Billig med Ryanair?? Ikke veldig i følge svensk test

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Billig med Ryanair?? Ikke veldig i følge svensk test

Sammenlikningen med reisetid er vel litt tilfeldig og burde vel for ordens skyld tatt utgangspunkt i reise fra et sted i avreisebyen og til et annet sted på destinasjonen. For London ser det ut til at det er reiser inn til Paddington for SK (15 minutter) og inn til Liverpool Street Station for FR (45 minutter). Skal man faktisk til City så må man legge til 25-30 minutter for SK, og skal man faktisk til Paddington så må man legge til 25-30 minutter for FR. Men for all del, poenget er vel at det lønner seg å sjekke både priser, til hvilken flyplass selskapene flyr, og kommunikasjonsmulighetene til/fra.
 
Re: Billig med Ryanair?? Ikke veldig i følge svensk test

En annen ting man bør ta med er at Ryanair tjener penger med disse prisene, mens SAS taper så det gjør noe monn, det er med og legger løpet for framtiden, og hva da? Enten må SAS øke prisene, eller begynne å ta betalt for bags etc. hvis de da ikke klarer å kutte kostnader tilsvarende..........

At Ryanair tjener penger er jaggu en sannhet med modifikasjoner.

I siste regnskapsår, som for Ryanair endte 31.03.2009 (selskapet har avvikende regnskapsår), tapte selskapet 1,8 miliarder kr.

Så denne evige sannheten om at Ryanair tjener penger bør ned på bakkenivå. At SAS må kutte kostnader er forøvrig helt uavhengig av hvordan Ryanair opererer.
 
Re: Billig med Ryanair?? Ikke veldig i følge svensk test

Et år har 12 måneder, ikke 3........

Men er ikke tapet i forrige regnskapsår en nokså uvanlig foreteelse for FR, mens vårt kjære SAS har hatt dette mer som vanlig praksis de senere år? Dette er utelukkende basert på min selektive hukommelse, så jeg tar et stort forbehold om det er i henhold til faktiske forhold....:)
 
Re: Billig med Ryanair?? Ikke veldig i følge svensk test

Det er faktisk mye forenkling av reiseoversikten i den BortaBra-oversikten - reel reisetid er da fra en begir seg ut av huset til en er på plass der en skal (på et hotell i Kensington f.eks.). For en SAS/Ryanair-sammenligning fra Oslo vil det være for meg:

SAS
- 31-bussen til Skøyen - 8 min
- Ventetid på flytoget - 18 min
- Flytoget - 32 min
- Sjekkinn o.l. - 1h 28 min
- Flytid - 2h 25min
- Passkontroll, venting på bagasje og venting på tog - 1h 20 min
- Tube til Kensington Highstreet - 42 min
- Gangtid til hotell - 5 minutter
Da mangler det 2 minutter på at man er 7 timer underveis, og for de som foretrekker Heathrow Express via Paddington - det sparer man rundt 10 minutter.

Ryanair via Torp
- 31-bussen til Skøyen - 8 min
- Gang- og ventetid på Torp-Ekspressen på Sjølyst - 20 min
- Torp-Ekspressen - 1h 37 min
- Sjekkinn o.l. - 1h 40 min
- Flytid - 1h 55min
- Passkontroll, venting på bagasje og venting på tog - 50 min
- Standsted Express til Liverpool Street St. - 45 min
- Tube LPS-Kensington 27 minutter
- Gangtid til hotell - 5 minutter
Det tar lenger tid med Ryanair, men det er hovedsakelig på grunn av bussturen til Torp - total reisetid 7 timer 47 minutter.

Rundt tre timer reisetid som BortaBra opererer med er bare en illusjon, og har ikke noe med virkeligheten å gjøre.
 
Re: Billig med Ryanair?? Ikke veldig i følge svensk test

Gjesp. Nå var vel poenget pris, og ikke om SAS tjener eller taper penger?
 
Re: Billig med Ryanair?? Ikke veldig i følge svensk test

Gjesp. Nå var vel poenget pris, og ikke om SAS tjener eller taper penger?

Vel, hvis SAS er like billig som Ryanair, men SAS taper penger på det, så er det vel helt klart et poeng. Det er klart at alle flyselskap kan være like billige som FR, men det er ikke sikkert at det er økonomisk bærekraftig for alle selskaper.
 
Re: Billig med Ryanair?? Ikke veldig i følge svensk test

Ok, så du mener testen burde ha tatt med i vurdringen om selskapet tjener eller taper penger? Er det da slik at forbrukerne ikke skal kjøpe billett hos SAS, fordi SAS bare taper penger? Tror ikke det var poenget med testen nei ;)
 
Re: Billig med Ryanair?? Ikke veldig i følge svensk test

Ok, så du mener testen burde ha tatt med i vurdringen om selskapet tjener eller taper penger? Er det da slik at forbrukerne ikke skal kjøpe billett hos SAS, fordi SAS bare taper penger? Tror ikke det var poenget med testen nei ;)

Nei, men når stoppet det oss å diskutere noe som var relatert til artikkelen, men som ikke var inkludert i artikkelen. ;)
 
Back
Top