Billettpriser TOS-OSL

DCHalvorsen

ScanFlyer Silver
Medlem
Flyr etablerer seg, og priskonkurransen på viktige strekninger i Norge vil bli interessant å følge framover.

Jeg gjorde en liten stikkprøve på strekningen TOS-OSL, en vei, dato tirsdag 13. juli og ble en smule overrasket.

Flyr har tre avganger, to av dem er priset 363,- og en 501,-

Norwegian har fire avganger, tre av dem koster 349 på low fare og 399 på low fare+. Avgangen 11:20 ligger på 7-800 kroner.

Flyr og Norwegian konkurrerer tydelig på pris.

Men så er det SAS, da. Fem avganger, tre av dem til 1869,- og to til 1549,-.

Hvordan i all verden kan SAS ha så høye priser i forhold til konkurrentene? Skyldes det enkelt og greit at de fleste setene i disse avgangene allerede er solgt, eller følger SAS andre strategier for prissetting?
 
Tror det er en kombinasjon av at SK setter opp prisene lengre tid i forveien enn DY og FS og mange bestillinger. Den laveste prisen SK ser ut til å ta på strekningen er 549, men da må jeg helt til slutten av juli.

Skal sies at mange av setene hos DY er solgt allerede, og i en «normalsituasjon» uten Flyr så ville nok prisene hos DY vært vesentlig høyere, så er nok konkurransen mot flyr som drar prisen ned. Det samme skjedde jo når Wizz var til stede, jeg fløy ned til jul for 199 20.des på en bilett jeg ikke kjøpte for alt for lang tid i forveien, i en normalsituasjon ville nok denne vært vesentlig dyrere.

SK har vel også en strategi om å melke de forretningsreisende sine selskaper, disse bestiller kort tid før avgang og betaler det det koster uansett, dermed en høy pris.

Rutene til nord-Norge går nok som det griner om dagen tror jeg. Returen min fra KKN på fredag ser ut til å bli stapp full, det samme gjør tur/returen min til TOS om to uker samt turen i august og. DY har satt opp mange ekstraavganger i sommer, og på noen dager opptil to hver på TOS og EVE.
 
Jeg mistenker at både SAS og Norwegian, til dels har bra belegg til Nord Norge i sommer, men at de av forskjellige årsaker har valgt en forskjellig strategi når det kommer til hvordan de skal maksimere inntektene på de siste setene. SAS satser nok kanskje i større grad på forretningsreisende og har kanskje en større andel feed som fyller opp?

Jeg tror nok heller ikke ~350kr prisene egentlig er representative på sikt. Mye her er drevet av det man kan kalle introduksjonspriser hos Flyr, og som Norwegian ser seg nødt til å matche. Usikker på om det hadde vært like tvunget til dette, uten de siste ukers bråk?

Det hadde vært interessant med en tilsvarende øvelse på f.eks 2 måneder, og sjekket hvordan prisnivået er da.
 
Har lagt merke til det samme selv. Det vitner om at DY ikke kommer til å la FS få noe gratis her.

Jeg stusser litt på at DY ikke velger å matche bagasjeprisene til Flyr på OSL-TOS. Her blir det faktisk billigere med Flyr om man reiser med bagasje.
 
Jeg stusser litt på at DY ikke velger å matche bagasjeprisene til Flyr på OSL-TOS. Her blir det faktisk billigere med Flyr om man reiser med bagasje.

De gjør vel det, ihvertfall litt sånn halvveis. Oppgradering fra lowfare til lowfare+ koster nå bare 50kr, noe jeg mener kostet ihvertfall 110kr før. Å få innsjekket bagasje, setereservasjon og håndbagasje for 50kr er svært billig tatt i betraktning at håndbagasje koster 80kr og en innsjekket bagasje minimum 110 (mener jeg å huske det er). Husk også at den «smart for mini»-kampanjen til flyr bare varer til august en gang, så blir spennende å se hvilke pris denne smart-pakken legger seg på etter det.

Nå er jo en svært viktig inntektskilde til lavkostselskaper ancillary revenues og, så de kan ikke leve på å kaste bagasje etter kundene på sikt heller. Greit at de skal være et brukervennlig selskap med romslige betingelser, men det hjelper ikke om de ikke tjener penger.

Og hvor mange har behov for, og i det hele tatt gidder å drasse med seg tre kolli pluss 2x håndbagasje som flyr legger opptil i flex på OSL-BGO?
 
