• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Billund-Aalborg-rute droppet

Bll spotter

ScanFlyer Gold
Fra www.jv.dk

Billund-Aalborg-rute droppet

Kun godt halvanden måned efter at Sun-Air overtog mellemflyvnings-ruten mellem Billund og Aalborg, dropper selskabet nu ruten.

Der er ganske enkelt ikke penge i ruten.

- Vi beklager at måtte nedlægge en rute, der har eksisteret i knap 10 år. Men vi må desværre konstatere, at der ikke er et kundegrundlag for Sun-Air til ruten og resultatet har været utilfredsstillende. De forventninger vi havde til at kunne samarbejde med andre flyselskaber i Billund om at tilbyde nordjyderne en one-stop forbindelse videre fra Billund har vist ikke at være realistiske, siger Kristian Tvergaard, underdirektør i Sun-Air.

Surt
:(

fra www.jp.dk

Flyselskabet Sun-Air med base i Billund lukker ruten mellem Aalborg og Billund allerede fra 11. maj.

Sun-Air, som flyver franchise for British Airways, overtog ruten i marts, da Cimber Air trak sig, men flyselskabet har ikke haft passagerer nok på strækningen, der benyttes som one-stop forbindelse til andre udenrigsruter ud af Billund.
Ruten mellem Aalborg og Billund har eksisteret i omkring ti år, og den blev åbnet af Maersk Air, som transitrute for selskabets mange udenrigsruter.

Siden Maersk Air blev opkøbt af Sterling er udenrigsruterne fra Billund imidlertid spredt på flere forskellige flyselskaber.

Replying to Topic 'Billund-Aalborg-rute droppet'

Det er vel ikke så overraskende at denne rute ikke kan drives rentabelt, efter at situationen for udenrigstrafikken på BLL har ændret sig markant. Sunairs egen produktion fra BLL er tilsyneladende ikke stor nok til den bærer feed fra Nordjylland - men har/havde Sunair codeshare/interline samarbejde på AAL-BLL med andre selskaber (KLM/Lufthansa)?

Nå men set i det store perspektiv så må Nordjyderne jo fremover flyver via CPH ud i den store verden - SAS har jo i øjeblikket markant stigning på ruten mellem AAL og CPH.

Den ruten må være meget kort? Hva er flytiden?

Har flydd et par ganger ned til BLL med SunAir /MikroBA som vi kaller'em og begge gangene har vi vært nede i AAL og det tok da jaggu meg ikke mere enn 15-20 min ned til BLL om jeg ikke husker feil, og det med J31/J32....

Med mindre jeg har fått heeeeeelt Alzheimer da...

:smokin

Flot Sundberg, du har formøblet 30000 pax på 1½ måned!

Originally posted by jens

Flot Sundberg, du har formøblet 30000 pax på 1½ måned!

Nå har jeg bodd 3 år i Danmark og trodde dansken min var sånn halveis OK, men formøblet....hva betyr det?

"formøblet" = smidt væk, spildt.

Forklaring: QI/DM/AF/KL havde 30000 årlige pax på ruten, der var afpasset efter afgangene til/fra BLL også midt på dagen så folk der kom hjem med morgen rykket kunne komme til til AAL og folk der skulle afsted om aftenen kunne komme ned til aften rykket.
BA/EZ har tydeligevis ikke formået at lave aftaler med de andre selskaber i BLL om samarbejde, og har heller ikke annonceret af betydning for ruten.

En skam - det er en beslutning der ikke gavner nordjyderne der nu skal via omvejen via CPH

Originally posted by jens

En skam - det er en beslutning der ikke gavner nordjyderne der nu skal via omvejen via CPH

Nu er det jo heldigvis ikke den største omvej :) ...og de skal være velkomne på CPH...

Originally posted by PP

Nu er det jo heldigvis ikke den største omvej :) ...og de skal være velkomne på CPH...
Nej, det ville være værre hvis de skulle via OSL:naughty: (kryber i dækning nu:nor )
Men i "gamle dage" = indtil 27mar06 kunne du faktisk lave en legal transfer i BLL fra AAL på 20 min det kan man vist ikke i CPH. En af mine venner som ofte rejser AAL- MUC/LGWog FRA sparede efter hans udsagn ca 1½ time på en dagtur til en af de destinationer ved at flyve via BLL istedet for CPH

Det har du ret i Jens - hvad er minimum connection mellem indenrigs og udenrigs på CPH egentlig?

Ellers så bliver det jo heldigvis snart lidt nemmere at komme fra indenrigs til udenrigs med den nye forbindelses finger der forventes færdig engang i slutningen af dette år. Efter selvsyn skrider byggeriet af denne finger hastigt frem.

Men tabet af denne transfer forbindelse er helt sikkert ærgeligt for Billund og for de rejsende der sparede tid på denne forbindelse! Det er ikke muligt at en anden operatør kunne være interesseret i denne rute - har dog svært ved at se hvem det skulle være.

Back