sverige bra i framtiden.
Detta är dessutom första gången på uppemot 45 år som Sverige beställer tyngre militärt flygsystem from USA.
Helikopterna UH-1, CH-47 Sea night, Bell 206, Hughes 269A & C-130 Hercules beställdes alla från USA under 1960-talet. Samtliga förutom C-130H pensionerades under perioden 2001-2010.
 
Re: Blackhawk/Seahawk till svenska försvaret.

Det måste vara ett rekord utan dess like! Den enda tidigare typ jag kan komma på som sattes i internationell tjänst fort är C-130H och individ 841. Tror den tom flög i FN målning en period under 1960-talet.
 
Back
Top