• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

BGO - Et lite stykke øst-europa ?

Re: BGO - Et lite stykke øst-europa ?

Ikke ofte jeg er på BGO, men jeg opplever terminalen (innenriks) som lys og fin, litt lite plass enkelte ganger kanskje.

...og elendige sanitære forhold som minner mest om flyplasser i det sørlige Afrika.

Forøvrig bilder fra en flyplass i "et land lengst sør i Afrika": http://forum.scanair.no/showpost.php?p=442929&postcount=4 Den nye terminalen i CPT er også like godt striglet som i UTN, kontinuerlig renhold på toaletter og fellesområder. Og når det gjelder service ligger dette landet langt foran Norge og "land vi liker å sammenligne oss med".

Lurer på om vedkommende har vært i "det sørlige Afrika" eller andre steder hvor man må ha pass for å reise?

Artikkelen fokuserer hovedsaklig på at flyplassen er nedslitt og møkkete. I dag passerer det 5 mill. passasjerer gjennom en terminal som er laget for 3 mill. Det er mulig at hard bruk over lang tid gjør at terminalen fremstår som nedslitt?

Artikkelen fokuserer hovedsaklig på at flyplassen er nedslitt og møkkete. I dag passerer det 5 mill. passasjerer gjennom en terminal som er laget for 3 mill. Det er mulig at hard bruk over lang tid gjør at terminalen fremstår som nedslitt?

Må nor desverre si meg enig i at teminalen kan ha godt av en fornying. Kapasiteten er sprengt uten at det blir gjort de nødvendige tiltak.
Med 5 mill reisende så er det bare tull å utvide for å øke kapasiteten fra 3 mill til 3,2 mill.:angry:

Den største flaskehalsen er security, og det er det ikke bare enkelt å få gjort noe med.

...eller bare det faktum at den ble bygget i en forferdelig stygg stil? Plastgulv med runde prikker skriker ikke moderne - pluss vanvittig dårlig ventilasjon på varme sommerdager som ikke gjør inntrykket noe bedre. Og foreløpig er vi bare kommet oss til "den grønne mil" som jeg brukte å kalle gate-"tunnelene" før :) Flyplassen bærer preg av gamle farger som har gått ut på moten for lenge siden og som er "typiske retrofarger". De gjør det hele mye verre (skitne, nesten pastellfargede). Har ikke peiling på når den ble bygget, men my guess er 80tallet. Et tiår hvor ting ikke så ut hverken da eller nå :lol:

Er ikke bare BGO som er et lite stykke øst-europa. Men BGO er ikke akkurat et flott syn.

...eller bare det faktum at den ble bygget i en forferdelig stygg stil? Plastgulv med runde prikker skriker ikke moderne - pluss vanvittig dårlig ventilasjon på varme sommerdager som ikke gjør inntrykket noe bedre. Og foreløpig er vi bare kommet oss til "den grønne mil" som jeg brukte å kalle gate-"tunnelene" før :) Flyplassen bærer preg av gamle farger som har gått ut på moten for lenge siden og som er "typiske retrofarger". De gjør det hele mye verre (skitne, nesten pastellfargede). Har ikke peiling på når den ble bygget, men my guess er 80tallet. Et tiår hvor ting ikke så ut hverken da eller nå :lol:

Dere unger har ingen ide om hvor fælt 70-tallet var. ;)

Dagens terminal er vel bygget i 86-87; jeg pleidde å sykle rundtom på arbeidsplassen der på ettermiddager da jeg var yngre, og husker med stor forbauselse jeg plutselig befant meg ute på tarmac.

-A

Husker godt åpningsdagen, jeg. I sin tid var det terminalen stor, luftig og fin og fri for reklame og kjøpesentertendenser. Nå er den alt for liten, samtidig som det er plassert kiosker og serveringssteder på all tilgjengelig plass. Både innsjekksområdet, området rundt bagasjebåndene (særlig på utland), og sikkerhetskontrollen blir fort overfylt.

eg er enig at Flesland bør få en kraftig fornyelse og utvidelse av terminalen... har vert flittig passasjer på den flyplass i 8 år da eg gikk på skole i Bergen for 10 år siden... og har sett utviklingen der.. Nå synes eg flyplassen har blitt for trangt, og lite serverdigheter og trangt på sikkerhetskontrollen, og en kjedelig sted å være der når man må vente lenge på flyet..

dette gjelder både BGO og gamle delen av SVG. BOO hadde og fortjent et lite ansiktløft.

og makan til omveier og hit og dit når man skal mellom innland/utland - schengen-non schengen på SVG.

men SVG er ikke ferdige med utvidelsen og fornyelsen av terminalen.... har lest et sted der ska skifte alle gangbroer ... og utvider sikkerhetskontrollen ... og bygge videre på innlandspiren. og fullføre byggingen av hotellet...

Jeg synes ikke at Flesland er så mye bedre eller dårligere enn en gjennomsnittlig norsk flyplass. Problemene er stort sett arealmessige, særlig i sikkerhetskontrollen og i venteområdene på innland og utland. Jeg tviler ikke på at Avinor bruker store ressurser på vedlikehold, men så blir da også flyplassen veldig belastet når den skal håndtere det dobbelte av hva den er dimensjonert for.

Back