Bjørn Kjos åpner for et comeback på Rygge

CFN_001

ScanFlyer Blue
Bjørn Kjos åpner for et comeback på Rygge

– Vi utelukker ikke at vi kan begynne å fly fra Rygge igjen, men da må vi ha gode vilkår, sier Bjørn Kjos på direkte spørsmål på hvordan han vurderer Østfold-flyplassen i dag etter Norwegians aller siste takeoff 2. januar i år.

Men skal Norwegian bli å finne på Rygge en gang i fremtiden, stiller Kjos med ett ufravikelig krav. (f-b.no)

http://www.f-b.no/nyheter/bjorn-kjos-apner-for-et-comeback-1.6699901

Kan dette føre til at Ryanair vil true med å flagge ut for å beholde sin egen plass på RYG?

Jeg håper virkelig Norwegian kommer tilbake!
 
Re: Bjørn Kjos åpner for et comeback på Rygge

He he, selvfølgelig åpner han for et comeback - men personlig tror jeg det aldri kommer til å skje så lenge FR flyr herfra, de har alt for stor makt på Rygge slik det er nå.

Det blir spennende å se hva som skjer når de starter opp på Torp.
Personlig har større tro på at de klarer å lykkes der - de har til og med ordnet egen handlingsagent så dette har de nok tro på.
 
Re: Bjørn Kjos åpner for et comeback på Rygge

Det er jo fortsatt den samme kranglinga ang at FR har bedre betingelser. DY påstår de har, RYG sier nei.....

Men Kjos har jo faktisk skjønt at RYG ligger for nærme OSL, så enig med Glenn at de har større sjanse å lykkes på andre sia fjorden.
 
Re: Bjørn Kjos åpner for et comeback på Rygge

Har Norwegian de samme vilkår på Gatwick som British Airways? Neppe!
Har Norw og Ryan samme avtale på Torp? Neppe!

Det blir som om en bedrift skal ha èn ny bil i året og inngår langsiktig avtale. Den bedriften får neppe samme avtale som en bedrift som bytter ut 5 biler i året!

Så godt som en "naturens lov"
 
Re: Bjørn Kjos åpner for et comeback på Rygge

Har Norwegian de samme vilkår på Gatwick som British Airways? Neppe!
Har Norw og Ryan samme avtale på Torp? Neppe!

Det er ganske naturlig at volum og fremtidig commitment har mye å si for hvilke vilkår man får, og jeg tolker dette svaret som at begge har fått samme deal. Rabattnivå er mer avhengig av volum, hvilket er relativt normalt i alle bransjer.

Det som var spennende i artikkelen er to elementer
- DY har fremstilt problemstillingen som at Ryanair hadde bedre vilkår og rabatter uavhengig av volum.
- Rygge påstår at Ryanair ikke får omsetningsbonus fra tax free/parkering

Begge har for min del vært oppfattet som etablerte sannheter, spesielt siste elementet. Spørsmålet er om det er flyplassen som bløffer eller om Norwegian bare sutrer.
 
Re: Bjørn Kjos åpner for et comeback på Rygge

Så konklusjonen på dette er:

Ryanair har bedre betingelser pr. fly fordi de har flere av dem. Dette gjør konkurranse for en mindre aktør (norwegian) vanskeligere og de trekker seg ut.

Evt. Ryanair og Norwegian har i utgangspunktet like gode avtaler, men de får rabatter dersom de flyr mere. Ryanair har valgt å utnytte dette og flyr mye og får derfor flere rabatter.

Så kan man si at den ene eller andre partnen syter. Begge har i og for seg rett, avhengig av ståsted. Men faktumet for Rygge sin del blir vel at det blir vanskeligere å få inn mindre aktører, men kanskje de ønsker å gå all in på en aktør. Ellers i kongeriket der Avinor regjerer har man ikke særbehandling av storkunder, man kan velge selv om man syns om det.. jeg tror det er positivt på sikt. (de eneste rabattene man kan få er vel ved oppstart av nye ruter til noen flyplasser??)
 
Last edited:
Re: Bjørn Kjos åpner for et comeback på Rygge

Vel, selv om FR sprer seg bred pa RYG, sa flyr de ikke innenlands i Norge og de kan ikke na visse flyplasser utenfor EU. Dermed kan det vaere en smart ide a plukke opp disse FR pax som skal videre innen Norge og flyr disse ruter hvor FR ikke kan fölge etter fordi de har ikke de nödvendige traffik-rettigheter...

Om det er likevel levedyktig med ruter fra bade RYG, OSL og TRF til TRD og BGO, det er jo en helt annen sak...
 
Re: Bjørn Kjos åpner for et comeback på Rygge

Vel, selv om FR sprer seg bred pa RYG, sa flyr de ikke innenlands i Norge og de kan ikke na visse flyplasser utenfor EU. Dermed kan det vaere en smart ide a plukke opp disse FR pax som skal videre innen Norge og flyr disse ruter hvor FR ikke kan fölge etter fordi de har ikke de nödvendige traffik-rettigheter...

Om det er likevel levedyktig med ruter fra bade RYG, OSL og TRF til TRD og BGO, det er jo en helt annen sak...

Det åpenbare problemet, er jo at slike ruter også vil feede ryanairs trafikk ut av RYG...
 
Re: Bjørn Kjos åpner for et comeback på Rygge

Prisnøytralitet eller prisdiskriminering, er vel diskusjonen her? Hva er bedriftsøkonomisk og samfunnsøkonomisk best?
Hva privateide bedrifter gjør med sine priser, bør vel være opp til dem selv? Eller?
Men, offentlige eide bedrifter, eller etater, skal vel tenke samfunnsøkonomisk, og gi like priser til aktørene
 
Back
Top