• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bilder av Nordavia på besøk med 737

LN-MEH

ScanFlyer Gold
Bilder av Nordavia på besøk med 737

Først noen bilder av gode gamle Antonov An-24RV RA-46651 som er fra 1974. De er tatt onsdag 30/3 i sneværet.
169.jpg

174.jpg

186.jpg

191.jpg

196.jpg

Så noen av dagens gjest og nå er det snart 10 år siden (i sluuten av mai) denne ruten ble fløyet med noe annet en An-24. Jeg så den på radaren og regnet med en tidlig ankomst og ganske riktig, 12.55 landet den som jo er godt før rute som er 13.40! Desverre sendte de ikke en av sine -505, men det skader ikke med denne VP-BQL en -5Y0 som er bygget i 1992. Den ble overlevert ny til mexikanske TAESA som XA-RJS 18/2-1992, før den ble så G-OBMR hos British Midland, så til Brasil som PT-SSL hos Rio-Sul. Så fulgte opphold hos Sky Europe Hungary (HA-LKO) og Sky Europe Airlines som OM-SEF før den i november 2006 dro til Russland og Aeroflot-Nord som VP-BQL.
069.jpg

071-2.jpg

083.jpg

130.jpg

136-1.jpg

Bonusbilde er denne krabaten som landet rett før russeren tok av...
127-1.jpg

Last edited:
Re: Bilder av Nordavia på besøk med 737

KNALLFINE BILDER... Antonoven er stilig, finnes snart som modell fra Herpa:D

KNALLFINE BILDER... Antonoven er stilig, finnes snart som modell fra Herpa:D

Hyggelig at du likte bildene! Jeg blir nok nødt til å bestille meg en slik modell, den så meget stilig ut på bildet! Tusen takk for tipset Putzmeister!:up:

De var på besøk med en -500 i dag 6/4 også. Ser jo rent lekker ut i Nordavia fargene, men An-24 er nå fortsatt sjefen da.

De var på besøk med en -500 i dag 6/4 også. Ser jo rent lekker ut i Nordavia fargene, men An-24 er nå fortsatt sjefen da.

Enig! De har hittil bare brukt samme kjerra, greit nok men hadde håpet på en -505!:fly
Fin inni, men slitt gulvteppe, særlig i midtgangen...
072-2.jpg

Dette gjelder altså ruten mellom Tromsø og Murmansk? Er det trafikk nok til at den trafikkeres av en 737 altså?

Fine bilder. Og egen biz-kabin gitt. Ikke hver dag vi ser det på en 737.

Dette gjelder altså ruten mellom Tromsø og Murmansk? Er det trafikk nok til at den trafikkeres av en 737 altså?

Så vidt jeg vet er Antonov'en på vedlikehold, så det er derfor de flyr med 737 for tiden.

Men, er det stort sett samme Antonov-maskin som brukes på ruta eller har de flere?

Last edited:

Men, er det stort sett samme Antonov-maskin som brukes på ruta eller har de flere?

To maskiner, RA-46651 og -46667

I tillegg har de to andre aktive, RA-46447 og RA-47199 begge bygget i 1972. Førstnevnte ble leaset inn i fjor og har tidligere fløyet for bl.a Aeroflot og ARP 410 Airlines. Ingen av disse har vært å se i Tromsø. To som var ofte innom for noen år tilbake er nå lagret i Arkhangelsk, RA-46528 og RA-47305.

Fine bilder som alltid Magne.

(Ser du har funnet den samme "spotter- brøytekanten" som jeg har brukt. Til sommeren får vi leite etter nye muligheter :) )

(Ser du har funnet den samme "spotter- brøytekanten" som jeg har brukt. Til sommeren får vi leite etter nye muligheter :) )

Takker. Ja man tager hva man haver og den var jo fin å stå på, men den begynte å bli litt bløt... :)

Back