De gjør vel det, ihvertfall litt sånn halvveis. Oppgradering fra lowfare til lowfare+ koster nå bare 50kr, noe jeg mener kostet ihvertfall 110kr før. Å få innsjekket bagasje, setereservasjon og håndbagasje for 50kr er svært billig tatt i betraktning at håndbagasje koster 80kr og en innsjekket bagasje minimum 110 (mener jeg å huske det er). Husk også at den «smart for mini»-kampanjen til flyr bare varer til august en gang, så blir spennende å se hvilke pris denne smart-pakken legger seg på etter det.

Nå er jo en svært viktig inntektskilde til lavkostselskaper ancillary revenues og, så de kan ikke leve på å kaste bagasje etter kundene på sikt heller. Greit at de skal være et brukervennlig selskap med romslige betingelser, men det hjelper ikke om de ikke tjener penger.

Og hvor mange har behov for, og i det hele tatt gidder å drasse med seg tre kolli pluss 2x håndbagasje som flyr legger opptil i flex på OSL-BGO?

Ja, det blir bare sånn delvis. Her kunne(og burde?) DY vært enda mer aggressive.
 
Kanskje noen gambler litt på hvor nøye folk sjekker hva det koster å «slenge på» bagasje?
 
Ja, det blir bare sånn delvis. Her kunne(og burde?) DY vært enda mer aggressive.

Husk at det viktigste er ikke å selge billigst eller flest mulig mulig billetter. Men å selge dem til en pris (gjennomsnittlig) som gjør at de går med overskudd.
 
Husk at det viktigste er ikke å selge billigst eller flest mulig mulig billetter. Men å selge dem til en pris (gjennomsnittlig) som gjør at de går med overskudd.
Eller så kan man snu det og si at viktigste er å kvitte seg med konkurrenten. Litt satt på spissen selvfølgelig. Nip it in the bud.

Men skjønner hva du skriver.

Gjorde noen kjappe søk, og Flyr etablerer seg rask. Innen midten av August, så er de etablert på BOO, BGO og TRD. Da blir det vanskeligere å kjøre en aggressiv taktikk.
 
Last edited:
Bare for sammenligning. Mitt selskap i USA har en snittpris på billettene nå siden mars/april på over $200. Pre covid var det kanskje $300. Gjennomssnitts lengde er lang, har vært 1100nm før. Tipper fra $49 til over $12-1500.
 
Nå gjelder ikke dette OSL-TOS og har heller ikke sjekket prisene der, men på OSL-BGO virker det som nå også SAS sin taktikk utover høsten "nesten" forsøker matche Flyr og Norwegian på laveste pris med 499 for Go, inkludert bagasje. Så riktignok en drøy hundrelapp over de to andre, men ikke samme differanse man så på TOS her. Dog er dte merkbart hvordan Flyr har dratt ned prisen på fleksibilitet, da Go Flex kun koster 100kr ekstra
 
Et moment til, er at SAS fortsatt har en del billige bonusbilletter i nær framtid, der prisene i NOK er høyere enn konkurrentene. Det er kanskje en lurere måte å tilfredsstille faste kunder på?

For øvrig er det mye pax på flyene til TOS om dagen, ikke bare fra OSL.
 
Det stemmer godt med inntrykket av fulle fly. Det er tross alt en del, etter hvert, vante ruter, som ikke er oppe og går.
 
Tydelig at DY og SK prøver å melke markdet litt før Flyr åpner TRD og BGO. Minstepris for DY til TRD er frem til flyr åpner 699, og med +-pakken 839, så med andre ord koster oppgraderingen til vanlig 140kr, men når Flyr kommer inn dumpes prisen til 299 og oppgradering koster bare 50kr. Samme hos SK, 899 før flyr kommer, og 499 som minstepris fra datoen flyr åpner TRD. Prisene til DY og SK her før flyr kommer inn er vel omtrent på samme nivå som før korona.
Flyr starter derimot med en introduksjonspris på 321kr.

Prisen på spesialbagasje hos DY har ihvertfall sunket. Betalte 440 for ski opp til TOS i oktober i fjor, nå koster det 350.

Konkurranse funker, og der er tydelig at duopolet mellom SK og DY har gjort at de begge har tjent gode penger på norsk innenriks. Spørsmålet er bare hvilket nivå de tre aktørene må legge seg på for at de alle skal kunne tjene penger, slik ihvertfall FS og DY holder på nå kan ihvertfall ikke være lønnsomt i lengden.
 
Ser ut som OSL-BOO jevnt over er priset høyere enn OSL-TOS både på kort sikt (i juli) og mellomlang sikt (sjekket september)

Flyr har riktignok jekket opp prisene til TOS med 200kr i høstferieuken, men ellers er det mye ute til minstepris

For BOO er det nå veldig mange dager fremover hvor minsteprisen er >1000kr en vei
 
Back
Top