• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bestilling av 80 billetter - Gruppereise eller Charter?

LNv22

ScanFlyer Gold
Heisann folkens!

Jeg er så heldig å være i markedet for bestilling av flyreise - tur/retur - for 80 personer ut fra OSL til en - foreløpig ikke bestemt - destinasjon i Europa.

Til å begynne med (det kommer nok mer etter hvert) har jeg følgende spørsmål:

Er det noe poeng å se på eks. SK eller DY sine muligheter for å chartre en hel maskin her, eller er man for få personer slik at en mer eller mindre ordinær "gruppebestilling" er eneste fornuftige alternativ?
 
Last edited:
Fordelen med charter er jo at dere er mye mer fleksible i eksakte tider etc. Men kan være at det med 80 stk er litt i grenseland.

Slå på tråden til en megler. f.eks Aircontact. www.aircontact.no
så vil de kunne se på løsninger på den siden.

S
 
En ulempe med charter er at dere ofte enten må betale for to tomme flyginger, eller for at maskin og mannskap står på bakken og venter på dere (Avhengig av hvor lenge dere skal være på destinasjon)
 
Jeg er så heldig å være i markedet for bestilling av flyreise - tur/retur - for 80 personer ut fra OSL til en - foreløpig ikke bestemt - destinasjon i Europa.

Har vært med på et par "ekspedisjoner" med 50-80 pax tidligere, har ofte gått med ordinær DY-avgang booket god tid i forveien via forretnings-reisebyrå som også har fikset overnatting m.v. i samme pakka. (Har vel også en og annen gang fløyet med forskjellige selskaper ut og retur). Virker som det har vært gunstigst for oss.
 
Heisann folkens!

Jeg er så heldig å være i markedet for bestilling av flyreise - tur/retur - for 80 personer ut fra OSL til en - foreløpig ikke bestemt - destinasjon i Europa.

Til å begynne med (det kommer nok mer etter hvert) har jeg følgende spørsmål:

Er det noe poeng å se på eks. SK eller DY sine muligheter for å chartre en hel maskin her, eller er man for få personer slik at en mer eller mindre ordinær "gruppebestilling" er eneste fornuftige alternativ?

Et alternativ er å samarbeide med et reiseselskap, og at de kan få solgt en del av de ledige setene. Det har jeg vært med på noen ganger.
 
Rekk opp hånden de som ikke har vært på en flight med mer en 80 ledige seter..... Hmm Telle, Telle, Telle.. Det var ikke mange gitt. Jeg har opplevd mer en 80 ledige seter på både DY, SAS, FR, LH og KLM og fler. Ofte dumper jo også selskapene prisene på sine flyvninger for å få fylt opp. Og en busslast på 50 på f.eks skoleturt er jo slett ikke uvanlig. Mange selskap vil jo også ha mulighet til å sette inn større materiell en det som normalt går på avgangen. Så vidt jeg vet har jo alle selskap også gruppereise avdeling, så det er jo bare å ta kontakt med dem. Nå skriver du hverken hvor dere skal eller hvor lenge dere skal være borte. Dersom man f.eks skal til en by i Europa for å se ett fotballag spille en kamp f.eks i CL eller EL og det i en by det er vanskelig å komme seg til, så kan det være aktuelt å leie fly. Enten ankomst flyplass 2 timer før kamp, busser rett til Stadion, Busser direkte fra stadion til flyplass og fly rett hjem, da kan det kanskje gå innenfor Crewets lovlige arbeidstid. Eller avgang tidlig på morgenen, flyet står hele dagen i byen der kampen foregår og retur er tidligst når crewet har fått sin pålagte hvile. Jeg er sikker på at om du kommer i dag og skal ha 180 plasser til Paris en mandag i januar og retur på onsdagen så lar sikkert både FR, DY og SAS deg få hele flyet.(dersom de har stort nok tilgjengelig) Jeg har vært borte i at Fotball lag har leid inn en eldre 737 fra et Latvisk selskap, som har stått 2 dager å ventet i byen der kampen går, før de flyr hjem etter kamp.
Wilhelmsen rederiet reiser ikke engang alle i samme buss, de leier heller 2 minibusser en en stor til sine firmaturer(det var i alle fall slik)PGA Partnai ulykken. Kanskje kan det være like greit å spre dem på 2 avganger som går ca samtidig(Alle eggene i samme kurv osv..)
 
Og for de som måtte lure på hvordan dette gikk, ble det charter.

Totalen ble *kremt* gaske så mye dyrere, men nå får vi det imidlertid akkurat slik vi vil ha det.

Destinasjonen fremgår av signaturen under og om cateringen som er avtalt kan jeg vel ikke si annet enn "uten sidestykke", både hva angår fast og flytende!
 
Last edited:
Spennende - har du mulighet til å komme med flere detaljer? Om bookingprosessen / det praktiske, hvilket selskap osv.
 
Back
Top